Thursday, March 29, 2007

انا والصلصال


وقفت طويلا امام قطعه الصلصال التي اهداها لي قبل ان يرحل بوقت قصير فلكم عشقت صناعه الوجوه والاشكال الملونه

فكرت كثيرا ان اجعل منها وجها يحاكي وجهك

ودون تريث اتخذت يداي القرار لتعبث بالصلصال وتحفر اشكالا لعلها تماثلك


استغرقت في العمل حتي كدت انتهي منه ولم اشعر ألا بنسمات الهواء تتسلل في خفه الي غرفتي حامله سكون الليل السرمدي علي راحتيها وتبلغني انه قد اتي يلقي بالتحيه ويبتهل لجفوني ان تخبو ولو قليلا

استسلمت اخيرا ووضعت وجهك الصلصالي امام مخدعي لعله يكون رفيقي في نومي


ورحت في سبات عميق



واخذت ابحث عنك......اتنقل بين احلامي فلربما اجد طيفا منك يمدني بالامل ريثما يتجدد اللقاء في دنيا الحقيقه

طالت رحلتي واخذت اسأل ألا يكفيك ما اعانيه في يقظتي من دونك؟؟؟؟؟؟؟؟


ألا يكفيك مشقتي في السفر عبر ثواني ودقائق الليل اسابق النهارعدوا كي انعم برؤيتك؟؟؟؟؟؟؟


وقفت ارنو نحو افق السماء

وسكون مهيب يتخلله انات العاشقين وتنهدات الملتاعين مثلي من الم الفراق

ورأيتك

رأيتك

اجل اراك امامي بحق............ ودمعه طالما نادت بفك اسرها لتعلن عصيانها وتفر هاربه من مقلتي

لتتلقاها يدك

........مددت يدي اتحسس وجنتيك وانا املاء الكون بنغمات حب طالما تمنيت ان تكون لك

حلقنا في فضاء الحب والجنون نختبئ عن عيون النجوم في جيوب السماء

صعدنا علي السحاب الي قمه مملكه العشق التي طالما حلمت بزيارتها في احضانك

وهناك...... في احضان الخيال....اهديتني قلب

قلب اجمل من الخيال

حينها لم ادرك مغزي بريق عينيك

كانت تحمل الف شرك غامض اتعثرفيه كلما حاولت المسير

نظرت الي القلب من جديد....... واطبقت يدي عليه جيدا.........

واختبأتك من نفسي بداخلك

فمنيتي ان اظل بين يديك.....ان احيا واموت بين عينيك

ان ادفن في صدرك ....لأجعل من قلبك ضريحا....... تزوره آلهه الحب لتتعبد في محرابه

ولكن هيهات ان تترك لنا الاقدار اغتنام لحظاتالخيال المأسور في رحم الحقيقه

فقد آن موعد الرحيل من دنيا الخيال

ومعه زاد تشبثي بك خشيه ان افقدك من جديد


وسطع الضوء فجأه مصحوبا بصوت امي الهادر.......استيقظي

استيقظي وانظري ماذا فعلت بنفسك وغرفتك؟؟؟


فتحت عيني لأجد نفسي منكفئة علي قطعه الصلصال وقد ضاعت كل ملامحها

وبأقتضاب يملؤة الغضب قالت:اازيلي الصلصال من وجهك ومن غرفتك وهيا لتناول طعام الافطار

انسحبت امي واستعدت انفاسي من جديد لانظر في المرأة واتحسس شعري....وجهي....شفتاي وقد غطاهما الصلصال


عزمت علي ان افعل ما أمرتني به امي وقررت ان لا ألهو بالصلصال مجددا حتي وان كنت اصنع منه وهما احيا به في دنيا الواقع

حدثت نفسي....اجل سأعيد الصلصال....لن اخرجه مره اخري

احضرت العلبه استعدادا لدفن الصلصال فيها الي الابد

وفتحتها......

