Friday, April 6, 2007

بعد الرحيل


وسط وقع اقدام فلول النهارالاهثة للتواري من ليل مهيب

احكم قبضتة علي المكان



رحت ارتحل وسط اكوابي وأباريقي

اتلمس مواضع اصابعك

اقبلها.....اعاتبها



ارتحل بين انين جدران قد استبد بها الشوق

ولوعه ارض تبتهل لتقبيل قدميك



ارتحل بين بقايا لوحه اتشحت بالسواد

تبكي الم وتصرخ صمتا



غصت دقات الساعه في حنجرة الزمن

فلم يعد يصدر صوتا

اخرسه الحزن

وقتلته انين دقائق تنتحب

لتعلن الرحيل بلا عوده



ارتحل بين اضواء باتت باهتة

تلقي بظلال افترسها الوهن

تلتقي بأرجاء المكان

فتتنهد بشجن



ارتحل بين اثواب طالما

هدئت علي جسدك

هجرتها الوانها واستوطنها

وحش الحرمان



وحدي فوق فراش

هجرته الراحه

زرعت به اشواك

اللهفه والاشتياق



فراش مدثر بالالم واليأس

باردا مثل ثلج الشتاء



ودموع تقطر حزن علي

وسادة نعمت بسماع دقات

صدرك

لفحتها نيران الفراق




كفرت اجفاني

فضلت طريق النوم

وأبى ان يشفع لها ألف آله


ألتحف بالوحده ..يؤنسني السكوت

ونديم الم يجعلني اتجرع مرارة كأس

يملؤه انين صمت

قد اضناه الكلام


وقيودا اثني علي الزمن بجعلها

من معالمي


وطوق يتحسس رقبتي

فيزداد ألتفاف

وازداد اختناق


وصبغه طبعها اليأس علي وجهي

فأمسيت صوره ممزقه

لذكري انسان


ودقات انشودة لحبك لم تزل

تشجي الزمان


ارتحل الي السماء انشد تنسم

عبق روحك

علها تشفي جراح مثخنة

تفنن الموت في نقشها

حين اغتصبك عنوه مني


فأتلقي ضحكات الكون المجنون

عبر ابواق السماء


تصدمني بألارض ..وتلقيني ببحر الفزع

فلا ادرك هل ألاطم امواج البحر العباب

ام اسير الي نهايتة يختبئ خلفها

فك السراب


بالله عليك كيف ترحل

وتتركني

اصارع هذا العذاب


واعود الي بيتي ممزقه النفس

أسأل

من اين لي بعد نورك تجد عيني السناة

من اين لي بعد عطرك يحتسي قلبي شذاه

من اين لي بعد وحي هواك ان يلهمني الأله

واحسرتاه

84 comments:

Tamer Nabil Moussa said...

كما عودتينا كلمات لها مفعول السحر

اكتبى كل اللى جواكى واللى انتى حاسة بية

دون التزام للقواعد المعروفة للكتابة سواء شعر او قصة

دة ردى على كلامك ان فية ناس معترضة

المدونة موجودة عشان الانسان يكتب ويعبر باللى جواة

مش لازم نكون كلنا شبة بعض

نسخ مكررة بالكربون

تحياتى

Anonymous said...

وا حسرتاه


من أصعب المشاعر التي تجتاح القلب البشري مشاعر الهجر و الفراق

خاطرة جميلة

تحياتي

Anonymous said...

تماسكى يا عزيزتى

أستحلفك بكل عزيز ارجعى الى الحياه

R.R said...

وعدت الى نغمات القلب الشجاع
لاقرء واكتب تعليقى بتانى
يا اعز اصديقات

تتلمسين مواضع اصابعه
تقبليها

تتبعى اثاره اقدامه على الارض وعلى الجدران
ويابى الزمان ان يمر عليكى عل مروره يقربكما مرة اخرى وفى عالم اخر

اضواء باهته اثواب مهجورة معطرة بانفاسه
فراش ودموع
ووحدة وسهر
وانشودة حب
وكون يصرخ وسماء تلطمكى بالارض

يلا لوعة الفراق


جميل يا جيهان
رائع
ابداع يتلو ابداع
وكله بيطلع علينا
ياشيخة والعشرة جنيه اللى عليكى
فكراها
؟
نهاية سعيده بقى
خلاص موتى الراجل
الى بعده بقى انتى لسه هتزعلى
:)

جوووو اووون يا جى جى
حزين بس ملىء بالمشاعر والصور الجميله
حسستينى انى بتخبط فى السما وبنزل الارض تانى

غدا لقاء واى لقاء
سلام يا حبى

mohand said...

