Thursday, February 15, 2007

الحب المستحيل


من منا لايريد الوصول الي قمه جبل المستحيل؟


من منا لايريد ان يتذوق طعم الاماني؟


من منا لا يريد ان يرقد علي وساده الاحلام؟


من منا لايريد ان يتنفس عبير الحب وان يملأ رئتيه بذراته السحريه؟


من منا لايريد ان يدق قلبه علي اوتار السعاده والامل والجنون؟


لحظات نركض فيها وراء الاوهام متعلقين بحبال الاماني التي تنشد النجاه من دوامه الحياه


ورأته عيناي.......وكأن بصري رد الي من جديد بعد ظلام دام وانا ارتحل عبر الزمن اتخبط علي عتباته......

وسمعته اذناي..... سري صوته العذب كالدماء في شرياني لتعيد النبض في قلبي من جديد ......


تنبهت حواسي ان شئ ما يحدث....شئ ما يجذبني ولا اقدر علي الفكاك منه.....

شئ يجعلني اقترب دون خوف وادنو دون رهبه ....مع ان الاقتراب الي المجهول يوصل الي اقصي درجات الخوف والقلق ....... وجدت نفسي اقترب بقلبي.... بجسدي وانا اقف بموضعي لم اخطو ولو صغيره نحو الامام.......


طارت روحي لتحلق حوله... تعلق بصري بعينيه ...تابعت اذني نغمات كلماته....


بدء قلبي ينبض علي عذوبه صوته..... ويتوقف حين يصمت ....


اوقفت ساعتي كي لا يحتل صوتا اخر مساحه من اذني......


ذاب قلبي هياما وعشقا.... احسست اني اغرق دون الرغبه في النجاه......


اغرق بارادتي وكلي امل وفرحه ورجاء ان لا يلتفت الي احد فينقذني.......


وددت لو القي اليه بنظره ليراني ويطفء لهيب قلبي.....


كان البشر يتكلمون من حولي وانا لا اسمعهم.....


اشاركهم احاديثهم واضحك معهم وانا لا اعلم هل اخطئ القول ام ان حروفي تساعدني لتخفي ما يعتلج في قلبي من شوق لأقتناص ضوء من وميض عينيه......



بحثت طويلا عن نفسي وانا افق بجواره فلم اجدها غادرتني وابت ان تعود


ايقظ مشاعر كانت كامنه بفعل الزمن.....جعلني أوي الي كهف فأجد فيه الامان والراحه بعد طول سفر في غابه ليس لها معالم


مأوي يحميني وكلي رغبه في البعد عن الدنيا ومن فيها مهمه طال الزمن......



تنميت ان اقول له انه هو.....هو....هو من طال ترحالي بين الوجوه بحثا عنه حتي كدت افقد الامل في اللقاء....

احساس طالما رغبت في ان يراودني منذ امد بعيد.....


انه اشبه بأرتواء تائة في صحراء قاحله من المشاعر......


او ارساء سفينه الترحال علي ميناء الاحبه ولهفه اللقاء تتأجج داخل قلوبهم.....



انه روعة القلب وحياة العين ومنيه النفس وتوؤم الروح



كفاني ان احبه في صمت دون ان يعلم....كفاني ان انظر الي عينيه التي طالما حلمت ان تكون لي وحدي....


كفاني ان اشعر بانفاسه التي تتردد حولي في كل مكان اواسمع نغمات صوته ويرقص قلبي طربا لها وعشقا


كفاني ان اشعر به بجواري ....كفاني ان اشعر ان قلبي قد بدأ يدق دقاته الاولي في قاموس الحياة من جديد


ليتني كنت نسمه عابره علي وجهك......او كلمه بين شفتيك....

ليتني كنت الهواء الذي يحتل صدرك وقلبك....,..