واتسعت عيناي ماذا اري؟؟؟؟؟؟؟؟


القلب


القلب الذي اطبقت عليه يدي بأحكام في حلمي

امسكت به ....فأرتعش قلبي وتراقصت روحي ....وملئت رنين ضحكتي السماء

اسرعت لأغلق باب غرفتي ......امسكت بالصلصال اقبله واضعه بجواري

واعتليت مخدعي من جديد .......حامله القلب في يدي مبتسمه...... اتمني ان اغفو سريعا وارحل في نوما عميق

لتصحبني انت وحدك في رحله عبر دروب الخيال ..........بين زراعيك ............من جديد




60 comments:

عين ضيقة said...

لسة مصرة تحلمى تانى؟؟؟

كويس والله

حلو النص

تحياتى

gohayna said...

ربنا يخليكي يارب
مرورك دا بيسعدني والله
بس بالنسبه للموضوع هوكان نصه حلم ونصه واقع بدليل القلب الي لقيته في ايدي بعد ما صحيت من النوم
يعني من دا علي دا
المهم ان احسن حاجه انك شرفتيني بمرورك
يارب متكون اخر مره
نورتيني

R.R said...

جى جى
عيب عليكى تبهدلى سريرك بالصلصال
مهو طبعا طنط الى هيطلع عينها فى التنضيف
:)
وبعدين عيبي عليكى تشتغلى نفسك وتحطى قلب فى العلبه قال يعنى حد حطهولك وانتى مش واخده بالك
:)
جميل يا جى جى
اهو بداية الغيث قطره

فى شوية تفاؤل باينين
تعبيرات جميله جدا وكتير اوى عجبنى

يعنى انا ممكن احطلك الموضوع كله كدلاله

يالا
استمرى يا فتاه
تحياتى

شهر ديسمبر said...

الشغل الممزوج بالواقع والخيال بيعجبنى جدا
بس البوست كبير وفيه شغل
فهركز واقره تانى
واستنى التعليق
بس الشغل ده
بحبه

yamen said...

و الله مش عارف اقول ايه..

بجد خيال واسع وجميل

بس انتي كده تقريبا في اليوم ده مالحقتيش حتي الغدا..

اسف علي الانقطاع فترة عن متابعة تدويناتك بس معلش ملحوقة

بوست جميل واللي جاي احلي ان شاء الله

gohayna said...

يا رانيا يا حببتي يا مشرفاني
تسلمي يا رانيا
وبالنسبه لماما انتي عارفه بتاخد حقها اول باول يعني انا الي هنضف وحياتك
وبعدين القلب انا لقيته صحيح بشتغل نفسي انتي عارفه بقي اهو كله خيال افرح نفسي شويه
ربنا يخليكي ليا وميحرمنيش منك ابدا

gohayna said...

يا شهر يناير
والله النص كمان بيحبك ومستني تعليقك
فركز كدا وخليك جدع ومستنياك
اوع تنسي
يسلم دخولك
وتاني انا مستنياك

gohayna said...

يامن
يالهوي مش قادره اصدق عنيا
حد يضربني قلم كدا
انت فينك يا ابني
اختفيت مره واحده
وبالنسبه لليوم دا انا تقريبا اضيته كله نوم بستني ادعيلي يجيلي تاني عشان اعرف اكتب لحسن دا مشحتفني وراه في الحلم
المهم يسلم دخولك ومتقطع الجوابات كدا

شهر ديسمبر said...

بعد الفحص والتمحيص
والقرأه الجيده
اكتشفت الأتى
لدينا توار افكار
ليه؟
لأن عندى قصيده لها نفس الفكره
ولما القيها هنزلها وقررى انت على كده

gohayna said...

وبعد الفحص بتاعك والمحص
هستني يا باشا لما اشوف
فين توارد الافكار دا
بس الله يخليك متتأخرش عليا

الوردة السوداء said...

لنغفوا سويا


ونذهب لتلك الرحلة
لعلنا لانعود
او نعود


احلى يابنتى
الحلم كمان شوية
هيكون بفلوس

بس عاجبنى كلامك

gohayna said...

والله تكملتها حلوه
وافضل ان لانعود ابدا
نفضل في الحلم علي طول
طمنيني اخدتي الورده ولا لا؟
تسلمي علي مرورك
واتمني اشوفك دايما
وهضيفك عندي يا قمر

سهر الليالى said...

