Saturday, April 21, 2007

ويسألني من انا؟


انا كلمة تلعثمت في فم الحب لقرون في انتظارك لتنطقها


انا من ظللت ابحث عن راحه العمر ومنتهي النعيم بين وجوه البشر

ووجدت ملجأها....عيناك


انا بقايا رماد احترق من لهيب العشق وانتثر في فضائك الرحب

يتمني ان تلملم شمله ....راحتيك


انا دمعه في اجفان الحياه تنتحر مرارا وتكرارا برحيلك


انا سرب سراب واهما يسرح في بحر الالهام

يتأمل احتساء كأس الحقيقه علي يديك


انا اطروحه حب تنتظر عقل عاشق لتنعم بالتنقل

بين افكاره


انا شعاع حب من شمس غرام ينتظر ليتكسر علي جسدك

فينعم بلحظاته الاخيره


انا يقايا حكمه ملت ترددها في افواه الحكماء

فأتبعت الجنون هاديا ونبراسا


انا فصل من روايات العشق تنتظر اسدال الستار

لتنعم بقبله النهايه

لتطفئ ظمئي لرحيق شفتيك


انا آله حب...اغواه خمر هواك

فضل الهدي

وسجد عند قدميك

ليعترف


واعترف


احبك

123 comments:

مداح القمر said...

ايه الاستسلام التام للحب دا؟كلامك فيه احساس كبير بأن الحبيب هو كل شىء ف الكون...زى ما يكون مش شايفه غيره ادامك
عجبتنى حاجات كتير منها
انا شعاع حب من شمس غرام ينتظر ليتكسر علي جسدك
فينعم بلحظاته الاخيره
انا آله...اغواه خمر هواك
فضل الهدي
وسجد عند قدميك
ليعترف

واعترف

احبك
حلو اوى اخر شطر وفيه المفيد
قويه جدا جدا...وبتخلى اى حد يتمنى يكون لحبيبته كل حاجه كدا

harmless said...

عزيزتى

لا نشعر بالغيره ابدا الا من اقراننا
لو لم يكن الاخر قرينا لما غرنا منه ولا قارنا انفسنا به

ترين الموظفين يغيرون من بعضهم عندما يحصل احدهم على مكافأه
ولا يغير احد من صاحب الشركه ولو كسب الملايين

لانه ليس قرينا للموظفين

وهكذا زويل
لا يغير منه احد
ولكن زملاءه فى علوم الاسكندرية يغيرون منه ويقولون انه لم يفعل شيئا عجيبا

وكذلك كل متميز وكل موهوب وكل عظيم
لا تصيبه الغيره الا من يظن نفسه شبيها له

واخيرا
لم نعد نغير من حبيبك
فقد فهمنا الحقيقه

فالذى تحبه جهينه لم يعد له شبيها
من تعشقه جهينه يرتفع عن مرتبة البشر العاديين
ويصبح لا شبيه له ولا قرين له

توقفنا عن الغيره من حبيبك
وصرنا نحبه ونسلم له بالسمو والتفوق والجداره

فقد نال قلب اجمل الفتيات

Diala said...

حلوة كتاباتك يا جهينة و إن كنت لا أؤمن بجنون الحب

حلو ... برافو

vetrinary said...

انا آله...اغواه خمر هواك
فضل الهدي
وسجد عند قدميك
ليعترف

واعترف

احبك

وانا بتعلم الكتابه كنت مغرمن بصلاح عبد الصبور
ونزار
وامل
كنت بحاول اقلدهم
واكتب الصور دى
فى حديث بيقول ولرب كلمه تخرج من فم احدكم لا يلقى لها بالا تهوى به فى النار سبعين خريفا
او كما قال


ده باعتبار انك متدينه ومسلمه
واسف لو كنتى مش كده
عاوز اقلك على حاجه
الصورة ركيكه
واستخدامك للصورة مش محلها
سعيد انى زرت المدونه بتاعتك
راى يخصنى واسف لو كان دايقك

gohayna said...

مداح القمر

احلي حاجه الاستسلام للحب

بس بيني وبينك
علي الورق وبس

اما في الواقع فألامر مختلف خالص

وبعدين انت عملت زي دخلت وسجلت رقم قياسي اهه

مش عارفه اقولك يه علي ذوقك وكلامك
والف مليون شكر علي متابعتك

تحياتي

gohayna said...

عزيزي هارملس

اولا انا بحسد نفسي بجد علي معلافتي بيك

بجد كنت هخسر كتير لو مكنش ليك وجود في حياتي

دايما كلامك فيه دفعه للامام
اما بالنسبه للبتحبه جهينه زي ما انت قولت ففعلا هو بيتعدي مرحله البشر
يمكن علشان اساسا هو مش بشر

يعني ملوش وجود

مجرد خيال بعشقه وبدوب فيه
وبيدوب وسط حروفي وكلماتي

يعني مجرد شعور بالحب التام لشخص هو اشبه للملائكه منه لبشر
علي الورق

مش عرفه عايزه اشكرك ومش عارفه

انصحني بجد اشكرك ازاي؟
ايه الي اعمله يردلك شويه من حلاوه وجودك جنبي

بجد انا محتاره

تحياتي

gohayna said...

diala

سعات بيكون جنون الحب رائع وبياخد الانسان لعالم تاني خالص

وسعات لايستحب

اهلا وسهلا بيكي ضيفه دائما ان شاء الله

تحياتي

gohayna said...

vetrinary


اولا اهلا وسهلا بيك في مدونتي


واكيد مش زعلانه من الي انت بتقوله

لان الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضيه

ثانيا انا برحب باي نقد في حدود الادب والاخلاق ومن غير تجريع

اكيد هتشرف اني اسمعه

وبالنسبه لنقدك فأنت عندك حق

مقدرش اخلفك
بس للاسف هيا الصوره طلعت مني كدا من غير ما اتحكم فيها


وعموما انا اضفت ليها كلنه تانيه علشان تخفف من معناها شويه

واو تصلح الصوره

بس لااسف مش هقدر اشيلها لاني حسيتها وبعتز بيها وبكتابتها

واكيد دا برضه مجرد راي مني

ثالثا انا الحمد لله مسلمه ومتدينه واعرف ربنا كويس

رابعا وهو الاهم اني باكدلك اني مش زعلانه

واهلا باي نقد يكون بناء

اتمني تكرر زيارتك تاني

تحياتي

Unknown said...

جي جي

أنا متغاظة منك
......
بقايا حكمة ملّت ترددها في أفواه الحكماء
فاتبعت الجنون هادياً ونبراساً
.......
الصورة دي تغيظ
بجد تغيظ

متغاظة
بس مش هاتخانق معاكي
هستناكي تحتاجيني في أي خناقة
فآجي أساعدك
وأبقى مش متغاظة بعد كده

تحياتي ليكي

R.R said...

انت يا هانم ازاى تكتبى جديد من غير متقولى ازى الناس تعلق قبلى ازاااااااااى؟

انا دمعه في اجفان الحياه تنتحر مرارا وتكرارا برحيلك

انا يقايا حكمه ملت ترددها في افواه الحكماء
فأتبعت الجنون هاديا ونبراسا


عجبتنى اوى التعبيرات دى

ونسيتى تضيفى جزء
انا البحر فى احشائه الدرّ كامن
:)
استمرى والى الامام وبردو مستنيه النهايه السعيده

gohayna said...

