Monday, February 12, 2007

لحظة من الزمن


نهار يشرق من جديد....شمس يوم تعلن الميلاد

حلقت الطيور حول الكوخ لتبدأحلقه الغناء ,فأنعكاس اشعه الشمس علي اثواب الزهور وانتشار العبق الرائع يملأ ارجاء المكان,وتراقص ذرات الهواء حامله هذه العطور تزفها الي البحيره لتضفي علي مشهد انكسار اشعه الشمس خجلا من إلتقائها بقطرات الماء مشهدا مهيب


انشوده من ابهي اعجازات الطيور.....الصوت يخترق جدران الكوخ ويتردد في كل الانحاء...تتساقط الانغام المحموله علي قطرات الرياحيين داخل اذنيها لتوقظها من نومها....فتحت عينيها لتري نور الصباح ....الصباح الذي تنتظره منذ امدا بعيد....امتدت يدها لتزيح ستارالنافذه كانت تشعر ان كل ما حولها يزف اليها نبأ سارا احست بحبات الهواء حولها تدور في عناقا لا ينتهي ابدا ورأت تراقص امواج البحيره الزرقاء لتصدر صوتا وكأنه يقول ما احلي النظر الي زرقه عينيكي



في خضم هذا الجو الرائع خيل اليها بسماع وقع اقدام تعدوا بأتجاه الكوخ.....وقع اقدام طالما تمنت ان تسمعه منذ امدا بعيد , ومع تبدد خيوط الوهم بجمال الحقيقه ارتجفت وزاغت عينيها تبحث عن الحمره وادوات التزيين وامشاط الشعر لتبدوا كعروس ولدت من جديد.


نشرت العطر علي ارجاء جسدها وثيابها لتصنع هاله من نور تكسبها رقه وعذوبه....اشرق وجهها ليحاكي ضوء القمر

اسرعت بأتجاه الباب لتسابق يده في فتحه وتوقفت...

توقفت حين راته

سكنت تماما

لم تشا ان تملئ رأتيها بالهواء للأ تشارك عينيها في النظر اليه

تحدثت الكلمات بين عينيهما لتصف مقدار ما يعجز اللسان عن قوله من لهفه وشوق يلهب القلوب

دمعه كسرت اسر عينيها لتعلن التمرد من غيبه طالت وخوفا من ان تتجدد

وبسمه احتلت شفتيها لتعلن المغفره دون حساب او حتي معرفه اسباب الغياب

انحني طابعا قبله علي حبينها ذابت معها كل الهواجس والمخاوف التي اتخذت من عقلها سكنا

ولم يبقي سوي الحب الذي يفيض منها ليغمره ويحتضنه




من جديد اتفقا علي اللقاء ....مع كل صباح علي لا يفرقهما الا الموت بسيفه...تعاهدوا وتفارقوا من جديد

اختفي وسط الضباب الذي غلف المكان

وظلت هيا تركض وراء صوته بقلبها.. تركض وتركض حتي هوت.

هوت في بئر سحيق ماله من قرار

اخذت تضرخ وتصرخ حتي تنبهت الي صوتها الذي ايقظها من نومها لتجد نفسها علي سريرها لم تبارح المكان

هزت رأسها بقوه واتجهت الي النافذه لتري ضوء القمر

لتكتشف انه حلم جميل

حلم لطالما تمنت ان تعيشه ولو ليوما واحدا

ضحكت وعادت الي سريرها املا في اللحاق بقطار النوم من جديد لتكمل ركضها وراء سرابا يجعلها تتنفس عطر الحياه

14 comments:

R.R said...

جى جى
ايه الجمال ده ... حلو اوى وصفك للزهور والشجر والطبيعه بشكل عام والله خدتينى لجو تانى خالص من زمان مفكرتش ازوره
مش عارفه ليه بقيت اميل للنكد والتشاؤم:(
استمرى بالله عليكى
احنا محتاجين حد يلطف الجو شويه
تحياتى لكى صديقتى الغاليه

gohayna said...