ايه الجمال ده حقيقى خيال رائع واسلوب بديع انت موهوبه بجد ازاى تقولى ولو حتى بهزار انك تقفلى المدونه
لالالا احنا خلاص بقينا اصحاب وهتلاقينى عندك دايما
تحياتى

Eric Matt said...


اذا كنت أخدتي الوردة من مدونتي رجعيها بدل ماجيب الانتربول

بس على فكرة

شكرا لك على نشره هذه الوردة السوداء فهي قمة الجمال

أهديها لك عن طيب خاطر وانا اساسا سارقها من النت

ربنا يكرمك يا رب

سلااااااام من ماناساس البلد

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

ايه الجمال دا
معقولة لسا في ناس عندها رومانسية واحساس شفاف لغاية دلوقتي
انا افتكرتهم خلصوا ايام السبعينات
بجد القصة والحلم جامدين جدا ولازم هيسرقوا اي قارئ ويخدوه معاهم
بس خلي بالك
مينفعش تعيشي كل حياتك مع وشوش من الصلصال
عشان من اقل حركة شكلهم هيتغير ومش هيكون زي ما انتي عملتيه وغيرتيه....او زي ما انتي عاوزاه...
والدليل علي كدا ان بعد الحلم ما خلص رجع الصلصال تاني لأصله...عجينة قابلة للتشكيل مرة اخري لأي وجه انتي عاوزاه وبكل سهولة معالمة هتضيع تاني
...هي ديه الحياة وهما دولة الناس

اسم مدونتك جميل جدا....دا اول موضوع قراته وإن شاء الله هبدأ اتجول في مملكتك الوردية بس حبيت اسيب ردي في اول بوست

اسعدني جدا جدا جدا ردك واعجابك بمدونتي....كلامك خلاني كنت هعيط من الفرحة
بجد اخدت اكتر من حقي في كلامك
جزاكي الله خيرا واسمحيلي انا كمان اتشرف بإضافة مدونتك عندي حتي تزداد مدونتي جمالا

تحياتي لك اختي الكريمة

واحـــد مـــــن الـنـــاس said...

اللهم صلي عالنبي

ادا الكلام ولا بلااش

فنانة فنانة يعني

عظمة على عظمة يا جيجي

harmless said...

بصراحه وبما انى اتكلم من وراء اسلاك تخفينى وتحفظ ماء وجهى

فقد قررت بعد قراءه البوست ان امارس الغيرة
او ربما تقرر لى من قوة خفية ان امارسها

لابد ان اغير
فالغيره فطره انسانيه لاداعى لمفاومتها

اغير من صاحب الصلصال؟
مكانته عندك يستحق معها طن شعور غيره

ام اغير من الصلصال نفسه
فهو صنع يديكى
نقى من كل ما يضايقكك
وقد جرب لمس اناملك
فتشكل كما ترغبين

او ربما الغيره من نصيب والدتك
فهى تراكى وتعاشرك وتستمتع بصحبتك

بصراحه
كل من فى دنيتك يستحق الغيره منه

Tamer Nabil Moussa said...

فمنيتي ان اظل بين يديك.....ان احيا واموت بين عينيك


ان ادفن في صدرك ....لأجعل من قلبك ضريحا....... تزوره آلهه الحب لتتعبد في محرابه

بصراحة عاجز عن الكلام

كلامك بلغة العصر جامد وشديد

انتى موهبة رائعة فى الكتابة

ودة مش مجاملة بجد والله انا استمتعت بكل حرف كتبتية

تسلم الايادى

وفى انتظار جديدك

تحياتى

gohayna said...