اميره

انا لسه كنت عندك
ايه توارد الخواطر دا

وبعدين يا ستي من غير ما تتغاظي ولا حاجه

انا هحتاجك كتير علشان فيه ناس كتير هتتخانق معايا
وبيني وبينك انا مش بحب الخناق وبسامح علي طول


عبيطه بقي تقولي ايه؟

المهم بجد انا مبسوطه بيكي جدا جدا جدا والله فوق الوصف

ربنا يخليكي ليا ويديم محبتنا يارب

تحياتي يا اميره الاميرات

gohayna said...

رانيا

ياستي اول ولا اخر واحده تعلق
انتي عارفه مكانتك عندي
يارانيا

مش بالترتيب

انتي الاولي في قلبي علي طول

شوفتي الكلمتين دول؟

حلوين صح

والله بتكلم بجد

وتعالي هنا انتي بتتريقي عليا

بقي انا كان ناقص اكتب البيت دا

تصدقي عندك حق

ملحوقه

خدي بالك من نفسك يا رانيا

ولما اشوفك نعرف نتحاسب حلو

سلام يا هنا شيحه

R.R said...

حاضر يا مادونا
بس كبرى دماغك ومتركزيش اوى

gohayna said...

رانيا

متقلقيش عليا

انتي عارفاني
وعارفه دماغي وبفكر ازاي

ربنا يخليكي ليا

وبعدين مادونا مره واحده

والله بحبك

•«ρяoιd»•™ said...

كعادتك مبدعه

قدرتي ترسمي لوحه رائعه بكلماتك لتعبّر عن احساسك الصادق

هو ليه ملاحظه بس



انا آله حب...اغواه خمر هواك


فضل الهدي


وسجد عند قدميك



اعترض علي هذا المقطع من الناحيه الدينيه

و اسمحيلي اضيف كلماتي المتواضعه

اهديكي سلاماً ليس كسلام كل البشر .. سلاماً يحتويه الشوق المعذب في اركان قلبي .. سلاماً يملكه عشقي للحظات حبي الذي ليس له حدود .. سلاماً يجعلني اذوب عند تلامس قلبينا في صوره يدانا ..

حبيبتي ..

ارجوكي أن تعطيني حق اللجوء العاطفي داخل حنايا قلبك .. كي تبرد نيران الأشتياق إلي وجودك امامي .. جواري .. بين يديّ في كل جزء من الثانيه ..

حبيبتي ..

صدقيني إني افتقدك و انتِ معي .. فما يحمله قلبي لكي ليس مجرد حب أو عشق أو اشتياق .. بل اكثر من هذا بكثير .. و اكبر من اي احساس ولد علي هذا الكون .. احبك بقدر ما تحمل هذه الكلمه من معاني .. احبك و لا اتمني سوي أن يتوج هذا الإحساس .. أن نكون بعيداً عن كل الناس .. انا و انتِ فقط في مكان لا يعرفه يأس أو انين .. مكان اللغه الرسيمه فيه هي الحنين ..

فأنا ........

انا لا ادري ماذا اقول أو اعبّر به عما اشعر به تجاهك .. فأنتِ عيوني التي اري بها .. انتِ دمائي التي تنقل لقلبي الحياه .. انتِ عقلي الذي لا يفكر إلا كيف يحبك اكثر من هذا .. انتِ ذرات تكويني .. انتِ و انتِ ... و انتِ .......

فأنا لا استطيع سوي أن اقول ..

انتِ انا ..

إليك حياتي نفسها .. رغم اني اعلم أنها لا تساوي لحظه من لحظات حبك .. و إليكِ أن تتخيلي ارق و اعذب و اجمل الكلمات .. فأنا اهديعا إليكِ كلها .. و اعلمي أن اوراق العالم كلها لا تكفي كي اكتب لك احبك بقدر ما اشعر به ..

احبك ..

إلي من احب .. و سأظل احب .. مادام الحب

تحياتي

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

مش ناوية تفكيها بقي يا دكتورة
كلها دموع كدا؟؟؟
حبستني نفسك بين اغصان الشجن يا جهينة
بس المرة ديه الموضوع طالع من جوه ....بيبان بجد
طبعا الكلام والتعبيرات منقدرش نقول عليها حاجة....قلنا زمان كتير ولسا بنقول
موهبة واحساس وروح جميلة
بس لفت نظر صغير ليكي في اخر الخاطرة

مقع:
انا آله حب...اغواه خمر هواك
فضل الهدي
وسجد عند قدميك
ليعترف

خلينا بعيد عن الكلام دا يا جهينة
بلاش تشبيهات فيها كلام قد يوقعك في اخطاء عقائدية معاذ الله

نصيحة من اخوكي في اخر رد قبل ما يمشي
بالله عليكي تنفذيها لأن بجد الخاطرة عجبتني جدا...بس جت في الاخر حودت شمال

اروع ما في الخاطرة

انا سرب سراب واهما يسرح في بحر الالهام
يتأمل احتساء كأس الحقيقه علي يديك

انتي دكتورة سنان والا نحاتة تنحت من الكلام ما يقف امامه القارئ ويتعجب من هذا الصنيع

ابقي بخري المدونة بعد ما امشي عشان ممكن تتحسدي

جزاكي الله خيرا واعطاك الحكمة وحسن البيان

وسامحيني عشان برضو جيت متأخر
بس انتي بقي اللي بقيتي كاتةب مشهورة والناس بتبقي واقفة علي الباب مستنية تعلق اول ما الموضوع ينزل

دا انا علي كدا لما ارجع مش هلاقي مكان اقف فيه

مش قلتلك بخري بقي المدونة بعد ما انا امشي
ههههههههههه

استودعك الله ...
لا اله الا الله ...محمد رسول الله

همسات دافئه said...

انا كلمة تلعثمت في فم الحب لقرون في انتظارك لتنطقها
انا من ظللت ابحث عن راحه العمر ومنتهي النعيم بين وجوه البشر
ووجدت ملجأها....عيناك

رائعه بجد احساسك عالى أوى بس يارب يكون هو من يستحق الإنتظار
أحييكى

خواطر شاب غاضب said...

بصي
بقي انتي كل يوم بتسبتيالي انك حد جامد ييابنتي ما تعمالي ديوان
والله هيكسر الدنيا
علي فكره يا جيجي
انا خربت الدنيا علي المدونة مستني تعليقك

mohand said...

السلام عليكم
اختلف مع محمد الراقص ان الصورة دي مش حزينة
بالعكس هي صورة رومانسيه بشوق وحب
واتفق معاه في اخر فقرات الموضوع بس عموما دا شعر واغلبه بيكون صور تخيليه
بس علي فكره لو كنتي استخدمتي كلمة رب كانت هتبقي افضل لان الرب تطلق علي اي رب مش ربنا الله الواحد
طبعا نظرة شخصيه واعتقد ان الكلمة مش هتخل بالمعني العام للموضوع

اجمل ما في كلماتك يا جيهان
انها من القلب كانك عايشه الموقف
ودا اللي بيوصلها للقلب


تحياتي
اخيكي
مهند المصري

يا مراكبي said...