السلام عليكم
الكلمات جميله فعلا والله
كلامك خارج من جواكي بجد
يا ريت تفكري في اللي قولتلك عليه
وحاولي والله هتوصلي
انتي اللي تقدري توصلي نفسك
انتي اللي تقدري تحققي المستحيل مش اي حد تاني
ربنا معايك وان شاء الله هتوصلي

بس مفيش حاجه كده تكون مفرحه
هننتظر الموضوع القادم يكون حاجه تفرفش كده
-------------
بالنسبه لموضوعي انا عملت اضافه كده هتخلي الموضوع بمشاعر اكتر

Iskanderani said...

صباح الخير,
دخلت بالصدفه لأجد أبيات من الشِعر الرهيف الحس والذي لا يشعر بالمعني الحقيقي سوي من جرب الم الفراق ولوعة الحنين في الليل القاسي

تحيات إسكندراي في بلاد الله الواسعة

Eric Matt said...


قالوا وأبدعوا وليس في الامكان أكثر مما كان

لكن لي اضافة بسيطة

كلما ذكرته ادعو له و لي وصلي ركعتين

عسى الله أن يفرج همك و كربك

سلام من ماناساس البلد

شهر ديسمبر said...

ايه
كله
حلو حلو
مافيش
مره تكتبى
عادى
ابداع
اثاره
تشويق
متعه
وانا مش مع اى حد صنف العمل
حاجه حلوه جدا وبس

وعلى فكره احنا زمايل
طب اسنان القاهره
وانا تجاره ازهر
يعنى قسم واحد
وحلوه وحياة العشره جنيه اللى عليكى دى
صحبتك صحبتك
وانا جاى اهدى النفوس
يعنى ماتزعلوش من بعض
غير سنه بس
اوك
وبخصوص الايميل انا مابرتحش لهوت
اوتقدرى تقولى
ما بفهمش فيه
بس انا ضفتك
عندى
namir6666ده الهوت بتاعى

الوافي said...

وعند جهينة الخبر اليقي.... اول مرة اعرف ان وعند جهينة الاحساس الراقي والكلام الجميل


كلمات تذوب الصخر .... اتمنى ان يقرائها ويحس بما فقد .. والا

ففي الناس ابدالاً وفي الترك راحةٌ....
وفي القلب صبرا للحبيب ولو جفا


ملاحظة بسيطة... اعتقد خطاء كيبوردي ...باردا مثلث تلج الشتاء
هل تقصدي مثل؟

تحياتي وسلامي على الدوام
حسن

الوردة السوداء said...

قوية يابنتى

كمية تعبيرات
وصور
جميلة

انا هبتدى احسدك

gohayna said...

تامر نبيل

تحياتي ليك علي تشجيعك ليا ووقوفك جنبي
وفعلا انا بحاول اكتب الي جوايا وبس دون التزام بقواعد معروفه لان الكلام بيطلع غضب عني ومش بفكر فيه
ولو حاولت افكر او امشي علي قواعد بيطلع الموضوع زي الزفت واقطع الورقه فورا


مادام انت موجود معايا وبتشجعني دايما
فأنا هستمر اكيد

الف شكر علي كلامك ومرورك

gohayna said...

محمد فوزي ال ربيع

فعلا هيا من اصعب المشاعر ان لم تكن اقساها علي الاطلاق

الف شكر علي مرورك
وابقي كررها اكيد
نورتني

gohayna said...

نيبذ
انتي فين يا بنتي
وحشتني تعليقاتك

ومتقلقيش انا هرجع للحياه مش هطول في المود دا

الموضوع الي جاي هيكون مفرح ان شاء الله

هطلع من المود بتاع الكأبه دا علشان متزهقوش مني

تحياتي ليكي
ومتتأخريش لو سمحتي عليا

gohayna said...

رانيا

نهارك ملحوس يا حبي الوحيد
احنا فينا من التسيح

ماشي اخر تسيحه بقي بعد السلمون والطوارئ

الله يرحم ايام الدولاب

دولاب جيهان

مش هسيح تاني بقي
ولما اشوفك علي الايميل نتحاسب يا بتاعت العشره جنيه

متنسيش تجيبي 10 كيلو مانجو علشان اعفو عنك

اوعي تيجي من غيرهم

عوده الي الادب والاحترام

حببتي رانيا
ربنا يخليكي ليا يا اختي يا حببتي
وتسلمي علي تعليقك ودخولك ودايما عندي يا امر تسيحيلي وتعلقي
ربنا ميحرمنيش منك ابدا

gohayna said...