ربنا يخليكي يا رانيا انا مش عارفه من غيرك نورك في مدونتي انا كنت عملت ايه
تسلمي يا حبي

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

تسلم ايدك يا جهينة
بجد القصة جميلة
بس انتي حكايتك مع الاحلام
علي فكرة انتي برضو بتعيشي كاير خلف التلال

عارفة انا كنت كتبت في خلف التلال صورة جميلة اوي

عاوزك تقوليلي ايه رأيك فيها...علي فكرة دا سبق منزلش حتي في مدونتي...



صـــــــــــورة


أسدل الليل ستاره فأنــــظر الي الدنيـــــــا وقــت الـمســــــــاء


فالقمر يخــتــــال تبختــــرا والنجوم لأءلئ تسبـــــح في السمـــــاء


ويتـــــلو النسيم ترانيم عشقـــــــا تذهب بعقـــول أعقــل العقــــلاء

وطيـــــر الليـــل يشـدو مغنيـــــا..في ربوع تلك الواحـــــات والبيداء

ومزن بيضـــا يداعبن القمر فيخفينه..فيظهــر..فطبعهن الجود وشيمته الوفـــــاء

ويقـف هنــــاك تلك الجبــــل شامخـــا..جامــــدا..غاضبــا مستــاء

من شجـرة خبيثة..فقــــدت أوراقهــــا وصـــارت كــعجوز شمطــــاء

فأصبحت لا يستــــظل بها وثكــلت ثمــارها فتوحي لناظرها بوحشة الشتـــاء

أنظر هنــــاك ستجد بئرا قديمــا متهالكا..تنزف من دلــوه قطـرات مـــاء

أتري هنــــاك نخلة رشيقـة..بثمــارها تقف بعزة كأميـرة عظيمة هيفــــاء؟

وتشتـد الــريح لتنبش في الثري..وتجوس خـــلال تلك الواحـــة الغنــــاء

وتـداعب بـــلا رفق أغصــــان أشجــــارها..فتتمـايل وتتبختر في إنحنـاء

وتـــأتي حبيبات النـدي كعناقيد در..تـثـقــل أوراق زهـــرة حمـــــراء

تحبو برفق علي نصلــهــا..وتسقط كـأعذب دمعــة من عين كحيلـة حــوراء

وجـــاء الــفــجر متزينا..تزفه أصوات طيوره بأعـذب زقزقة وأحلي غنــاء

وتلــــوح شمـــســه تـتـشح عسجدا تمـلئ الكـون حبـا دافئا وضيـــاء

تشتــد ثـائرة بتـضرما وتبعث شعـاعهــا يعـم الـوري بغزارة وسخـــــاء

ويفترش السراب كثبان الثري كمرآءة رقراقة كصفحة تعكس صورة لأجمل الأشياء

ويــــأتي الــغروب بـــأرق عبــــرة ترثي النهــار مرحبة بالمســـــاء

أكتملت الصورة..فأنفض الحزن وقم لتري بكر الطبيعة ..فهل يوما أعطيتها نصيبها من غزل وتقدير..وحبا صادقا وثناء؟؟

gohayna said...

ايه دا نهارك ابيض
جايب الكلام دا كله منين
انا كنت فكراك ضد التيار وبس
يعني معرفش انك ليك في العربي الفصحي