ليتني كنت خاتما في اصبعك لأحوطه واشعر بحراره يدك واظل هكذا الي الابد


ليتك تعلم انني كنت قطعه عدم ابتدعها الخالق علي يديه واحياني من اجلك


ليتك تعلم كم احبك.... احبك بكل حرف في دواوين الاشعار


احبك بكل انشوده في اعراس الطيور


احبك بكل قطره ماء في البحور


احبك....احبك....حتي لو لم تعلم سأظل احبك...الي الابد.

10 comments:

R.R said...

جيهان
على موسيقى فيلم القلب الشجاع كنت اقرء هده المدونه
بالصدفه يعنى مش علشان حاجه
:)
كلنا نريد ما طرحتيه تدوق الامانى النوم على وسادة الاحلام تنفس عبير الحب ودق القلب على اوتار السعاده
السعاده هيييييه
نركض وراء الاوهام
الاقتراب من المجهول
لم اخطو الى الامام
طارت روحى
يتوقف حين يصمت
داب قلبى عشقا
اغرق بارادتى
بحثت عن نفسى وانا اقف بجواره
ايقظ مشاعر كامنه مند زمن
دلوقتى بسمع اغنيه لمدونا
u frozen
ساتابع القراءه والتعليق
تعرفى الموسيقى احسن اثناء القرايه من الاغنيه
احم
ما علينا هستنى اما تشتغل الموسيقى
واكمل احسن
we never b apart
حته من الاغنيه
ممممممم
عادت الموسيقى
مقطوعه اخرى من القلب الشجاع
مقطوعتى المفضله
العزف بالناى
احم هكمل
ماوى يحمينى
ارتواء تائه فى الصحراء
البيانو فى نفس المقطوعه
هكمل هكمل
ايه خاتم فى صباعه مم ماشى ممكن مجازيا
قطعة عدم
انتهت الموسيقى وانتهى معها اختيارى لاكثر الكلمات والتعبيرات التى استوقفتنى
جميل يا جى جى
تعرفى انا قريتها مره فى الاول بس تعرفى
على نغمات موسيقى رومانسيه قريتها تانى و حسيت بيها اكتر

فى دمعه فى عينى بس رجعت فى كلامها ودخلت تانى

جميل احساسك وجميل توصيله لينا
وللكى هدا الدعاء
اللهم ان احب امتك هده حبا خالصا فيك
فارضها رضا لا تحزن بعده ابدا

اللى اللقاء

R.R said...

نسيت اقللك
العنوان نفسه استوقفنى كتير
اللى اللقاء

gohayna said...

والنعمه يا رانيا انا كنت هعيط من الدعوه الاخيره بتاعتك دي.ربنا يخليكي ليا وميحرمنيش منك ابدا يا حبيبتي والله لو قدامي يا بت كنت بوستك والنعمه تسلميلي علي رايك ودخولك وكلامك تسلمي تسلمي تسلميييييييييييييي

R.R said...

الله يسلمك الله يسلمك الله يسلمك
وبعدين بقى فى مدونه تقول والنعمه ايه بس شغل المعلميسن ده
:) :) :)
تعرفى الدعوه فعلا بتاثر فيا جدا
فعلا قمة السعاده انك تبقى راضيه عن كل شىء يحصل سواء خير او لا قدر الله شر
طبعا اقصد الرضا بقضاء الله مش نقعد نتواكل ونقول ده القضاء
نعمل اللى علينا ونسيبها لله
ونرضا بالنتيجه
اللى اللقاء يا صديقتى

yamen said...

طبعا تعليق متاخر كالعادة..ولكن عذري تعطل حاسوبي لفترة طويلة يارب تنتهي..
المهم..
تعبيرات جميلة واحساس رائع..
اجمل التعبيرات التي اعجبتني:

ليتك تعلم اني كنت قطعة عدم ابتدعها الخالق علي يديه من اجلك

احبك بكل انشودة في اعراس الطيور

لانها تعبيرات جديدة جدا او علي الاقل انا اول مرة اسمعها
احييك علي احساسك المرهف وتعبيراتك الصادقة

ولكن انا ليا كلمتين غلسين كالعادة برضه..
تفتكري يا جيهان هو ايه الحب؟
هو ايه فعلا؟
يا تري هو الذوبان والتيه في الاخر
ولا هو اختيار واعي جدا مبني علي رؤية صادقة وواقعية
مش عارف بالظبط..
بس انتي ايه رايك؟
اشوفك علي خير و بلاش تبقي كسلانة زيي..
اكتبي اكتر
سلام

Anonymous said...