مهند المصري

ربنا يخليك يا مهند علي كلامك
وصدقني بس انا تستقر امور شغلي الاول
وبعدين هبتدي اعرف الطريق الصح علشان انشر الكلام دا بطريقه سليمه

وربنا يخليك وتفضل مشجعني علي طول يا مهند
اما بخصوص موضزعك
فأنا هدخل واشوف الاضافع الجديه واقولك رأي اكيد

نورتني يا مهند

gohayna said...

iskanderani

والله انا بحب اسكندريه وكل اهل اسكندريه
وهشكر الصدفه الي خاتك تدخل عندي
ربنا يخليك علي كلامك
وفعلا ميحسش مراره الفراق غير الي جربه

اتمني اشوفك مره تانيه اكيد

تحياتي ليك

gohayna said...

يا جرررروم

امين يارب
تقبل الله
وربنا يفك همنا وكربنا كلنا يارب

وهدعيلك اكيد
انت تأمر بس

ودائما منورني

تحياتي

gohayna said...

شهر يناير

تسلم يا سيدي علي كلامك الي بينقط سكر

وبعدين واضح انك بتهدي النفوس

علي فكره رانيا دي اكتر من اختي كمان
بقالنا مع بعض اكتر من 7 سنين
عمرنا مزعلنا من بعض غير مره ونص
بس
وبعدين انا وانت طلعنا جيران كدا

منورني دايما بكلامك ودخولك ربنا يخليك يا يناير

بقولك ايه انت اسمك ايه علشان ابقي عارفه مش اقعد كدا كل شويه اقولك يناير يناير

نورتني يا سيدي وانا ضفتك عندي علي الايميل كمان

تحياتي

gohayna said...

الوافي

تصدق والله ماخدت بالي من الغلطه
انا عماله اقرء الي كتبته وعيني بتقولي فيه حاجه غلط في الكلمه بس مش عارفه فين
تسلم ملاحظتك وانا صلحتها عموما

وربنا يخليك علي زوقك يا وافي

واتمني تقضل علي طول مشرفني بكلامك وملاحظاتك

تحياتي

gohayna said...

الورده السوداء

والله انتي الي قويه انا اجي جنبك ايه
بلاش التواضع دا

ربنا يخليكي يا قمر ومستنيا الجديد عندك

تحياتي يا اجمل ورده

harmless said...

يا عزيزتى كم انتى ملائمة للضربات ومؤهله للصدمات

دائما اسال نفسى
كيف لامثالك من الملائكيين اصحاب النفوس الراقيه والقلوب الرحيمة والارواح الصافيه ان تتحمل ضربات الاقدار او صدمات البشر

ربما يكفيكى سهولة دخولك قلوب البشر
وبساطة حصدك لمحبة الناس
ومنطقيه نولك اعجاب الجميع

اهم من الذى فى قلبك
انك فى قلوب الجميع

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

السلام عليكم

هل هذا تحدي وإستعراض عضلات
ماشاء الله...لست أحسدك
و كأن لسان حالك انكي تستطيعي تطويع الكلام كما تشائين وتخرجي اروع ما عندك....ومازال عندك المزيد
قد اتيت بمعانٍ وكلمات وكانها قدّت من نسيج الكلام الذهبي....لم اتطرق الي الاحاسيس بعد...ولكن اول ما يستهوني دوما هو بلاغة الكاتب....وانتي تملكينها وبكل ثقة تتلاعبين بها وتغزلين خواطرك كأمهر ما يكون
اما الاحاسيس وما بها فما زلتي تكتبين بهذا القلم الوردي علي نفس الصفحة السوداء
وكأنك تكتبين بدموع اذيبت في خليط الياسمين واستعارت لونها الوردي من ازهار قرمزية وبيضاء في حديقة خواطرك

تحياتي لك....واتمني ان يكتب قلمك خاطرة جديدة....ولكن علي صفحة بيضاء


دمتي في خير

gohayna said...

harmless
لو تعلم كم انتظر بلهفه شديدة تعليقك
لو تعلم ما تفعله هذه الكلمات الرقيقه المغلفه بسحر ونقاء وصفاء نفس قائلها
من يمتلك نفسا ملائكيه شفافه وطلاوة لسان وحلاه بيان
يري كل ما حوله ملائكيا صافيا شفافا
مثلك انت

لن تنجح كلمه شكر في ان تعبر عن مدي امتناني وتقدير واحترامي لك
دمت لي دوما اخا وصديقا وموجها ورفيق دربا
تحياتي

gohayna said...