القصدة دي إمتداد صريح للقصيدة اي قبلها .. يمكن كتبتيهم في نفس المود .. أو إن لمود ده كان مستمر لفترة

حقيقي مود جميل وإحساس لذيذ جدا

تحياتي

كلام لوجيك said...

بصراحة شديدة ومن غير الدخول فى تفاصيل ما ترمين اليه من تلك الكلمات
شديدة
لقد اعجبنى كثيرا جمال تشبيهاتك ومفرداتك المستخدمة
وخاصة عندما كتبتى

انا شعاع حب من شمس غرام ينتظر ليتكسر علي جسدك


فينعم بلحظاته الاخيره

من اروع التشبيهات التى قرأتها وتمعنت فى معناها المستتر

تحفة والله
خالص تحياتى والى الامام دائما

كراكيب عادل said...

انا بقايا رماد احترق من لهيب العشق وانتثر في فضائك الرحب
يتمني ان تلملم شمله ....راحتيك

اكتر حاجة عجبتني

كلام رائع ومعبر عن حب يريد ان يصرخ ويستصرخ من يحبة بيقولة الحقنييييييي

انا حطيت لينك لمدونتك علشان ادوس واجي هنا

Hannoda said...

جهينة

كلماتك أفهمها و أستشعرها جيدا

ولكن ما لا أفهمه.. هذه المشاعر الرقيقة البكر الضعيفة جدا أما سنوات العمر و خطى الزمان

كيف استطعت الحفاظ عليها
وكيف هي قوية بداخلك

أندهش من هذا الحب
هذا الحب الأول ربما.. الذي إذا ملأ قلبا علمه الحياه و الإحساس و الرقي والتفاني

فيجعل صاحبه عالي جدا.. ومحمي جدا
طفل في حضانة

أنا أستمتع جدا بكلماتك فبها أتفرج علي أحاسيس كان لي معها حكايات

وأستعيد ذكرى إنسانة كنت أتمنى أن أكون هي

بعد كل ما قلته.. فليس هذا كل ما أحدثته كلماتك بي ..بل هناك المزيد... ولكني لا أجد ما أوصفلك به

BinO said...

هو أنا ليا وجهة نظر مختلفة
بس بشجع الأحساس العالي
أنت بتجيبي الكلام ده كله منين
مش حسد
:)

الوافي said...

انا فصل من روايات العشق تنتظر اسدال الستار

اتمنى ان يكون اسدال الستار على فصل هو رفع للستار عن رواية حب ابدية

كلماتك جميلة واحساسك رائع

Ahmed taher said...

عزيزتي جهينة
في الحقيقة احترم كثيرا العلاقات التي تعلو فوق مستوى البشر وان كانت لا تبحر الا في خيالاتنا فقط... ولكنها تكون كالحلم الجميل الذي يجعلنا نعيش في عالم نريده وليس في عالم بغير ارادتنا .
ليت الحقيقة كالخيال ...ولاكن عظمة الحقيقة بقدر المها وقسوتها بقدر ما تجعلنا نشعر بالفارق بينها وبين الخيال
فنعمل من اجل الحلم دائما ولا نيئس ابدا فهي من تنبهنا لجمال الحلم وعظمة الخيال....
تحياتي لصاحبة الخيال الخصب ...
وهمسة كوني يقظة هونا ما...

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

تعليق مختلف :

بقالى بجد ربع ساعه سارح عاوز اكتب تعليق مختلف عن الاخوة ويعبر عن اللى جوايا ، وبرضو احاسيسى بتهرب منى وبتتراقص على كلماتك ومش عارف اخد احاسيسى كوبى وبست علشان انقلهالك ولا حتى جايه معايا علشان اعملها سكان

والله بجد كلماتك اسرتنى وسحرتنى دا اللى قادر اقولو دلوقتى .

محمد فوزى

gohayna said...

mr proid

ياعم حرام عليك انا كل ما اقرء كلماتك بيبقي هاين عليا امسح البوست بتاعي

بس لو سرقت كلماتك هتعرف

ايه يا ابني دا

شكلك عايز تعقدني


ماعلينا هعديهالك المره دي

بس المره الي جايه



هعديهالك برضه


تحياتي

gohayna said...

الراقص مع الذئاب

او بالاصح
اخويا محمد

والله بجد يعز عليا فراقك


ومتعرفش البوست الاخير بتاعك عمل فيا ايه

انا بكتب دلوقتي وعارفه انك مش هتقرء

ودا بجد مدايقني جدا

الله يسامحك
وسامح الجيش الي اخدك مننا

بس ملحوقه وربنا يجيبك بالسلامه

اما ملحوظتك

فحاضر يا سيدي

من عنيا

معدتش اكتبها تاني

وصدقني غصب عني
والله طلعت مني كدا


بس هاخد بالي المره الي جايه

بس ليل ملحوظه

الموضوع مفهوش شجن ودموع

انا وفيت بوعدي ليك وكتبت حاجه بعيد عن الدموع والعذاب والنكد علشان انا كمان زهقت

واضح ان حلاقه الجيش اثرت شويه

بس معذور يا سيدي

والله مش عارفه بوستاتي الي جايه ازاي هستحمل عدم وجودك فيها


ربنا يسامحك

ويوفقك
ويارب تحصل اي حاجه وتاخد تأجيل

قادر علي كل شيئ

تحياتي يا اخي محمد

لا اله الا الله
محمد رسول الله

gohayna said...

واحده من الناس

بيني وبينك

مفيش واحد يستاهل الانتظار في الدنيا دي

والي بتكلم عنه دا ملاك مش بشر

اوعي تقولي لحد

شرفتيني واهلا وسهلا بيكي

تحياتي

gohayna said...

خواطر شاب غاضب

ربنل يخليك علي كلامك

بس ديوان مره واجده

انا لسه ببتدي يادوب

عموما هفكر
بس انت شاركني بالفلوس وانا انفذ


وبعدين انت محرمتش من اخر مره

اعقل بقي

وعموما هعدي عليك واشوف وربنا يستر

تحياتي

gohayna said...

مهند يا اخويا العزيز

كويس انك جبرت خاطري وفهمتني

والله يا ابني انا كتباها من وحي الاساطير القديمه

الي كانت بتتكلم عن اله الجمال والحب والخير والشر

وبوسيدون اله البحر

كلها روايات خياليه
وبتتعرض في التلفزيون

هل لو انا شوفتها اكون كدا كفرت

والله يا ابني خيال مش اكتر

وبني وبينك انا مش عايزه اشلها لاني حباها وعجباني

غير اني مدخلتش في الدين ولا تمسه باي صله

يلا يا سيدي

تسلملي يا مهند

مع انك اهلاوي

بس والله ربنا يخليك ليا يارب
وتفضل كدا معايا علي طول

اوع تقل عقلك انت كمان وتروح الجيش

والله هموت فيها دي

انا مش حمل ضربتين في الراس توجع
تحياتي

gohayna said...

