Sunday, March 18, 2007

مأساة قلب



حاول ان ينجو بقلبه فاصطدم بالجداران


وظن انه فقد ولكنه أسر....




غرق في بحر الغيب وابتلعه وحش الفراق


لفظه بعيدا عن الارض


فصار....وحيدا دون ......قلب




أخذ يبحث عن النور


لهث......تعثر في الظلام


حتي سقط عليه شعاع كان كسهم من لهب


اصابه...فاحترق






صار رمادا حملته الرياح بعيدا


عادت به الأرض الي ديار من سلبته


قلبه....عقله.....روحه






تساقط في النهر الذي شهد لقائهما


انجرف بتيار العشق المجنون


اليها......




ناداها صدي صوته


....


اخذت تركض بأتجاة النهر




شربت من الماء....


ذبل جمالها وراح شبابها




وحين نظرت في المرأه


وقبل ان يطبع الموت بطابعه




رأت عيناه......




علمت انه مات




وعلم انه قتلها.....

17 comments:

R.R said...

عود احمد يا جيهان ايوه كده اصحى

مأساة قلب
.....
اعجبتنى الفكره والعديد من الالتعبيرات ومنها
غرق فى بحر الغيب و ابتلعه وحش الفراق
صار رمادا حملته الرياح بعيدا
النهايه رائعه
رغم انها حزينه كالعاده
فكرتينى بفيلم رعب
:) :)
ممممممم
الموضوع ككل بسيط ومشوق لدرجة انى محستش انه خلص واما عرفت انه خلص معرفش جالى شعور غريب
:( :(
ابوس ايدك عشان خطرى يا شيخه نهايه سعيده مره واحده لاعارفين نجبها فى حقيقه ولا حتى فى خيال
:)
يالا سلامززززز

gohayna said...

والله يارانيا انا لسه بكتب علشان خاطرك انتي عارفه انا مدونتي أسريه.
ماعلينا المهم اجيب نهايه سعيده منين وانا عندي امبكشن في سناني وهموت لما اخلعه ما انتي عارفه
انا كتبت الموضوع في مود الامبكشن
وملقتش نهايه تانيه اسعد من ان الاتنين يموتا ويخلصوني علشان كانوا ضاغطين علي اعصابي بقالهم فتره ومش عارفه اجمعهم
المهم هحاول اكتب حاجه سعيده المره الي جايه علشان خاطرك يا بنتي والله
لالالالالالاداعي للتصفيق خلاص اخر مره يا ستي
تسلم ي يا بنتي علي دخولك والله لولاكي انتي ويامن واخواتي انا كنت شمعت المدونه سلاااااااااااااااام

R.R said...

ههههههههههه
منا قلتلك اشيلهملك مفيش اى ثقه
خلى الدكتور ينفعك
:)
وبعدين انتى اكتبى اللى انتى عاوزاه
وحاسه بيه
وبعدين المدونه اسريه عشان انتى مش بتزورى مدونات تانيه زورى واطلبى من الناس اللى بيعجبك كلامهم يزوروكى لانهم هيفدوكى فعلا
مفيش احراج فى نشر موهبتك ورايك

وعموما ده شرف ليا انك تكتبى عشانى

خلاص بقى انا همشى قبل ما دموعى تغرق الصفحه
:(
سلامززززز

عين ضيقة said...

مات؟

قتلها؟

تبا للفراق

تحياتى

gohayna said...

عيون ضيقه
اشكرك علي تشريفك ليا في مدونتي
وحقا الف تبا للفراق اللعين

شهر ديسمبر said...

rrاناموافق
على اقتراحها
وحلوه اوى
حاول ان ينجو بفلبه فاصطدم بالجدران
وكمان
لفظه بعيداعن الأرض فصار وحيدا دون قلب
اصابه فاحترق
انا مش عارف اقولك ايه ولا ايه
كلها حلوه
وعلى فكره انا مش بجامل زييك
العمل جميل جدا

gohayna said...