الراقص مع الذئاب

صدقني هذا الكلام يضعني في مأزق شديد
وذلك لرغبتي الصادقه في ان ابقي علي نفس المستوي من الكتابه
ويالها من صعوبه شديده ان تكتب وانت تضع في الحسبان الف عين ستري
وعقول يجب ان تحترمها
بكتابتك

واذا كنت امتلك قدره تطويع الكلام في كتابتي
فأنت تنطق بحلاوه البيان حتي في تعليقك

تحياتي لهذا العالم الافتراضي الذي سمح لي بالتعرف علي امثالك وامثال من يمرون علي

وتحياتي لكل حرف تفضلت بكتابته
نورتني يا محمد

محمد عز الدين said...

حقيقي
كلمات عميقة الإحساس
أشعرتني بالوجع
أحييكي على هذا النص
بشده
تحياتي

mohand said...

السلام عليكم
مش عارف ايه اللي خلاني اعلق تاني بس هعلق

عارفه الكلام الجميل دا زي ايه ؟
عارفه طبعا نظرية الالوان
يعني انا بشوف اللون الاحمر علشان الجسم ده بيمتص كل الالوان وبيعكس الاحمر
وكده

الكلام الحلو كده بالظبط
بينزل علي كل شخص فينا بمعاني مختلفه باسلوب مختلف
احنا بقي اللي بنخرج اللون اللي نحددو
مش عارف انا برغي في اييه
عموما ربنا يوفقك في شغلك
وادعيلي
اصل انا بشحت من الناس الدعاء اليومين دول
اخوكي في خنقه ومش عارف يطلع منها
----------------
بالمناسبه
انا مضفتش حاجه في نص القصيده " لو اعتبرت اني ممكن اسميها قصيدة "
انا ضفت بس نشيد عن الشهداء
اعتقد انه هيقوم بدور الموسيقي التصويريه للحدث
بحاول اكمل المنظر بس
اصل كنت بتمني اطلع مخرج بس محصلش نصيب بقي
المهم انتي عامله ايه ؟

مجهول said...

من اين لي بعد نورك تجد عيني السناة


من اين لي بعد عطرك يحتسي قلبي شذاه


من اين لي بعد وحي هواك ان يلهمني الأله



ايه الكلام ده؟؟؟؟؟؟
بجد تصويرك وهمي وخيالي وساحر اوي
شكلك حاسه فعلا كل كلمه
بجد بحسدك علي الموهبه دي
يالا ياستي اديكي اتحسدتي علي الصبح
هههههههه
معلشي اني مازورتك من فتره بس بجد سعيد اني هنا
انتي بتتكلمي من جواكي وده يهمني اني اسمع الاحساس

BinO said...

جهينة
كلماتك تدل علي انك حساسة بالفطرة
رنا يسلملك فطرتك
ليس كلمات مرصوصة وخلاص
وهدانا الله وأياكم الي ما يرضي الله

يا مراكبي said...

مازالت موضوعاتك متمشية تماما مع عنوان المدونة .. فيها دوي عالي الصوت شديد لتأثير

تستخدمين أكثر الألفاظ قوة وأعنف الصور أيضا

إنه بالفعل .. دوي للصمت

إستمري

أسوور said...

اكتبى يا جهينة
اكتبى وقولى وعبرى عن مشاعر كل النساء
معاكى .. معاكى للآخر

gohayna said...

ezzo
ربنا يخليك
وبعتذر علي وجعك
ناس كتير اوي كانت عايزه تخنقني علشان قلبت عليهم المواجع

ان شاء الله الموضوع الي جاي هيكون كله فرح مش هيكون فيه حزن

الف شكر علي مرورك
وسعيده جدا بزيارتك
نورتني

gohayna said...

mohandat
يا سيدي انت تدخل وتعلق مليون تعليق
هو انا اطول اشوفك كل يوم عندي

وحلو وصفك الي استخدمت فيه رؤيت كل واحد للون علي حسب طريقته

وبعدين مش عارفه ليه حسيت انك ضفت حاجه في القصيده
تقريبا احوليت وشفت غلط

اما بالنسبه للخنقه الي انت فيها
فدايما استعين بربنا
وصدقني هدعيلك
ولو اقدر اعملك اي خدمه انا مش هتأخر
بس انت تأمر

ربنا يوفقك ويفك ضيقتك
ويسهلك كل امورك
امين

إبـراهيم ... said...

إيه يا بنتي ده كللله ، أحاسيس جميـلــة ، ومدونــة تحححفـــة أصلاً .....


الحمد لله ، الواحد كل يومين بيكتشف مدونة أحلى

...
نورتيني على فكـرة

وخاااااالــــص تحياتي :)

walaa said...

