Wednesday, February 7, 2007

اين انا؟





  • غبت عن الوعي لفتره لا اعلم كم طالت, كل ما اشعر به الان نسمات حاره تذكرني بحراره انفاسك حين تهمس احبك... افتح عيني فلا اجد غير الظلمه التي تحيط بي من جميع الانحاء. تحيطني بزراعيها وتفتح فاها لتبتلعني بكل ما يختلج في نفسي من خوف وقلق وتربص من مجهول ينتظرني حين تضاء الانوار. طال الوقت بي لم اشعر بشيء سوي انني كنت ائتنس بانفاسي فهي الشيئ الوحيد المالوف في هذا العالم الغريب.وقفت بصعوبه علي قدماي ,وجدتني اسير فوق ارضا لينه تشع الدفئ من جنباتها,ازداد قلقي اين انا؟ ركضت ظللت اركض واركض واركض حتي ارتطمت بجدار ناعم الملمس رقيق احتضنني وغلفني في رقه متناهيه ,ولأول مره منذ ولوجي هذا المكان شعرت بالدفء لم احاول حتي الفكاك ,لم اشعر بالخوف الذي طالما لازمني منذ ولادتي....ارهف سمعي يخيل لي اني اسمع صوتا يدق بأنتظام.....اسمع اسمي يتردد بداخل هذه الدقات...الصوت يتردد من الجدار ,الارض,السقف والجوانب وكل ما اراه واتحسسه بيدي..........من جديد بدات اركض حتي سقطت في بئر سحيق تحملني فيه امواج حمراء لتنزل بي في رفق وحنان الي قرار هذا البئر....اتحسس المكان فلا اجد عنوانا له...مهلا... اجد نقشا.....مكونا من حروف... انه اسمي؟لماذا؟؟؟؟ ؟؟؟؟ رغم المجهول الذي يحيط بي والصوات التي تتردد حولي,,,الا انني اشعر بالامان الشديد.....والدفئ الذي يسكن خلايا جسدي المرتعش...يعاود الصوت من جديد وكأنه نشأ من السحيق المظلم, نشأ من العدم.يردد اسمي ...يلملم خوفي...يبث في نفسي السكينه..يربت علي كتفي...يتحسس شعري....يتردد مع كل دقه من دقات هذا المكان ......ارهف سمعي, اتحسس الجدار من جديد ...................نعم ادكت الان اين انا .....هذا هو عرشي واسري......اسري الذي طالما حلمت بالتربع علي عرشه وحدي....اسري الذي طالما حلمت بدخوله...دخلته دون ان ادري.....اسري الذي اود ان امكث ما تبقي من عمري بداخله,لا اري,لا اسمع احدا غير هذه الدقات المنتظمه واسمي الذي يتردد معها......الان فقط ادركت اين انا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انا .....................................داخل قلبك

10 comments:

R.R said...

جيهان
الف مبروك المدونه
احساسك جميل ورائع
فى قوه
بس نصيحه متحبسيش نفسك جوى قلب حد لان القلوب بتتحجر
اطلقى لنفسك العنان
الحب الى بجد هو اللى يحررك ويخليكى تحسى انك ملكتى الدنيا
استمرى يا استاذتنا

gohayna said...

الله يبارك فيكي يا صديقه عمري ورفيقه دربي للابد يا رانيا.ودي زي ما انتي عارفه خيال مش اكتر وبيني وبينك انا نفسي اجرب الحبسه دي المشكله اني مش محبوسه علشان كدا كتبت وكان نفسي اتحبس بقي ماعلينا المهم يارب نتحبس انا وانتي في يوم واحد يا قادر يا كريم.وبعدين انا مجيش جنبك حاجه انتي الي استاذتنا بجد يا بت يا رانيا ونورتي المدونه

Anonymous said...

إزيك يا جيهان

Anonymous said...

ايه الجمال ده يا اختي عظمة على عظمة يا ست تعبراتك جميلة واحساسك اجمل استمري
(ياخسرتك في طب الاسنان)
اختك Ya$oo(*)

Anonymous said...

إيه الحلوه ده ياجيهان جميله جدا ياجيهان إحساسك رائع وعنصر الاثاره والتشويق حلو جدا اتمنى ليكى كل التوفيق وننتظر المزيد

Anonymous said...

المدونه جميله ياجيهان وانا إلى كتبالك فى الاول your sister nona

yamen said...

الحقيقة الفكرة حلوة جدا .. وجديدة كمان

وفيها مفاجاة حلوة في الاخر..

بس ليه انا حاسس انك كنتي بتكتبي بقلم الطبيبة اكتر من قلم الاديبة
يعني اقصد اقول احنا جوه القلب اللي هوه مكان المشاعر..مش القلب اللي هو مكان ضخ الدم

يعني كان نفسي النص يبقي فيه مشاعر اكتر من كده و بالذات ان الفكرة حلوة جدا

الي الامام يا اختاه

gohayna said...

ربنا يخليك يا يامن وفعلا الملحوظه لفتت نظري بس يمكن وقت الكتابه مكنتش حاسه بالمشاعر اوي كنت حاسه بالفكره اكتر علشان كدا معرفتش اوصفها صح بس من هنا ورايح هاخد بالي من الملحوظه دي وتسلم يا يامن علي كلامك ونورت المدونه يا سيدي

Anonymous said...

yamen is a name of our Palestinian Che who was assassinated in 2003. anyhow, my point is: you are talented.. good luck & keep going!

gohayna said...

anonymous
الف شكر علي دخولك
ومرسي جدا علي ذوقك
وشكرا علي المعلومه
ويارب تصبح كل الدنيا سلام
ونقدر نزور الاراضي المقدسه قريب
واتمني انك تكون من الزائرين الدائمين ليا
واتمني اعرف اسمك