سهر الليالي
شرفني دخولك
ويشرفني اكتر واكتر
نكون اصحاب
والف شكر علي كلامك الجميل
ربنا يخليكي وان شاء الله اشوفك تاني عندي
نورتيني

gohayna said...

the groom
معلش حقك عليا انا غلطانه اني اخدت الورده من غير ما اقولك
بس الحال من بعضه انت كمان طلعت واخدها من حته تانيه
دا الي يمكن خفف احراجي منك شويه
المهم تسلم علي ذوقك وكلامك ودخولك الي اتمني متقطعوش
وعلي فكره
الله يخليك
لوسمحت
لو ممكن
حط روده تانيه كمان علشان ادخل اسرقها من فضلك

انا مقولتش حاجه
بيني وبينك يعني
نورتني بجد

gohayna said...

الراقص مع الذئاب
10000000000000 شكر
الشكر الاول علشان دخلت مدونتي
الشكر التاني علشان كلامك الحلو ربنا يخليك
الشكر التالت علشان هتضفني عندك ودا يديني انا ومدونتي الشرف
الشكر الرابع علي وعدك بتجولك في مملكتي
الشكر الخامس لغايه اخر الرقم دا من عندي علشان كفايه مرورك بس والله

ومدونتك جميله فعلا ومش بجاملك والي قلته اقل من حقك
اوع تنسي اني مستنيه ضد التيار الجزء التالت
متتأخرش
نورتي جدا

gohayna said...

واحد من الناس
ايه دا يا باشا
الله يخليك دا انت الي عظمه علي عظمه
اوع تقطع الجوبات بقي
استبينا؟

gohayna said...

harmless
بصراحه انا الي مش عارفه اقولك
اول مره اصدق الكلام الي بيقول
ممكن يكون فيه اشخاص حوليك وعمر ما يكون ليهم تأثير يذكر
وفيه ناس تانيه متعرفهاش وعمرك ما قابلتهم لكن بيأثروا فيك جدا
انت من الناس دي
بجد كلامك أثر فيا جدا لدرجه اني مش لاقيه كلام اشكرك بيه علي الي قولته
ومفيش داعي ابدا للغيره فمرورك دا وتأثرمك بالي كتبته ومجرد ابدا رائيك يجعلك داخل محيطي
واتمني انك متطلعش منه ابدا
تحياتي ليك من هنا لألف سنه جايه
وفعلا نورتني

gohayna said...

harmless
متنساش تبقي تفكر في طلبي
مش عارفه ليه حاسه انك لو كتبت بالشكل الي عرضته عليك هتكون مختلف هتطلع حاجه حلو لان اساسا فيه حاجه حلوه جواك ياريت تطلعها
تحياتي ليك مره تانيه

gohayna said...

تامر نبيل
وانا كمان استمتعت بكل كلمه في تعليقك
وصدقني الكلام دا بيديني حافز اكبر اني اكتب واطور من اسلوبي رغم ان فيه ناس اعترضت علي اسرافي في مشاعر الحب الي بكتبها
وحاسين انها مصطنعه او ذياده عن اللزوم شويه
كلامك دا صدقني بيعرفني ان لسه فيه ناس حاسه بالي بكتبه
الف مليون شكر لمرورك
واتمني تكررها

الوردة السوداء said...

الله
يابنت اللذين

حلوة جددددددددددددددا



ربنا يخليكى ليا

خدى بوسة
موووووووه

gohayna said...

الورده السوداء
اي خدمه يا ستي
ووصلتني البوسه
هتبعتي الفلوس امتي بقي

بهزر طبعا

mohand said...

السلام عليكم

هو انتي مش بتفكري جديا انك تنشري حاجه من ديه ولا ايه
اصل انا شايف الكلام جميل والناس هيعجبها الكلام ده

ربنا يوفقك
الباحث عن الحقيقة
مهند المصري

Eric Matt said...


نورك والله يا جوهينة

أنا بحب أقولها كده :)

من غير ما تسرقيها

اللينك اهو

http://img113.imageshack.us/img113/3208/blackrosecopy4ia.jpg

اهداء تاني أهو

وان شاء الله محد حوش

http://www.firelily.com/photoshop/lily/black.flower.jpg

ودي كمان عشان نبقى اصحاب

شكرا لزيارتك

أنا أدمنت مدونتك كويس كده؟

تحياتي من ماناساس البلد

gohayna said...

mohandat
ربنا يخليك علي ذوقك
والله انا فكرت انشر بس للاسف انا معرفش السبيل للنشر ازاي
لو تعرف ارجو ابقي قولي
والف شكر علي زيارتك
واتمني تكررها تاني
نورتني

gohayna said...

the groom
الف شكر علي الورده مره تانيه واللينك الجميل دا
ويشرفني نكون اصحاب واخوات كمان
وبالنسبه لادمتنك المدونه فأنا بيني وبينك مبسوطه واياك تتعالج
انا حذرتك اهه علشان مترجعش تقول مقلتليش
نورتني جدا جدا جدا

أسوور said...