بعد الرحيل .. لا شيئ يبقى سوى الوحدة والحنين

جميلة كتاباتك .. بل رائعة تماما كصاحبتها اكيد

تحياتي

gohayna said...

مجهول
ربنا يخليك علي ذوقك وكلامك الجميل

واتمني اني اكون قدرت اوصل مشاعر معينه للفراق وعبرت عنها صح

يسعدني دايما وجودك وحضولرك ومتابعتك ليا

الف مليون شكر

gohayna said...

bino
امين يارب انت واحنا

الف شكر علي دعواتك وحضورك الي بيسعدني

الف بليون شكر

gohayna said...

يا مراكبي

اتمني اني اكون وفقت في اختيار الي بتعبر عن الصور القويه الي في دماغي

دايما مشرفني ومتابعني اكيد

تحياتي ليك

gohayna said...

ياسمين

انا ليا دلوقتي اختين اسمهم ياسمين
واحده في البيت معايا
والتانيه علي النت

سعيده بيكي اوي يا ياسمين

ربنا يخليكي ليا يارب

gohayna said...

ابراهيم معايا

والله انت الي نورتني
ووجودك دا والله بيسعدني

وانت مدونتك اجمل يا استاذنا

ربنا يخليك ودايما تكون معايا

الف شكر يا ابراهيم

gohayna said...

walaa
انتي الي اكيد اجمل علشان الجميل بيشوف كل شيئ حوليه جميل
زيك يا ولاء

ربنا يخليكي وتسلمي علي مرورك وكلامك الجميل

تحياتي

harmless said...

قرأت الكثير من تعبير النساء عن مشاعرهم تجاه الرجال

والله لم اكن اتخيل ابدا ان النساء تهتم بنا الى هذه الدرجه

سبحان الله
المرأه الجميله الناعمه الرقيقه الفاتنه الحنينه الرحيمه المخلصه المضحية الصادقه

تعشق الرجل الخشن الفظ المغرور العنصرى القاسى المفترى الخائن الكاذب

الجسد الجميل الرائع الناعم الاملس البض ذو الخطوط التكويرية الرقيقه والصوت الناعم والضحكه التى تزلزل النفوس والبكاء الذى يخلع القلوب

يرغب فى هذا الجسد الخشن الغليظ الاجش المنفر المتحجر بالعضلات المكسو بالشعر

سبحان الله
والله لا نستحقكم


--------------------------
معلش
تعليق اخر
ولكنى كنت اكتبه وانتى فى بالى
فتطفلت به عليكى
اعذرينى

$ سهى $ said...

كلامك جميل كتيرر

يسلموا

Anonymous said...

ما نجيش فى حاجة وحشة
ايه مالك ؟
مودك منعوج حبتين

bastokka طهقانة said...

ايه الوجع ده كله

كبري

أجدع واحد في الشارع said...

احيكى بجد

انا حسيت كل كلمة







بجد تحفة

وصورة جميلة جدا

قبل الطوفان said...

قرأت.. واستمتعت

أحسنت

gohayna said...

harmless
والله اصابتني دهشه شديده عند تتبعي لكلماتك

بس انا ليا رأي مخالف شويه

عمر الرجل مكان علي طول الخط
فظ او خشن او مغرور او عنصري او قاسي او مفتري او خائن او كاذب

كل الصفات دي لو اجتمعت فألاحسن اني اطلق علي صاحبها لقب شيطان وليس انسان


كثير من الرجال من يحملون صفات التواضع والصدق والاخلاص والعدل وان كانت الخشونه طبع من طباع الرجال لتعادل نعمومه المرأه ورقتها

لكن فيه رجال لسه يستحقون لقب رجال بحق
في كل شيئ

صحيح احنا مش ملائكه لكن كمان الصوره مش قاتمه للدرجه دي

انت كدا بتظلم نفسك وكل الرجال كمان

لان زي ما انت بتوصف الرجل بالصفات دي

في كمان نساء لاتنتمي لنون النسوه باي صفه او قرابه

مشكل النساء زي ما انت وصفت كدا
وألا كانت البشريه عاشت في سعاده

يعني خلاصه الموضوع ان في كل جنس فيه الحلو وفيه الوحش

فيه الي ممكن يحول حياتك لنور متواصل
وفيه الي ممكن يقلب كل امورك وتكون حياتك ليل مظلم ملوش شمس ابدا

بس انا عايزه اسألك سؤال

سبب رأيك دا ايه؟
او سبب نظرتك للامور بالشكل دا ليه؟
علي اي اساس يعني؟

وبعدين حاجه تانيه

اولا انت اخي وصديق حتي لو كنت غامض شويه ومش قادره ارسملك ملامح بس انا عارفه ان فيه حاجه بينا مشتركه ومسيري اعرفها

فمفيش داعي ابدا للاعتذاز او انك تقول انك تطفلت وابديت رأ‘ي

لازم تفهم اني بكون سعيده بتواصلك معايا

وسعيده بحديثك لاني اكيد بستفيد منك

ويارب نفضل في تواصل كدا علي طول

تحياتي ليك يا
harmless

gohayna said...