يا مراكبي

ربنا يخليك يارب

والحمد لله اني قدرت اطلع من مود النكد شويه

احلي حاجه بقي بجد
انك رغم انشغالك وسفرك قادر تتابع كل حاجه

بجد منتهي الاخلاق

تحياتي وربنا يجيبك بالسلامه

gohayna said...

كلام لوجيك

اهلا وسهلا بيك

ومليون شكر علي دخولك وكلامك

وبجد مبسوطه ان كلماتي عجبتك

اتمني وجودك بجد علي طول

تحياتي

gohayna said...

كراكيب عادل


يسلام

دوس واهلا وسهلا بيك في اي وقت

يشرفني دخولك

ويشرفني اني اكون موجوده عنك

ويشرفني اكتر معرفتك

ربنا يخليك ويكرمك

تحياتي

صاحب البوابــة said...

رائع

كلمات رومانسية للغاية

تحلق في جو من الحب الحالم

تحياتي

gohayna said...

هانووده

يمكن بينا تشابه صدقيني

انا كمان كنت اتمني اكون الانسانه الي بكتب عنها دي

بس للاسف
مقدرش

الدنيا مختلفه تماما عم الاحلام

عارفه انا لما خلاص بحس اني هتخنق من الواقع الي حوليا بكل الاشياء الي رفضاها فيه

بكل الحلام الي كنت اتمني احققها وقتلها الزمن
بهرب

بهرب لخيالي
لعالم تاني بصنعه
وبكتب عنه

عالم اتمنيت فيه اني اكون بياض التلج او سندريلا او اي اميره من الاميرات كنت بسمع حكايتهم زمان من جدتي الله يرحمها

وهروبي دا بيخفف عني واقع مؤلم انا عايشه فيه حاليا ومش قادره اتخلص منه

يمكن كلامي يكون مبهم للغير

بس انا واثقه انك فهماني

لانك بتشبهيني في الاحاسيس والمشاعر
ودا لمسته من خلال كتبتك

النسانه الي بتتمني تكوني زي ما رسمتها

موجوده جواكي
بس مختفيه بسبب ظروف او عوامل اقوي منها

بس مسيرها ترجع تاني
وساعتها هتحسي بكل كلمه كتبتها

بس اوعي تنسي تدعيلي
علشان انا كمان نفسي احسها

كلامي معاكي متعه بجد
واهلا وسهلا بيكي اخت ليا

مش بس صديقه

تحياتي

gohayna said...

bino

انا هعلق خرزه زرقه بعد كدا

اكيد بهزر طبعا

بس انا كنت عايزه اعرف ايه وجهه النظر المختلفه

ياريت تقولي عليها


تحياتي ليك وربنا يخليك

gohayna said...

الوافي

يارب ادعيلي

بس انا برفع الستار مره واحده في حياتي

لاني مش حمل تجاب كتير تهدم روحي

بدايه واحده بس من غير نهايه

امين

تحياتي

gohayna said...

ahmad taher

صدقني يا احمد

انا يقظه جدا

بس بحب احلم مش اكتر

ومش مهم يتحقق
كفايه اني حسيت بحلاوته في خيالي

دا بيديني دفعه علشان اعيش في الحقيقه بكل فرحها
وبكأبتها

والحمد لله زي ما عندي قلب بيعشق في الخيال

عندي عقل بعيش بيه في الواقع

متخفش عليا

الف مليون شكر علي كلامك ونصحتك الغاليه
الي بتدل علي وعيك واخلاقك الجميله

تحياتي

gohayna said...

محمد فوزي

والله بجد تعليقك مختلف

وبجد انا مش عرفه ارد واشكرك ازاي

سعات بتوه مني الكلمات قدام احاسيس حلوه شايفها تعجز الكلمات عن اعطائها حقها

الف مليون شكر علي كلام ودخولك واتمني تفضل منورني علي طول

تحياتي

gohayna said...

صاحب البوابه

اسم مدونتك بجد يشد
بما اني عندي فضول وحب استطلاع قد الارض كلها

دا هيخليني عايزه اعرف ايه الي وراء البوابه

واكيد هعرف

الف شكر علي دخولك

وانتظرني

تحياتي

Halawa said...

كلام رقيق ورائع بجد
فيه رومانسية غير واقعية حبتين
مش عارف ليه دايما تطلع م الدكاترة
باين عشان بيتمرمطوا
فبيهربوا للخيال الجميل

كان في حاجة بسيطة في النحو
أنا سرب سراب واهم
يمكن دي أحلى حتة عاجباني

تحياتي

سهر الليالى said...

ايه العظمه دى يا جهينه ايه الكلام الكبير ده يابنتى انا شعاع حب من شمس غرام ينتظر ليتكسر علي جسدك
فينعم بلحظاته الاخيره مش قادره اقولك
قد ايه احساسك حلو وتعبيراتك رائعه ومؤثره استمرى ولاتتوفقى عن الحديث ولاالكلام عن الحب حتى نظل نستمتع بما تكتبيه
:))
تحياتى

gohayna said...

halawa
الف شكر علي كلامك
الجميل

وبجد الصوره الي عجباكي دي هيا اقربهم لقلبي

اتمني علي طول وجودك

تحياتي

gohayna said...

سهر الليالي


يا احلي سهر

بجد انتي انسانه رائعه
وعنك روح بجد حلوه

تسلميلي يا احلي اماني في الدنيا

ومتغبيش لو سمحتي تاني

تحياتي يا قمر

mohand said...

السلام عليكم
اختي جهينه
انا فاهمك والله ومش بقول انك كفرتي
كفر ايه بس والعياذ بالله
ما انا بقول خيال مش واقع يعني
بس اساطير الرومان كانوا بيتعاملو بيها علي اساس انها واقع
المهم ان كلامك جميل ودا احلي حاجه
ويالا شدي حيلك عايزينك تدخلي المسابقه باذن الله
اخوكي مهند المصري

gohayna said...

يا مهند

انا عارفه انك اكتر واحد فاهمني

انا بس كنت برد من خلالك علي اي حد اعترض مش اكتر

اوع تكون زعلت

انا بجد حالتي وحشه اليومين دول
ومش عارفه انا بقول ايه

اعذرني

Unknown said...

صديقتي الزعلانة مني

أنا رديت عليكي
إيه ؟
يعني تزعلي وماتدنيش فرصة ولا إيه بالظبط ؟

دي
تبقى
ديكتاتورية

اللي فات ده بصوت عالي على فكرة
علشان أنا قلت آجي أساعدك في خناقة
مش نتخانق مع بعض

تعالي لو سمحتي خدي الشرح والإعتذار اللي ليكي عندي

اللي فات ده بقى
بصوت وااااطي جداً

Eric Matt said...


اسف على التأخير

مش مركز أوي اليومين دولا

طمنينا عليكي يا بنتي

تحياتي لك من ماناساس البلد

Anonymous said...