قطعة الصلصال مز جميل لما يمكن أن نشكله فى حياتنا ويؤثر علينا
ممكن نصحى فجاة ونلاقينا عاكين الدنيا .. الدنيا الجميلة اللى كنا فاكرينها حلوة
نفضل نحاول نجاهد ونعمل اللى مايتعمل علشان نوصل لنتيجة هى فى النهاية مجرد حلم
وعجبى
عجبى علينا لما نبدا من جديد وكأننا ما اتكسرناش قبل كدة

gohayna said...

ياسمين
والله كلامك حكم فعلا
نبدأمن جديد وكأننا منكسرناش قبل كد
مرورك اسعدني جدا واتمني تكرريه
نورتيني
يا سمسم

hosnysoliman said...

جميل الكلام صانعة الخيال من الصلصال..مثال عمل تمثال لاحلامه و للجمال وصلى للتمثال..دبت الروح فيه وملاء المكان رقصة وبهجة وانسجام..فجاة سكتت الالحان وصحى المثال وكان التمثال فى حضنه صلصال..من صال فى الخيال وجال فهو لا محال الى التراب مهما صنع منه صلصال

R.R said...

بتسيحيلى على المدونه
طيب ياجى جى اما أشوفك

gohayna said...

الاستاذ حسني سليمان
شرف ليا ان فنان كبير زي حضرتك يزورني في مدونتي
وفعلا عندك حق في كلامك
وتصورك
لامحال فهو في تراب
اتمني تكررها
شرفتني

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

هدنة بقي من الصوت العالي والزحمة اللي عندي هربت وجيت اخد الدرينك عندك
الدرينك المرة ديه كان مأساة قلب

قبل ما اعلق عليه ولا اقول اي كلمة اولا انا حاسيت من ردوك عندي ان دمك خفيف وبشوشة ومش بتاعت رومانسية وعياط نهائي...يعني لما اشوف رد ليكي واجي افتح موضوع هنا مبكنش مصدق انك صاحبة الاتنين....بستغرب اوي انك تدخلي في الزحمة والصوت العالي وشد الشعر بتاع مواضيع الرأي العام التدويني....انا اعرف ان حد يكتب كلام زي اللي عندك بيكون حابس نفسه في قفص وردي وحاطط في ودانه قطن ...مسقع للموضوع ...يعني لو اندمج في موضوع سخن وفي نقاش ممكن يصرخ بهستريا ويقول للي حوليه انتم وحشين وشريرين ومتوحشين....سبحان الله....
نتكلم بقي في مأساة قلب
بجد يعني ابداع قصصي بدون مجاملة ولا نفاق
ازي عرفتي توصلي للتراكيب ديه وتتنقلي بين المواقف
علي فكرة انا قراته اكتر من مرة
ماشاء الله عليكي...أنا من رأي اخي مهند انك لازم تحاولي نشر القصص والخواطر ديه....
تحياتي لك ....هروح اشوف ايه اللي بيتكسر عندي في المدونة وارجعلك تاني
يارب جيب العواقب سليمة

gohayna said...