سهي

تسلمي انتي

وربنا يخليكي علي دخولك

والله يخليكي مت تقطعي حكياتك الحلوه بنوب

سعيده بيكي كتير جدا

تحياتي

gohayna said...

شكسبير

طبيعي يكون مودي منعوج علشان انت مش بتدخل المدونه علشان تنورها

بس اخر مره المود بنعوج يا سيدي

شرفتني بوجودك

gohayna said...

طهقانه

فعلا انا ناويه اكبر

وهفكني من الوجع دا شويه

استني موضوعي الي جاي
وان شاء الله هرحمكم من النكد دا

اخر مره يا قمر

تحياتي

gohayna said...

اجدع واحد في الشارع

ربنا يخليك


ولو حسيت بالي كتبته فدا علشان عندك احساس عالي وقدره علي تذوق الكلمات


ربنا يخليك وتفضل اجدع واحد في الشارع علي طول

تحياتي

gohayna said...

دكتور ياسر

ربنا يخليك علي تشريفك مدونتي المتواضعه

شرف ليا ان استاذ كبير ذي حضرتك يشوف كلامي ويستمتع بيه


الف مليون شكر علي وجودك يا دكتور
وربنا يخليك وتفضل منورني علي طول


الف مليون شكر

R.R said...

كل سنه وانتى طيبه يا ستى والفين سلامه على الدى اس ال

مداح القمر said...

دى اول زياره ليا وان شاء الله ح اكون صديق دائم للمدونه
انا بحترم الاحساس العالى..لكن لما يكون مع قافيه فيها احتراف بالشكل...وقدره انك تلعبى بالكلمات كدا...تبقى حاجه عظيمه جدا...وبالذات انى حسيت ان مافيش قافيه ممكن تعطل افكارك واحساسك وانتى بتكتبى...بجد محترفه...للامام

hosnysoliman said...

الاحاسيس والمشاعر تكتنف كل منا ولكن القليل منا من يستطيع ان يعبر..الاقوى من ذلك من يتصور مواقف او مشاعر ويستطيع ان يعايشها ويعبر عنها..وهذا ما استشعره من كتاباتك..وهذا هو الفن الحقيقى والفنان المبدع صحيح.
تعجنى التركيبات الجميلة المعبره التى تحمل فى طياتها موسيقى جميلة تتلائم مع كل مقطع من مقاطع الكلمات.

gohayna said...

مداح القمر

اولا اسم مدونتك رائع بجد
واكيد هيكون ليا الشرف انك تكون صديق دائم للمدونه

ربنا يخليك علي كلامك وذوقك
والف شكر علي وجودك
تحياتي

gohayna said...

الفنان الرائع

استاذي

حسني سليمان

اولا شرف ليا كبير مجرد قرأتك للموضوع فما بال التعليق كمان

والي بعتبره وسام علي صدري


كلام حضرتك بيرفع من روحي المعنويه كتير ويخلني مصممه علي اني اكون احسن في كل مره



الف مليون بليون شكر علي وجودك وزيارتك وكلامك وكل شيئ

وعلي فكره انا خلتهم في البيت ينادولي بصانعه الصلصال
زي ما حضرتك لقبتني

الف مليون شكر مره تانيه
ويسعدني ويشرفني تواجدك علي طول معايا

تحياتي

Unknown said...

جهينة
مساء الخير

بصي
فيه كلام رومانسي ممكن الناس تقراه مرّة ويعدّّي
وخصوصاً للناس اللي مش رومانسيين أمثالي

لكن
فيه كلام تاني بيكون خارج من حالة متكاملة
حالة بتقدر تزيح أي واقعية وأي إختلاف في الأذواق

كلام مريح وممتع
حتى لو كان نِتَاج تجربة مؤلمة

كلامك ... من النوع التاني

تحياتي ليكي بجد

خمسة فضفضة said...
This comment has been removed by the author.
خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ايه الجمال ده ماشاء الله
وايه الحزن ده كله
صحيح مشاعر الحزن عادةما تظهر الدرر المكنونه في النفس البشريه

بصراحه روعه ، وتدل علي وجود موهبه حقيقيه وحس مرهف

مدونه رائعه مليئه بالاحساس والمشاعر المرهفه

GEBSON said...