أنا مش عارف قلت ليكي الكلام دة قبل كدة ولا لأ

أنا أكتر حاجة بتعجبني في اللي بتكتبيه إنك بتجيبي كمية هائلة من الخيالات و التصورات ورا بعض

مش قادر إزاي إنسان يكون عنده خيال لدرجة يجيب أكتر من تصور و يكرهم ورا بعض بشكل مثير كدة

بصراحة توحفة

يعني تجاربي الاشلة في قصيدة النثر كنت بكتب فيها مقطع كامل عن تشبيه واحد عشان أوصل الفكرة

لكن هنا ما شاء الله اللهم لا حسد كلام موجز بيشمل الفكرة كلها

بس كنت أتكنى تغيري مثلا في الموضوعات
لية ما تكتبيش عن الأمل عن الحياة عن التفؤل و التشاؤم و عن المال و الفقر و الأمراض المجتمعية

صدقيني هيكون أحلى بكتير من تكرار سيمفونية الهجر و الفراق و الحب و الحبيب و العذاب و الشوق و اللهفة و العتاب

هتحسي بسعادة و انتي بتكتبي في مواضيع جديدة و هتحسي بالإثارة

أرجو إنك ما تزعليش من كلامي لكن و الله أنا ما قلته و ما كلفتش نفسي أكتب الكلام الكتير دة غير عشان بأتمنالك الأفضل دايما و بخاف من إنك تقعي في فخ التكرار اللي مصاحب الحركة الشعرية و خصوصا قصايد النثر اليومين دول

تحياتي

عين ضيقة said...

واعترف؟



ليه بس؟

Ahmed taher said...

الاخت العزيزة علي جهينة
مرة اخري بعترف بحترامي لخيالك الخصب جدا
فانت تمتلكين مفردات جميلة للغاية بالاضافة لحسك العالي وكل ذلك يجعلنا امام لوحة فنية شديدة الجمال ..

ويعجبني اكثر واصدقك انك تمتلكين عقل يشعر بالواقع ويعيش فيه وقلب مليئ بالمشاعر والخيال الخصب ..اتمني ان تظلي هكذا قادرة على المسك بمنتصف العصا

وان كنت دائما وابدا اخاف على من هم مثلك ...
فالطيور الجميلة لا تحب ان تحلق الا بجوار السماء وليس قريبا من الارض ..

تحياتي لك بصدق

gohayna said...

اميره

ياااااااااااااااااااخبر ابيض

انا والله مش زعلانه

انا جيالك هوا اهه

انا ازعل منك ليه اتجننت ولا ايه

دا عتاب محبه والله

المهم هخلص تعليق واجيلك علي طول

تحياتي ياقمر

gohayna said...

يا جروووم

يا عبدالله

ايه بس مالك
مش مركز ليه كدا

انا كويسه الحمد لله

بس انت غاوي تقلقني عليك ولا ايه؟

انا جايه اطمن عليك
تحياتي

gohayna said...

عين ضيقه


متخفيش لسه معترفتش

او بالاحري عمري ما هعترف ابدا

متخفيش يا بنتي

دا اعتراف علي الورق وبس

تحياتي

gohayna said...

محمد فوزي ال ربيع
ربنا يخليك جدا علي كلامك

ودا اولا

ثانيا

انا بجد هفكر في كلامك
ومتشكره انك وعتني وبتنصحني كمان

وبجد انا بحب استفيد من كل الاراء

وصدقني هفكر في الموضوع بجد

بس الي مخليني م.أجله الخطوه دي

اني لازم اكون ملمه بأدوات كل موضوع بكتبه

يعني كل الي انا كتباه لحد دلوقتي بحس انه لعبتي

مجالي بمعني اصح

وبلاقي نفسي فيه

انا معاك في التنوع علشان حتي انا نفسي مزهقش وانتوا كمان متزهقوش

انت عندك حق

وبجد هفكر وان شاء الله يكون فيه تغير قريب

ادعيلي انت بس

وعايزه اقولك اني مقدرش ازعل من اي حاجه بتقولها
لاني عارفه انك بتتكلم من منطلق اخوي
يعني عايز مصلحتي

ربنا يخليك ليا ويديم المعروف بينا

تحياتي

gohayna said...

احمد طاهر

ربنا يخليك يا احمد علي كلامك واحساسك الي عارفه انه طالع من نفس صافيه

وعقل واعي قادر علي وزن الامور وفهمها

وبجد متخفش عليا
انا الي بكتبه دا بيعرض جانب واحد بس من شخصيتي

وحتي الجانب دا بعيش بيه في خيالي
لانه مينفعش ابدا بتحقق علي ارض الواقع

انا عارفه ان زمن روميو وجوليت والجنون في الحب دا خلص من زمان
ونادر اوي ان مانش مستحيل

بس انا بعيش فيه بخيالي طالما مقدرتش اعيش فيه في الواقع

وزي ما قولتلك دا بهون عليا كتير جدا
وبيصفي زهني جدا علشان اقدر اوزن الامور
وامسك العصا من الوسط زي ماقولت
اجمل حاجه بقي في كل دا

انا بجد اخواني الي بحبهم زادو واحد
احمد طاهر

ربنا يخليك ويخليلك ابنك ومراتك
وتعيش سعيد وفي احسن حال

امين

تحياتي

Hannoda said...

جميل كلامك يا جيهان

لأ رائع

مش عارفة أقولك ايه

بس عارفه انه أكيد واصل

gohayna said...

هانووده

واصل يا جميله من غير ما تقولي

والله فهماكي

تحياتي يا قمر

Ahmed taher said...

كم يسعدني ان يكون تعليقي اثر فيكي لدرجة تجعلك تشعرين وكانني اخ لك..
كم انا سعيد حقا ...
واثق فيكي على الرغم من عدم رؤيتي لك بمواجهة الواقع بكل صعوباته فمن يحمل خيال خصب مثلك ويدرك انه مجرد خيال لا يتعثر كثيرا في الواقع لانه يدرك الفارق جيدا وانت تدركين ..
تحياتي الخالصة لكي دائما وسعيد جدا جدا بمشاركتك عندي والتي تعبر عن ثقتك في وانا لها كثيرا ممتن ....اشكرك

gohayna said...

احمد طاهر

اتفقنا علي اننا اخوات


يبقي مفيش مجال للشكر بينا

واذا كان فيه ومصر علي وجوده

يبقي انا الي اشكرك علي اتاحه الفرصه اني اعرف شخص محترم زيك

بجد بحترمك جدا

تحياتي اخي العزيز

yamen said...

انا سرب سراب واهما يسرح في بحر الالهام
يتأمل احتساء كأس الحقيقه علي يديك

انا اطروحه حب تنتظر عقل عاشق لتنعم بالتنقل
بين افكاره


ايه الصور الحلوة دي ياجهينة

بجد حلوة جدا وعجبتني

تحياتي

hosnysoliman said...

جى
عايز اقولك حاجه احاسيس الحب اجمل من الحب نفسه..وان يستطيع الانسان ان يعايش هذه الاجواء فهذه قدرة خاصة ومن لديه هذه القدره فلا يستطيع ان يعيش بلا حب حتى ولو اجتمع مع الحبيب..والتم الشمل..ابدا لابد من تجدد الاحاسيس وتلوين الحب باشكال جديده تزيده قوة وجمال وانت قلبك هو ذلك الفلب الباحث عن الحب وحالة قلبك حاله خاصة..ياسعده ياهناه من سوف يكون له مكان فى هذا القلب

gohayna said...