الراقص مع الذئاب
اولا انا زعلانه منك علشان مكملتش حته الجاتو بتاعتك انت فاكرني بخيله ولا ايه
وبالنسبه للخبط الي عندك
فدا احلي خبط والله
انا بقعد اتابع حوراتك عندك وفي ردودك علي الناس التانيه وهلكت علي نفسي من الضحك وانت بتتخانق مع ال ربيع في خمسه فضفضه

اما بالنسبه ليا انا فمش شرط الواحد علشان رومانسي شويه يقفل الدنيا علي نفسه وميقدرش يتماشي مع متطلبات الزمن
مش كل الناس دلوقتي بتفهم يعني ايه كلمه رومانسي
بيكونوا رسمين صوره للشخص الهادئ الوديع الي لاليه في الطور ولا في الطحين بيحب وبس
بس انا مش كدا انا بصرخ وازعق وابكي واحب واضحك واحب الهزار كله علي حسب المود
بس وقت الكتابه
ببقي وحده تانيه خالص
مش هتصدق اني بعد ما اخلص موضوع واقراه تاني بعد يوم ولا حاجه بحس اني مش انا الي كتبه كلام زي دا
يعني ببقي في مود خاص شويه مختلف عن شخصيتي

اما بالنسبه للنشر فأنا معرفلوش سكه
يعني معرفش اعمل ايه
وهل حاجتي دي ترقي لمستوي النشر؟


المهم بطل خناق مع الناس يا معلم وخليك حبوب
وربنا يوفقك ويخلي مدونتك ويبعد عنها عيون الامن المركزي
قول امين

R.R said...

اوبا يا جى جى
بقى انا برضو مفهمتش حاجه
طيب كلمة السر
بى ام
وحيات كل قوانين الطوارىء
وحيات النادى الاسماعيلى
فهمت ها ولا توضيح اكتر؟
:)
:)
شقى طريقك

قال مفهمتش قال

mohand said...

السلام عليكم

طبعا انا معرفش المكان بالظبط اللي تبدأي منو انك تنشري بس علي الاقل ممكن تنشري قصص قصيرة عن طريق اي كاتب كبير حتي مثلا نبيل فاروق اعتقد انو بينشر للناس

الاهم بقي من النشر ثقتك بنفسك اساسا
مش هقولك المقوله المعروفه بتاعت ثق بنفسك فثقتك بنفسك تمنحك كبريائك
هقولك ان ثقتك بنفسك بتفرض علي الناس ثقتهم فيكي
يعني لو بتتكلمي بثبات بتكتبي بثبات بتنشري بثبات الناس هتثق انك فعلا بتعملي حاجه صح

انا مش بحاول اتفلسف عليكي لا والله ابدا انا بس بحاول افيدك واكيد انتي واثقه في نفسك بس لسه مش للمرحلة اللي تسمحلك بكده


اشكرك لزيارتك لمدونتي
ويا ريت تقرئي كل موضوعاتي واعرف رأيك فيها

الباحث عن الحقيقة
مهند المصري

mohand said...

اه ضفت مدونتك عندي ضمن الاصدقاء
دا بعد اذنك طبعا

كائن العزلة الكئيب said...

كل هذا الحلم و الرومانسية مع لون المدونة الرقيق يصنعون حالة تلقى جميلة شكرا

Hannoda said...

راااااائع

خيال رائع و مبهر ... لدرجة اني كنت بقرا و أنا محبوسة الأنفاس


الأفكار أساسا جديده قوي

بهنيك بجد على خيالك الجميل

تحياتي

Anonymous said...

أنا دايما في الحاجات اللي زي دي بأقول كلمتين

كلمتين قالهملي صديقي النمر الوردي في ذات خريف بارد على أحد مقاهي باريس:

قال لي:(( و ما الحب إلا مأساة طعمها مستلذ-من لذيذ-)) هكذا حدثني صديقي النمر الوردي

فعلا بوست جميل و أجمل حاجة فيه الخيال و الصور الشعرية المليانة حركة و التصوير الكلي للمشاهد أعجبني

تحياتي

gohayna said...

رانيا
جزر
انا استسلمت هرفع الرايه خلاص
حقك عليا معدتش اعملها تاني

والله الي يشوف تعليقاتنا لبعض يقول دول اتنين مجنين وعايزين مستشفي تخدهم

اوع بجد تكوني زعلتي
وبعدين انتي مش بتدخلي النت ليه؟

gohayna said...

mohandat
انا فعلا محتاجه اثق في الي بكتبه بس الثقه دي هتتكون من تفاعل الناس وابداء ارئهم في كلامي ودي اكيد محتاجه وقت شويه
وبعدين مين قال انك بتتفلسف
بالعكس انت بتخليني اخد بالي من الصوره بشكل اوضح

الف شكر علي دخولك وشرف ليا انك تضفني عندك
واني اضيفك عندي

شكرا علي تفتعلك معايا واكيد هدخل مدونتك واديك رائي في كل حاجه كاتبها

تحياتي

gohayna said...