وصبغه طبعها اليأس علي وجهي
فأمسيت صوره ممزقه لذكري انسان
تشبيهك اكثر من رائع القصيده حلوه حلوه .شاعره تستحق كل تقدير هتلاقينى عندك على طول لاستمتع بكلماتك الجميله
تحياتى

gohayna said...

amira

اسمك علي اسم واحد عزيزه عليا اوي بس بقالي 7 سنين ماشفتهاش
والله فكرتيني بيها


اولا الف شكر علي كلامك الجميل دا ومديحك

والحمد لله ان الكلام الي انا بكتبه مش ناتج عن تجربه شخصيه والا كان زماني موت من الحسره والله

انا بس قويه علي الورق

ثانيا اتمني تكوني علي طول عندي ونكون اصحاب كمان

ودا شيئ يشرفني

تحياتي ليكي يا قمر

gohayna said...

خمسه فضفضه

اهو اسم مدونتك دي هو الي انا بعمله بالظبط
يعني بفضفض بالكلام الي جوايا


وصحيح اغليبيه الي بكتبه حزن
بس والله انا بحس نفسي فيه جدا وبحس اني بعرف اكتب فيه احسن


عموما انا هجرب واكتب حاجه كلها مفرحه وهستني رايك

اكيد

الف شكر لمرورك واتمني تكرريها تاني

تحياتي

gohayna said...

gebson
ربنا يخليك

والف شكر علي كلامك الجميل وتأثرك بالي كتبته

واكيد شرف ليا انك تكون عندي علي طول

تحياتي ليك جدا

•«ρяoιd»•™ said...

الله عليكي

مدبعه بجد

اسمحيلي اضيف كلماتي المتواضعه

خلص الكلام ..

و إزاي بقي راح تكتبي السطر الأخير ..؟

حواديت كتير ..

مين اللي قالك تبدئيها مره واحدة كلها ..؟

و بدون ما يجي المنتهي خلص الكلام ..

و متقبليش أبداً ملام ..

لأ .. و اللي زاد

إنك في غفله شهرزاد

حطيتي نفسك في الحكاوي و إبتديتي

تغزلي .. من البطوله شرنقه

و مصدقه إنك حقيقي سندريلا

و الأمير مستنظرك

و مفكره صدق المشاعر يسحرك

و يجملك في عنيه

و أما الساعات دقت في نص الليل

حكم عليكي بالرحيل

مستنياه يسأل عليكي في البلاد

مليون معاد

ما تفكريها يا شهرزاد

دور البطوله مش عشانك للأسف

و إن عشتي طول العمر فيه

و إن كنت سبتك تكتبيه

إنسي خلاص .. طلع النهار

خطك صحيح .. واضح صريح

لكن أدائك مش هيعجب شهريار ..

تحياتي

gohayna said...

preiod

اشكرك علي كلماتك الجميله الي حطيتها دي

بجد تنفع بوست لوحدها


الف شكر علي مرورك

واتمني اشوفك تاني
تحياتي الكبيره جدا
جدا

emos said...

حلو اوى البتاع دة هو انا تهت فى النص بس جميل

gohayna said...

emos
والله انا اشكرك علي قريتك للبتاع
وسعيده جدا بوجودك في البتاعه بتاعتي

واكيد لازم تكررها

تحياتي

Music Gates said...

الصراحه انا مقريتهاش

بس انا قلت اما اسلم الاول و اعرفك اني جيت

بس هقراها واديني حاجز مكان و في كومينت تاني بعد ما اقراها

عين ضيقة said...

من أين؟

البوست كبوست ف مدونة فهو كويس جدا

وكعمل أدبى حاسة انه طول منك جدا لدرجة انى فلت منك شوية ف النص
بس جذبتينى ف الآخر مرة تانية


عموما كويس ياجيجي

تحياتى ليكى

gohayna said...

copa

انا هستناك تدخل وتقرء تاني

تحياتي

gohayna said...

عين ضيقه

الف شكلر علي مرورك وكلامك

وجودك اكيد بيسعدني

تحياتي

tearwhispers said...

احساس رائع حقا
جعل الألم بداخلى يصرخ
حقا انت تعبرين عن مشاعر معظم النساء

gohayna said...

tearwhispers
ربنا يخليكي علي تفاعلك مع الكلمات

وسعيده جدا يأحساسي الي وصلك

اشكرك جداعلي تواجدك معايا
وتمني تكرريها

تحياتي

mohand said...