يامن

الحمد لله انها عجبتك

انت عارف انا بحترم رايك قد ايه ويهمني اعرفه


تسلم يا يامن علي وجودك
وابقي طمني عليك وعلي شغلك

تحياتي

gohayna said...

الاستاذ حسني سليمان


بجد اروع ما في المدونه دخول شخص ليه وزنه وثقله عندي علشان يقرء ويعلق

انا بجد كلماتي عاجزه قدام الي حاسه بيه

امتنان وتقدير وحب فوق الوصف

ربنا يخليك يارب وتفضل منورني كدا علي طول

صدقني جمال المدونه بيكتمل بدخولك
متبقاش تغيب عليا ارجوك

تحياتي يا استاذي العزيز الي بحبه جدا

الوردة السوداء said...

تسمحيلى اقولك

يخرب بيتك

جاااامدة
ايه يابنتى
فيضان عشق

gohayna said...

الورده السوداء


والله هلكتيني علي نفسي من الضحك

والله انت بنت عسل

وايوه انا فيضان عشق
بس علي الورق فقط

بحب الكلمات والحروف علشان كدا بحب العب معاهم واطلع معاني وصور بحبها كانهم اولادي

فهمتي بقي انا بعشق مين؟

يارب تكوني اتوفقتي في امتحاناتك
تحياتي يا قمر

ضـوء الـقـمر said...

بجد معنديش كلام غير ان الاحساس عالي اوي اوي والكلمات جميلة جدا بتمس القلب على طول استمري بالمستوى ده دائما
تحياتي :)

harmless said...

برضو رقم 69 زى رقم 79
وبرضو رقم 70 ظريف زى رقم 80

حاجه محرجه جدا
بس ايه الحيله فى الشوق؟

محض روح said...

ايه الرومانسيه ديه كلها
فيضان مشاعر
احساسك بجد حلو اوى
واختيارك للكلام موفق جدا

ربنا معاكي

تحياتي ياجميل

gohayna said...

ضوء القمر

بجد مدونتك عجبتني

وعندك بوادر ادبيه جميله جدا

والف مليون شكر علي كلامك ودخولك

ودايما مشرفاني

علي فكلره اسم مدونتك جميل جدا

انا بحب القمر وبحب اي حاجه تمسه

تحياتي يا قمر

gohayna said...

هارملس

وانا اقول اول ما فتحت البلوج

ماله النور ذايد شويتين تلاته كدا

اتاريك دخلت عندي

ياخواتي علي الارقام الحلوه الي هتجنني دي

انا لو اطول ابوسها كنت عملت


يرب تفضل منورني كدا علي طول

وبجد قيمتك كبيره عندي جدا

وبتزيد والله

تحياتي لاذكي واعقل راجل شوفته في حياتي

gohayna said...

محض الروح


ربنا يخليكي ياقمر

انتي بس علشان انسانه حساسه وجميله حسيتي بالي كتبته

تشريفك والله بيسعدني جدا

تحياتي ليك يا قمر

mohand said...

السلام عليكم
هو لازم حد ينبهك يعني علشان تشوفي ايميلك والرسايل الجديده فيه
غريبه والله
المهم نقول الكلمتين هنا
اخبارك ايه؟
وايه اللي مضايقك؟
ودمتم
اخيكي مهند المصري

خواطر شاب غاضب said...

لسه بتبهريني بكلامك الجميل الرقيق
بس زعلان لانكط بطالتي تزوريني في مدونتي

شهر ديسمبر said...

انا البحر فى احشائه الدر كامنن
انا سرب سراب
انا اله
وبعدين هو اللى غلطان
يسألك ليه
البوست يستاهل
زعلك على العنوان
بس يا ستى
وغير كده ايه التعليقات الكتيره دى
انتى وصلتى بقى
الله يسهلك
سلام جدا

Van Gogh said...

الحب فى الارض بعض من تخيلنا....لو لم نجده عليها لاخترعناه

gohayna said...

يامهند باشا

معلش المره دي

انا بجد غلطانه

فعلا هدخل والله واشوف الجديد

المره دي سماح يا مهند

تحياتي

gohayna said...

خواطر شاب غاضب

ياسيدي الف شكر علي كلامك

وبالنسبه لزيارت مدونتك
انا دخلت بس للاسف مكنش عندي تعليق

يمكن علشان الموضوع المره دي ميناسبنيش ومش هكون مفيده

انشاء الله اكيد لو هتعمل مواضيع جديده والاقي اني اقدر اضيف فيها شيء هتلاقيني عندك

اتمني متزعلش

تحياتي اخي الكريم

gohayna said...

شهر يناير


حمدلله علي السلامه

جيت من الهجره امتي

انا طبعا بتريق

قاطع خالص لا حس ولا خبر

فينك يا ابني

وبعدين جي تنق

ماشي يا سيدي

مقبوله منك

وحمدلله علي السلامه مره تانيه

تحياتي
انت فين يا سيدي

gohayna said...

van gogh

كلمتين بجد
بس فيهم المفيد

وتلخيص لحجات كتير اوي

اهلا وسهلا بيك ضيف عزيز

تحياتي

Ahmed taher said...

ايوا يا بنتي رجعتلك تاني
ازيك يا زبادي ههههه بهزر طبعا
شاكرين مسرورين مهللين ليكي على تعلقك الجامد عندي
مانتي يابنتي ماشاء الله عليكي اهو امال ايه بقا شكلك بتغزي العين ولا ايه ..
بجد رايك عجبني ويدل على دماغ واعية
ووعدتي فاوفيتي ...
انت فين مشباينه ليه اوعي تسافري قبل ما تقولي ..ولا شكلها كانت مرة وخلاص
مستينكي دائما ...تحياتي ليكي علا طول وعلا عرض كمان
سلام

gohayna said...

احمد طاهر

انا وكلامي ايه جنب دماغك؟

ربنا يخليك علي ذوقك

وبعدين انا بس علشان بابا جاي النهارده من السفر فبقالنا يومين بنجري ورا بعضينا والله انا والعيله

وان شاء الله هبان قريب اوي

وبعدين تحياتك طلعت مش مظبوطه علي المقاس

الطول كويس لكن العرض يعني واسع سنه

مش نشوف شغلنا كويس

ماعلينا

الحساب يجمع لما اشوفك

تحياتي ليك

smraa alnil said...

ادا معقول انا جيت هنا ومش علقت علي البوست دة

بجد وهمية جدا
وانتي عارفة انها جت في وقتها

عن اذنك بقي اروح اصالح الحب الجديد

Tamer Nabil Moussa said...

يالاسلام عليكى

الحب اساس الحياة ولاحياة بدون حب

فاكتبى وانشرى حروف الحب لعلها تحى القلوب الميتة

تحياتى

gohayna said...