استعارات وتشبيهات
كلمات وجمل رنانه

بئر قديما متهالك تنزف من دلوه قطره ماء

عناقيد در تثقل اوراق زهره حمراء

تتشح عسجدا

الغروب
بأرق عبره
ترثي النهار مرحبه بالمساء

والباقي طبعا جميل جدا

تصويرك للاشياء رائع

وكأنني انظر لصوره ابدعها فنان
بأنامله

الابيات فيها صوت

من زقزقه

نغمات
الحان
كله دا بيصنع حركه تضفي علي المشهد واقعيه


السجع الي في اخر الكلمات

مديني موسيقه ومحافظلي علي الوزن


بجد يا ابني تحفه

ما انت كويس اهه
اما عمال تتخانق مع الناس ليه في ضد التيار

سيبك بقي شويه من الخناق
واكتب البوست دا يا معلم


وليا الشرف انك كتبته عندي في الاول

بس كادا انا هبتدي اغير بقي

شكلك هتنافسني وهنضرب بعض في الاخر

انا بهزر ربنا يوفقك
واسمع الكلام واكتبه كبوست
هتكون مختلف تماما

اما حكايتي مع الاحلام فأنا محلتيش غيرها
لان كل الي بكتبه خيالي
مش عارفه انفذه علي ارض الواقع
او بالاحري مش قادره احس بيه غير وقت الخيال يعني في الحلم

بس اان شاء الله البوست الي جاي مش هيكون فيه احلام عرفه انتو زهقتوا

هيكون كئيب صحيح بس واقعي

سلام موقتا لغايه ما تيجي تاني

اوع تتأخر

gohayna said...

الراقص مع الذئاب
نستني اسألك

فين الفراوله الي قولتلك تجبها معاك وانت جاي
نهارك مش
مش


مش
ولا بلاش

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

ايوة يا يا بنتي هو احنا حاجة قليلة
انت مقراتيش البروفيل بتاعي والا ايه
مزيج ما بين الشراسة والرومانسية...لو لفيتي محلات البلد كلها مش هتلاقيه

والحمد لله انها عجبتك...مع انها قديمة شوية...من حوالي 3 سنين...وبعدها اتجهت للزجل والكلام الخفيف...اصل الناس مبقتش ذواقة زي الاول...واللغة العربية بقت بالنسبة ليهم تريقة ....وبصراحة خسارة اني اضيع اللغة العربية والكتابة بيها في وسط غياهيب النت وكم الاذواق المختلفة

وكلنا يا ستي محلتناش غير الاحلام...دا انا حتي مبقتش اعرف احلم وبقيت كلها كوابيس دخول الجيش

يا بختك لسا عندك احلام


اما بقي موضوع الفرولة فبجد كانت امي عملالي طشت عصير وانا راجع من التمرين شربته...لو كنت افتكرت انك طالبة مني فرولة كنت عملت حسابك ...بس مش مشكلة بقي الجيات اكتر من الريحات...وهنروح من بعض فين

انا جيت المرة ديه وايدي فاضية...بس اوعدك إن شاء الله اي مرة تانية جاية هاجي ومش معايا اي حاجة
بس عشان تعرفي اني كريم ومش برجع في كلامي

سلام يا دكتورة

gohayna said...

لا كتير يا ابني دا
هتكلف نفسك ليه كدا بس
يعني هتيجي ومش معاك حاجه اساسا
والله دا كتير مش عارفه اودي جميلك فين

اما بالنسبه لاختلاف الاذواق وانك مش بتكتب عربي فصحي علشان كدا
فدا مش سبب
انت المفروض تكتب واتني في دماغك حجتين
ترضي نفسك في الاول وبعدين ترضي الناس

يعني اللغه العربيه برضه ليها وزنها وليها قرائها

والحجات الليت برضه
بتمشي
وليها ناسها
المهم في الاخر عايزه اقولك نوع

سلام بقي مؤقتا

ومتتعبش نفسك وتجيب حاجه معاك

هو انت منين قولتلي؟؟؟

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

لا والله انا مش من دمياط ومش من المنوفية
مع احترامي للناس ديه طبعا ...بس يعني هما اخدين شهرة وصيت...علي فكرة انا جربتهم...والسيط دا مجاش من فراغ

اوعي تطلعي من هناك

انا اسمعلاوي ابا عن جدا
بس انتي تعالي عندنا وملكيش دعوة...هأكلك مانجو...ملكة الفاكهة...