طولت الغيبه يا يامن مرحبا بك مره اخري في مدونتي
المهم
متشكره علي كلامك وعلي رفعك من روحي المعنويه
وسالتني سؤال باين من طريقته انك مش متفق مع مفهومي عنه
انت واضح ان رائيك في الحب هوا التاني مش اول حاجه كتبتهاها يعني مش زي الغوص في اعماق الاخر
بس انا هقولك انا مفهومي ايه
لو قريت العنوان هتعرف العنوان اسمه الحب المستحيل
المستحيل تحقيقه علي ارض الواقع يمكن كان زمان ينفع لكن دلوقتي مش ممكن او مفيش وقت ان الواحد يدوب في التاني او حتي يظهرله اي مشاعر ودا لظروف الحياه الرتيبه الي علمتنا حتي بلاده المشاعر وجفافها ودا انطبع حتي بعلاقتنا بالي بنحبهم
كنا زمان لما نشوف فيلم رومانسي نتمني نحب ونحس بنفس قوه المشاعر الجميله دي
وللاسف حتي لما بتجلنا الفرصه اما بنضيعها او منعرفش نعبر صح
اما حكايه الاختيار علي اساس واعي دي فانت مش هتحب حد غير لما تكون متاكد انه فيه كل حاجه انت عايزها من تفكير متطايق من اخلاق من كل حاجه جميله ودا ميختلفش مع مفهومك ابدا بس انت بصيت للموضوع من زويه عمليه شويه اما انما ففكرت في اللحظه بس لحظه رؤيتي لطيف الي بحبه وحاولت اوصفها من خيالي مش ضروري اكون حتي عايشه دا في الواقع بس المهم يبقي عندي الخيال الي بترجمه بحروف اقدر اعبر بيها عن حلمي حتي لو كان مستحيل
الي عايزه اقوله انه مفهومك بيكمل مفهومي الاتنين مهمين لازم تختار صح باساس وعيار سليم وكمان لازم تكون بتعرف تحب صح وتعبر علشان تقدر تستمر وتسعد نفسك والي حوليك
وبعدين لما تحب بجد بجد حقيقي وتحس بالكلام الي انا كتبته دا هتقول والله عندها حق لانك هتحس بكل حاجه انا كتبتها وتلاقي نفسك عايش فيها حتي لو الطرف التاني مكنش حاسس بيك
تسلم علي دخولك وكلامك وكل حاجه يا اخويا العزيز الغالي
وهكتب ومش هكون كسوله زيك يا يامن
الف شكر جيهااااااااااااااااااااااااااااان

شهر ديسمبر said...

ايه البلوج الجامد ده
دا الواحد نفسه يبقى
ايه
ياللا بقى

gohayna said...

ربنا يخليك يا شهر يناير
وتسلم علي كلامك الجميل وانا علقتلك علي موضوعك الاخير الجميل
تسلم مره تانيه يا اول شهور السنه ومستنيه مرورك مره تانيه

mohand said...

السلام عليكم
مين الاخرص والاطرش والاعمي اللي مش حاسس بدا كله
يالا مش مهم بقي
كلام جميل فعلا استمري

gohayna said...

تصدق بالله
هو فعلا اطرش واعمي واخرس
علشان اساسا مش موجود
مجرد طيف في السما
واما من هبلي بجري وراه
ماعلينا
هتقلب المواجع ليه بس يا مهند

يسلم زوقك
وانت دلوقتي صاحب بيت
ادخل المدونه براحتك خالص


سلام يا مهند