سمراء النيل

يا ستي ولا يهمك المهم انك دخلتي ونورتيني بوجودك

وبعدين اوعي تزعليه منك

ربنا يسعدك يارب ويحلي ايامك انتي وهو

تحياتي يا قمر

gohayna said...

تامر نبيل

بجد كلامك رائع وجبت بيه المفيد

وصدقني فيه قلوب كتير لسه مليانه بالحب
بس للاسف احنا مش عرفينهم

تسلم علي ذوقك ودخولك وكلامك

ولو سمحت تاني مره متتأخرش عليا كدا

تحياتي

mahmoud said...

يا بختو

خواطر شاب غاضب said...

جي جي
انتي فين ليه مش جيتي علشان تعلقي عندي انا هعمل بةست جديد
بكره
عن العذرية و مفهوم الامجتمع الغبي ليها

gohayna said...

moody

ياسيدي دا بس من ذوقك والله

الف شكر علي تعليقك

ودايما منورني

gohayna said...

خواطر شاب غاضب

انا شرحتلك انا مش باجي ليه

احب اسيب اضافه في موضوع اكون مفيده فيه
وعندي معلومات عنه
وكمان عندي القدره اني اتكلم فيه

اعذرني انا اسفه

بس ان شاء الله هشوف موضوعك الجديد ولو اقدر اضيف فيه شيئ
اكيد مش هتاخر

تحياتي

وارجو متزعلش

Bossy said...

السلام عليكم
ازيك يا جهينه علي فكره انا بدخل مدونتك دايما بس مش بسيب تعليق لان اللي بتكتبيه بيعجبني اووي
وببقي عايزه اقول كلام جميل
وعلي فكره متابعة كمان يومياتك في مدونة الراقص مع الذئاب
وايه حكاية السفر علي فين بقي ومش تقولي علشان نقولك تروحي وترجعي بالسلامه ابقي طمنينا عليك سلالالام

sherif gharib said...

انا فصل يريد ان ينتهى لتنزل النهايه و تنعم بقبله النهايه
جميل قوووووووووووووى التعبير ده
جميل قوى ان الانسان يبص للحبيب على انه النهايه اللى هتنكسر عليها كل الاحزان ليكون النعيم الابدى على يد هذا المعشوق
بجد انتى رائعه فى وصف كل اللحظات و الامانى اللى يمكن ان تخطر ببال اى عاشق لا يريد من الدنيا سوى تلك اللحظه التى ينعم فيها بعشيقه فى العشق الروحى اللا منتهى
تحياتى

Ahmed taher said...

ايوه يا ستي هنستنا جديدك كتير يعني ولا ايه بقا
هو عشان بابا هنا ..هتحرمينا من مواضيعك الحلوة ......
يا ستي ربنا يهني كل سعيد بسعيده
مستنين على كل الطول والعرض
ههههههههههه
والله هتوحشيني وووويا رب متختفيش على طول

سندباد said...

للحظات تمنيت ان يكون هذا الكلام لي انا لقد ايقظت عواطفي احييكي

gohayna said...

bossy

ياستي ربنا يخليكي
والله مش مهم التعليق

كفايه اني عارفه انك بتنوري المدونه

ومتابعه يومياتي عند محمد

وتسلمي علي سؤالك
بجد انتي انسانه اخلاق

وياريت نبقي اصحاب

تحياتي يا قمر

gohayna said...

sherif gharib

بجد انت عندك حق العشق جميل في كل حالاته
وصوره

والانسان من غير حب

اكيد مبيكونش كامل ابدا


سعيده بتشريفك مدونتي

واهلا وسهلا بيك علي طول

تحياتي

gohayna said...

احمد طاهر

هلا هلا هلا

هلا والله

اشلونك شحوالك؟

شومسوي؟


بجد ببقي مبسوطه من متابعتك وان شاء الله يكون فيه حاجه جديده قريب

بس انت عارف الظروف
مخي الايان دي ملغبط خالص
وعليا ضغوط كتيره مش عارفه افكر خالص

بس ان شاء الله هرتب اموري واكتب حاجه جديده وربنا يستر بقي

الف مليون شكر يا احمد علي كل حاجه

معرفتك صدقني مكسب كبير ليا

ربنا يديم المعروف بينا

السلام امانه يا ابو عمر

للقمر عمر

ربنا يخليهولك

تحياتي يا اخي العزيز جدا

gohayna said...

sendbad

اكيد انت انسان جميل

والي بتتمناه ان شاء الله يحصل

وتسمع احلي من كدا كمان

تحياتي ليك

واهلا وسهلا بيك دائما عندي

مجهول said...

انا فصل من روايات العشق تنتظر اسدال الستار


لتنعم بقبله النهايه


لتطفئ ظمئي لرحيق شفتيك


علي فكره انا فاكر اني سايب تعليق هنا
ولا انا بهيس
مصيبه ابقا بهييس
بس الكلام اللي فوق ده
من اجمل اوصاف لقاء الحب بين متحابين

ان يكن الحبيب مشتاقا للنهايه حتي يلتقي حبيبه
لأن نهايته هي بدايه حبه

كما فهمت
تحياتي لك

نورهان مفيد said...

مافيش اجمل من الحب
الحب وبس
بس الحب الصادق اللي معاه بتكون كل حاجة صادقة
جميل اوي احساسك
صادق اوي

إبـراهيم ... said...

طب أنا كده التعليق رقم 103 !! ، حد ممكن يشوفـه ؟؟؟


.
.
حاسس إني اتأخرت قووووي ، وشكلي بااايخ :) ، بس أعمل إيه؟؟


تحيااااتي يا دكتورة

Hannoda said...

جهينة

قريت خبر سفرك وألمني

بس عارفة الغربة لما تكون باختيارك ولهدف محدد بتهون

أكيد حاتستفيدي و تمارسي الل ي اتعلمتيه فاتحسي بقيمته الحقيقية لإن بلدنا فقدت القيمة الحقيقية للعمل وده للأسف

أكيد كمان حاترجعي بخبرة و قيمة تنفع البلد ده

بتمنالك التوفيق و كل الفايدة و أقل معاناه

وحشتني أشعارك

Ahmed taher said...

والله انت اللي شو بتسوي ويشلونك انت
والله مابعرف ليه الدنيا راح بتسوي اللي بتسويه ههههههه

كفايه لخبطة بقا

بجد ليكي وحشة والله .....

مشعارف اقولك ايه بس فعلا هفتقدك جايز نتواصل وانتي هناك لاكن احساسك بان عزيز ليكي بعيد مش حلو ...ربنا ميحرمناش من النت بقا ....

انتي عاملة ايه ... مش مهم جديدك يا ستي انا بطمن والله بس عايزين نسمع اخبار حلوة دايما عنك ...انت تستحقي بجد....وانا اللي كسبت اخت عزيزة جدا جدا جدا عليا والله

عل العموم زي متفقنا بقا اوعي تعمليها قبل معرف ....ايكي انا بقولك اهو ...ماشي الحال
تحياتي ليكي دائما وابدا
ودعواتي لك دائما بكل السعادة اينما تحلي ......
مشهجوزوا بقا الا لما تيجي يمكن ربنا يكون كرمك ببنوته حلوه ويبقا زيتنا في دقيقنا بقا هههههه ....ننفع ولا لا

اخوكي العزيز

tearwhispers said...