السلام عليكم
بخخخخخخخخخخخخ انا جيت
انتي اللي قولتي اعلق زي ما انا عايز
استحملي بقي
:p
-------------
اولا انا بعلق علشان اسال عنك واخبارك واحوالك وكده
------------
السبب التاني الاستاذ harmless
مش عارف هو احنا بجد وحشين كده ومنستحقهمش ولا ايه
-----------------
السبب الثالث
ان رزاله مني بقي وخلاص حبيت اكتب كلمتين دليلي علي التواصل

مهند المصري
الباحث عن الحقيقة

Music Gates said...

تصدمني بألارض ..وتلقيني ببحر الفزع
فلا ادرك هل ألاطم امواج البحر العباب
ام اسير الي نهايتة يختبئ خلفها
فك السراب


يسلام جامده الحتة دي اوي
ادييني جيت تاني ساي ويلكم باك بقي

وقريتها كلها رائعة يا جوهينا

gohayna said...

يا اجمل مهند في الدنيا

والله بجد بتنور المدونه وبكون مبسوطه لما الاقيلك تعليق او اي حاجه عايز تكتبها

ربنا يخليك يا مهند ونفضل علي طول متواصلين دايما

قول امين

اما بالنسبه ل
harmless

فأنا وضحت وجهه نظري في الي كتبه
بس هو كل واحد ورائيه

يعني الوسطيه حلوه في كل حاجه

زي ما فيه ناس عايزه الحرق بالنار فيه ناس تخلي دنيتك جنه

والكلام دا علي الجنسين راجل كان او ست


اما اخباري انا

فأنا بخلص ورقي في الخارجيه علشان اظبط الدنيا وامشي علي اخر الشهر او اول الشهر الجديد بالكتير

بس مش هقفل المدونه لازم نفضل علي طول مع بعض

والله انا احلي مكسب من الي انا بكتبه دا اني عرفت ناس بجد كنت هخسر كتير لو مكانوش في حياتي

ربنا يخليك ليا يارب يا اخويا يا عزيزي

ودايما منورني

gohayna said...

copa
والله كنت هزعل لو مكنتش دخلت

ربنا يخليك علي ذوقك
وتمني اشوفك علي طول


تحياتي

mohand said...

السلام عليكم
ازيك يا استاذه
ربنا يوفقك باذن الله
وامين نفضل متواصلين
وانا والله اللي اتشرف بمعرفتك
واشكرك علي تعليقك في الموضوع
كل التحيه والاحترام والتقدير
مهند المصري

harmless said...

الظاهر غير الباطن

الظاهر انى لقيت 79 تعليق فقلت مش ظريف الرقم اخليه 80 تعليق احسن

والباطن انى باتلكك عشان امسى عليكى واستحضر روحك وابقى فى معيتك ولو ثوانى

بصراحه لكى واحشه

Hannoda said...

وساعات تصارعي الخيال فتطلبي استحضار الصورة تلاقيها محال

وفعز النوم ترقصي من الفرح
أصله جالك في المنام
بس بكل عند يعدي على وشه سحابه غمام
أو يركب قطروماتلحقيش منه غير صورة لظهره .. يا سلااام

جهينه .. مش عارفة أقولك ايه على كلماتك

كل ما بحب أشفوف نفسي و أعيشها بجيلك

gohayna said...

هارملس يا عزيز علي جدا


انا لسه شايفه كلامك دلوقتي


اما 79 فأنا بشكر الرقم الي خلاك تدخل عندي
وبعد كدا هعقد اعلق لنفسي لغايه ما اخليه 79 علشان تدخل تاني


وانت كمان والله ليك واحشه

الف مليون شكر علي وجودك الي بجد بينورني

تحياتي

gohayna said...

hannoda
انا مش عارفه اقولك ايه

انتي بجد انسانه رائعه وحساسه بجد

ومبسوطه اني اعرف واحده بجمال عقلك واخلاقك

تسلمي وربنا يخليكي وشرف ليا دخولك عندي
بجد

الف مليون شكر

المثالي جروب said...



شركة المثالية للتنظيف
شركة المثالية للتنظيف بالدمام
شركة المثالية للتنظيف بالخبر
شركة المثالية للتنظيف بالجبيل
شركة المثالية للتنظيف بالقطيف
شركة المثالية للتنظيف بالاحساء

شركة مكافحة حشرات بالجبيل
شركة رش مبيدات بالجبيل
شركة تسليك مجاري بالجبيل
شركة كشف تسربات المياه بالجبيل