لما بخصوص اللغة العربية فانا مبكتبش بيها احتراما ليها مش اكتر....اللي بكتبه بحفظه لنفسي في معظم الاحوال....ومن الاساس انا مبكتبش علي اهواء الناس..والدليل علي كدا شد الشعر والتكسير اللي عندي....
انا برضو بحب اكتب بالعامية والاسلوب الساخر والمواضيع الحوارية الواقعية
يعني مش بكتب وانا متضايق من كدا

عموما بمناسمة يوم اليتيم انا كتبت حاجة جميلة اوي وخفيفة
هنزلها إن شاء الله وعاوزك تقوليلي رأيك فيها

جزاكي الله خيرا يا دكتورة....

gohayna said...

الراقص مع الذئاب

طمنت قلبي والله

انا من الشرقيه من عيله نجم لو تعرفها
نار علي علم يعني

اما بالنسبه للمانجو
فأنا بموت فيها
والله لو كانت راجل كنت اتجوزته من كتر ما بحبها


تسلم يا سيدي علي العزومه ولونها شكلها عزومه مراكبيه بس هنعديها

مستنيه الجديد بتاعك واكيد هقولك علي رأي

سلام يا ملك المانجو

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

الشرقية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يا خساااااااااااااارة

اصل عشت في الزقازيق اتعس ايام حياتي
ايام الكلية
انا كنت في هندسة الزقازيق
كنت في معتقل نازي
لو قلتلك اني مشفتيش فيها يوم حلو مش هتصدقيني..كلية وبلد وعيشة كل حاجة

بس مفيش اسنان في الزقازيق...اكيد كنتي في القاهرة

مش مشكلة....بس يعني هو انتي ممكن تكوني مش من الشرقية

صح؟؟
ايوة هي كدبة ابريل

صح هي كدبة ابريل وانتي مش من الشرقية انا عارف

الحمد لله...انا قلبي كان حاسس

اما بقي بخصوص المانجو فحبي للمانجو زي حب الحرامي للظلام...زي حب الام لأبنها...

ربنا يدم علينا المانجو

علي فكرة مش عزومة مركبية ولا حاجة....احنا مش زي الناس بتاعت الشرقية اللي انتي مطلعتيش الحمد لله منهم وقالوا انهم عزمو القطار

طيب يجوا يحطوا عنيهم في عيني كدا...


تحياتي لك

mohand said...

:]السلام عليكم
هههههههههههههههههه
ايه يا عم محمد الشعر الطحن ده
مالوش حل والله
بس انت مخبي الحاجات دي فين

يالا يا عم نزلها بوست وانا اول واحد هقول رأي بصراحه

جهينه
انتي من الشرقيه
والله كنت فاكرك من سوهاج علشان اسم جهينه
وكنت فاكرك من القاهره لانك كاتباها في البروفيل
لففتينا حولين نفسنا
نفسي اسالك سؤال من اول ما دخلت مدونتك
هو الصمت هيدوي ازاي؟
حاولت اسمع دوي للصمت مش لاقيت
جبتيها ازاي ديه ؟

gohayna said...

يا مهند
اولا انا جذوري من الشرقيه
بس عمري ما رحت هناك للاسف
انا طول عمري عايشه في القاهره
بس جدي وجدتي هناك في الشرقيه

المهم بالنسبه للعنوان

فالصوت الي المفروض تسمعه هو صوت الكلمات

وتصدق بالله انا الاسم طلع معايا كدا

وكتير قالولي غيريه
بس مش عارفه انا ليه حبيته واتمسكت بيه

والله ما اعرف لغايه دلوقتي

المهم انت عامل ايه دلوقتي؟

mohand said...

السلام عليكم
انا الاسم عاجبني
بس يدل علي اسلوب فلسفي شوية
يعني

انا الحمد لله
في جميع الاحوال الحمد لله
اخبار الشغل ايه معاكي ؟
انتي قولتي ان فيه شغل جاي تقريبا
وصل ولا لسه؟

gohayna said...

لا والله يا مهند الشغل دا انا الي هرحلو

هسافر يعني من مصر خالص

هلروح الكويت عند والدي اشتغل هناك

اهه تغير برضه

ادعيلي والنبي يا مهند ربنا يوفقني هناك


وانت المشكله الي كانت عندك خلصت ولا لأ

ابقي طمني
متنساش