ايه الحب ده كله ؟
لكن ترى هل يوجد من يستحق حب كهذا ؟
ترى هل قابلت من يستحق يوما ؟
اسلوبك اكثر من رائع
و لكن لى اعتراض بسيط على هذا الجزء

انا آله...اغواه خمر هواك
فضل الهدي
وسجد عند قدميك
ليعترف


اعتراضى ليس للاسلوب و لكن للتعارض الدينى مع المحتوى

لكن بوجه عام انت رااااااااااااااااااااااااائعة

محض روح said...

جهينه
هو انتي هتسفري بجد
:(

هو فيه ايه اليومين دول

gohayna said...

مجهول

الي فهمت صحيح ميه في الميه

وفعلا نهايته هيا بدايه لعلاقه حب ابديه

احسنت الوصف والتفسير والله


يارب تفضل منورني علي طول

ومتغبش لو سمحت

تحياتي

gohayna said...

نورهان مفيد

والله انتي الي اجمل

ومدام حسيتي بالصدق في الكلام

فتأكدي انك انسانه صادقه من جواكي


الف شكر علي دخولك واتمني تنوريني دايما

تحياتي

gohayna said...

ابراهيم معايا


يا سيدي ولو التعليق رقم الف

انت تنور في اي وقت

وحتي منغير تعليق خالص

كفايه انك دخلت بس


متتأخرش تاني مره

المره دي سماح

تحياتي

gohayna said...

هانوووده

متعرفيش قد ايه بكون مبسوطه لما االاقي تعليق باسمك

بجد بتسعديني دايما

اما بالنسبه لسفري

فعندك الف حق

انا ملقتش هنا حاجه اعملها

كل حاجه عايزه كوسه وحسوبيه وواسطه

انا تقديري العام جيدا جدا مع مرتبه الشرف

وفي الاخر لما يكرموني
يخلو تكليفي في الفيوم
وياريت في قلب البلد نفسها

لا في مناطق عمري ما سمعت عنها

بالزمه مش حاجه تكسف؟

انا واثقه ان ربنا هيوفقني في سفري

بجد انا بتمني اتعرف بيكي من قريب يا هنووده

تحياتي يا قمر

gohayna said...

يا احمد يا طاهر

يا اخويا
ونسيبي مستقبلا

انا اطول يا احمد نبقي نسايب
بس تيجي البنت قوت القلوب

وقبل كدا بس اعرف ابوها مين

وانا اخطبها لابنك علي طول


وبعدين يا سيدي ازاي همشي يعني من غير ما اسلم علي اخويا
دا كلام برضه
يا ابو عمر

مش عارفه بجد اشكرك ازاي يا احمد
والله بتنور حياتي بوجودك وسؤالك

ربنا يديم المعروف

gohayna said...

tearwhisper

وصراحه اجابه الاسئله بتاعتك

كلمه واحده

لا مفيش حد يستهل

ولا مقبلتش حد يستاهل

وبالنسبه لاعتراضك
فأنا قبلاه وهراعي النقطه دي بعد كدا
متقلقيش

واخر مره

دايما منوراني

gohayna said...

محض الروح

ايوه انا هسافر خلاص بقي

مش نافعه اي حاجه هنا خالص
وبعدين هو فيه حد مسافر غيري؟

ليكون حد عرف وسبقني

ماعلينا يا ستي
انا هسافر بس برضه هكون موجوده

تحياتي

أسوور said...

ايه كل هذا الحب
ايه كل الرومانسية دى
ايه الكلام الحالم دة
استمتعى يا دكتورة بمشاعرك الغضة قبل أن ياكل عليها الزمن ويشرب
استمتعى بكل دقة قلب
وكل لحظة حب
وكل نظرة حالمة
فلسوف ياتيك زمان تتلفتين حولك لتبحثين عن مجرد تنهيدة حقيقية من القلب فلا تجدى
تحياتى

Ahmed taher said...

الله يا خليكي يا ستي .... عقبال بقا ما الست قوت تيجي اظبتلط الواد عمر وخليه واد مهندم كده ملو هدومه وجيبه كمان هههههههه مشهارفيين بكره الزمن هيعمل ايه لازم نظبط العيال ونامنهم ....

انتي اللي منورة دايما وان شاء الله تنوري الكويت دايما ...بس اوعي عينك تزيغ على واحد كويتي مفيش احلي من ولاد بلدك هما على ادهم صحيح بس رجاله وواقفين وقفة رجالة ...

تحياتي ليكي يا اعماق اعماق اعماق مدونتي .... هههه

Ahmed taher said...

على فكرة هي كانت
من اعماق اعماق اعماق مدونتي
بس قلبت يا

فلزم التنويه معلش احنا ناس دقيقة ..

Van Gogh said...

تسافرى بالسلامة...وارجو من الله ان تجدى هناك ما عجزتى عن ان تعيشيه هنا

gohayna said...

ياسمين

ربنا يخليكي علي زيارتك

وبجد كل كلامك صح

ومرعوبه في نفس الوقت اني اصدقه

كل الي حواليا بيقولو نفس الكلام
وفعلا بيطلع عندهم حق

واضح ان فيه حاجه غلط في الناس

تحياتي

gohayna said...

يا احمد يا نسيبي وحمي بنتي قوت القلوب
مستقبلا

قول يارب

منور والله

وجهز انت بس عمر زي ماقولت وتقل جيبه

دي قوت القلوب يعني بنت ميه ميه

ادعي بس انها تكون حلوه زي عمر
ويحبها وانا اجوزهم اول ما يدخلو
kg1

وبالنسبه للكويتين

فبيني وبينك انا ميملاش عيني الامصري

انتماء بقي

رغم ان فيهم ناس كويسه

بس هنعمل ايه
المصري يكسب

وماشي علي اعماق مدونتك دي

دي زي الموز مش كدا

تحياتي يا اخويا اعزيز علي جدا

gohayna said...

van gogh

الله يسلمك
الف لامليون شكر علي كلامك وربنا يخليك

وابقي ادعيلي

تحياتي

الدمعه said...

بجد انتي احساسك جميل جدااااااااااااا انا مش عارفه اوصف احساسي بلاعجاب باجمل كلامات قرأتها في الحب
انتي فعلا عبرتي عن الحب التام
بس هل يوجد مثل هذا الحب في الواقع؟؟؟؟
لا ......لا يوجد انسان يحب احد مثل هذا الحب انه حب خيال وليس واقع
مثل ما قلتي لهرمليس ...... انه حب ليه واقع بل هو حب خيال ولم يكن بشر الذي تحبيه
بس بجد احييكي على كلامك الجميل
تحياتي

gohayna said...

الدمعه

نورتي المدونه ويارب دايما

وزي ما انتي قولتي مفيش حب ابدا كدا

يمكن كان زمان لكن دلوقتي كل شيء بيتغير

رتم الحياه نفسه اجبرنا علي اننا منعرفش نحب صح

ربنا يخليكي علي زوقك والف مليون شكر علي وجودك ويارب منوراني دايما

تحياتي