يا شهر يناير
انا الي مش عارفه اقولك ايه والله
شكرا علي ذوقك يا سيدي واذا كان العمل حلو فعشان الي كان بيقراء اكيد كان احلي
وعلي فكره انا مش بجامل في الكتابه لو حاجه مش بتعجبني مش بعلق عليها اساسا
اما بالنسبه للاقتراح فانا هحاول اعمله ان شاء الله
شكرا علي دخولك مره تانيه واتمني تكررها

أحمد سلامــة said...

حلوة بس قاسيه كده ليه
كنت فاكرها طويلة
بس خلصت بسرعه قوي
يمكن عشان حلوة
تحياتي

يا مراكبي said...

طبعا أنا قريت كل الموضوعات اللي نشرتيها هنا .. وهي كلها تقريبا متمشية مع العنوان .. دوي الصمت

أنا مش عارف هل ده إبداع أدبي وألا فعلا دوي لأصداء تجربة حقيقية إنتي مريتي بيها وكانت صادمة ومؤلمة .. ولو إني لا أستبعد الفرض التاني من كمية الصدق اللي حسيتها من الكلام

http://yamarakby.blogspot.com/2006/12/blog-post_05.html#links

تحياتي

gohayna said...

احمد سلامه
اولا الف شكر علي مرورك المدونه
وعندك حق هيا فعلا قاسيه شويتين
بس والله مكنتش اقصد هيا طلعت معايا كدا وعموما هحاول اخف شويه وابطل قسوه في الكتابه شكرا علي مرورك واتمني تكررها
الف شكر

gohayna said...

يا مراكبي
مرسي علي دخولك وقرائتك للموضوعات دا اكيد شرف ليا
وبالنسبه لسؤالك
كنت اتمني لو فعلا مريت فعلا بتجربه صادمه ومؤلمه زي ما بتقول يمكن كان طلع الاحساس اصدق كمان من الي انا كتبته
بس للاسف مش كل حاجه بكتب عنها لازم اكون مريت بيها
يمكن شفت الموقف مع حد وتأثرت بيه لدرجه دفعتني للكتابه يعني حسيت بالموقف لكن للاسف معشتش فيه
شكرا اوي لكلامك ومرسي علي الموقع كمان
واتمني تشرفني دايما بزيارتك

21arestoo said...

v good

Just Me said...

رأت عيناه......



علمت انه مات



وعلم انه قتلها..

......

حلو اوى
و قاسية اوى اوى
تحياتى

gohayna said...

21arestoo
شكرا لمرورك ودايما منورني في مدونتي بتعليقاتك
شكرا اوي

gohayna said...

just me
معلش والله انا عارفه انها قاسيه اكتر من انها حلوه بس والله غصب عني ملقتش في دماغي نهايه غير دي
عارفه لما فكره تكون تنحه عماله تلح علي دماغك ولعلمك حاولت اغيرها كتير ومقدرتش الاقي حاجه تانيه غيرها
بعتذر لاي حد شايفها قاسيه
ووعد مني الي هكتبه المره الجايه هتكون حاجه جديده موت وان شاء الله مودها مختلف
تبعيني ونوريني بدخول علي المدونه يا جميل
شكرا

شهر ديسمبر said...

على فكره
انا عايز
اعرفك
علشان المعظم يعرف بعضه
وانا عمرى
ما ازهق من تعليقاتك
اللى بتحسسنى انى ليه لزمه اصلا
فى الدنيا دى
بس يا ستى
وغير كده حد بيعلق غيرك
فقولى اللى انتى عايزه
وانا هاكون سعيد
ياللى
عمله لى لزمه
شكرا
كتييييييييييييررررررررررررر
اوى

gohayna said...

اولا انت بيا او من غيري ليك لازمه
بس انت الي مش عارف قيمه نفسك
بلاش التواضع دا

اما التعليق دا
فعلشان انت كنت زي مش بتزور مدونات تانيه

اعمل زي وانت هتلاقي فيه ناس عرفت مدونتك وعلقتلك
لان مواضيعك وكتابتك حلوه

وبعدين احنا اخوات مفيش شكر بينا

وانا كمان يسعدني اعرفك ويشرفني كمان

انا ايميلي موجود علي المدونه لو تحب تضيفه عندك

ولو عايز تعرف اي حاجه عني اسألني وانا هجاوبك

تحياتي يا اجمل شهر في السنه