كائن العزله الكئيب
حاله التلقي الجميله دي بيصنعها من يقرء فأذا لم يكون جميلا لن يشعر بأي جمال
الالوان والاشكال مش بتأثر غير في شخص مرهف حساس عنده استعداد يتقبل الجميل
زيك انت
اشكر لك مرورك واتمني تكررها
نورتني

gohayna said...

hannoda
والله انتي الي اروع
علشان حسيتي بالي انا كتباه واثر فيكي
اتمني تكوني من الزوار الدائمين عندي
والف شكر علي مرورك
الف شكر

gohayna said...

محمد فورزي ال ربيع
ما الحب الا مأساه طعمها مستلذ من لذيذ
فعلا عندك الف مليون حق
نستلذ عذبنا علشان الشخص الي بنحبه
الف شكر علي كلامك ومرورك
ولازم مش ياريت
واخد بالك
لازم تكررها
نورتني

R.R said...

ما زعلتش طبعا
وانتى اكيد عارفه

مهندس زراعي said...

جميل ورائع ربنا يوفقك ويبارك فيكي

تحياتي القلبية لكِ

gohayna said...

مهندس زراعي

ربنا يخليك ويتقبل منك
اجمل حاجه لما الاقي دعوه في التعليق واللع قلبي بينشرح
ربنا يخليك يا رب
اتمني مرورك علي طول عندي
الف شكر
تحياتي

يا مراكبي said...

شعور متدفق كالعادة .. وأفكار جميلة متتاليه

أحييكي .. وإستمري

gohayna said...

يا مراكبي

الله يخليك
كلامك جميل كالعادة

ودخولك بيسعدني كالعادة

تحياتي

أحمد سلامــة said...

الله على أحلامك
بجد ربط جميل واسقاط رائع لمعنى الصلصال
مفيش أجمل من مملكة الاحلام
دي اجمل مكان الانسان يعيش فيه ويحقق كل احلامه وصوره الجميله
قصة رائعة بجد

الوافي said...

هذه اول زيارة ليا الى مدونتك الرائعة

لفت نظري انك بتوافقيني في كل القصص اللي بحب قرائتها

وعاوز اسئلك سلسلة ادهم صبري لسه مستمرة والا توقفت واكيد ملف المستقبل كمان بحبو وقصائد عمر الفرا بحفظها .... عنجد ذوقك رااااائع

استمري في الكتابة فكلماتك جميلة وعندك موهبة نادرة

david santos said...

Hello!
Very, very nice. thank you
have a good day

gohayna said...

احمد سلامه
انت الي رائع بجد
لانك لمست او حسيت بالي كتبته
اتمني انك تكون من زواري الدائمين

اسعدني وجودك

الف شكر

gohayna said...

الوافي

دي اول زياره ليك في مدونتي واكيد مش اخر واحده

الف شكر علي اطراءك

اما بقي ملف المستقبل ورجل المستحيل فأنا اساسا مدمنه نبيل فاروق

لسه ملف المستقبل بتنشر لغايه دلوقتي

انا عندي الاعدا من 1 لغايه 156
من ملف المستقبل
ناقصني كام واحده كدا
اما رجل المستحيل

ففيها اسمي جيهان يعني لازم اجيبها
غير انها بتحب ادهم صبري
يعني لازم اتابع اخباري
:)
:)
اما عمر الفرا فلإهنيك علي زوقك الراقي
انا بعشق حروفه

اسعدني تواجدك جدا واتمني تكررها
تاني
اوع تقطع
تحياتي

gohayna said...

david santos
الف شكر ليك كتير اوي

ولازم تزورني تاني

تحياتي