Friday, June 1, 2007

الاطلال



دوي الصمت في ارجاء المكان

وظللت اركض لأري شبح اي انسان

الا تعرفون من انا ؟

قد كنت يوما ها هنا


الا تذكرون خطواتا داعبت ارضي وعانقت حجراتي؟

الا تذكرون لمسات حانية طبعت اناملها علي كل لوحاتي؟

الا تذكرون انفاسا كانت تطوف بمعبد الحب ترافقها همساتي؟

الا تذكرون مدامعا رقصت علي وسادتي مع الليل بصحبة أناتي؟

الا تذكرون تطاير الشوق المحلق ورعشه حبي واهاتي؟

الا تذكرون وداعا جارفا اوصيته ببقايا دموعي وذكرياتي؟


هذه طاولتي واقلامي قد قتلها الشوق لفراقي


وجرائدي التي غازلتها ضاعت حروفها وانتحرت بصحبه اوراقي

الا تذكرون قصائدي وابياتي وشعري؟

الا تذكرون عذب غنائي كم كان في الليل يسري؟

الا تذكرون من انا ؟

قد كنت يوما ها هنا


اجابني صوتا من خلف العباب

انه انا شبح الغياب

قد سكنت منزلا وكان يوما رفيقي التراب


قد كان منزلا خاويا يسكن فيه صقيع المشاعر والفراق والهجر

فأحلناه الي اطلال وذكري معبد للوفاء شيدناه بعد طول صبر

فلا تعودي لتحطمي معبدي وتؤرقي هدئة الذكريات وتقتلي التراب

رحلتي وتركتي كل من يحبك وهذا هو العقاب

لا ينفع الندم علي ما قد فات وغاب

خرجت من اطلال منزلي محطمه اسير

اتخبط في جنبات الطرق كالضرير

والصوت يصرخ داخلي ويدوي

وسؤال يترنح مقتولا بغدري

الا تذكرون من انا؟

قد كنت يوما ذكري ها هنا
....................

.... جيهان

145 comments:

الوردة السوداء said...

مش ممكن

لحقتك فى الاول انا اساسا كل مرة ببقى التعليق ال90 مثلا
انتى وحشانى جدا
اولا
ثانيا انا بقالى كتييييييير
مدخلتش بلوجات
فممكن اكون وحشاكى

القصيدة كويسة
وفكرتها جامدة جدا
وانتى بجد من الناس اللى انا بحبهم جدا
وبحب اقرالهم

بحييكى بجد من كل قلبى

Anonymous said...

هع هع هع هع

أنا خلصت ثانوية و راجع عشان أقرفكوا تاني

حاجة جميلة

سندباد said...

قد كان منزلا خاويا يسكن فيه صقيع المشاعر والفراق والهجر
ياااااااااااااااااااااه الشطر ده قتلني بيوصف حالة قتل المشاعر مع سبق الاصرار والترصد كل مرة بقرا ليكي بحس قد ايه المعاناه بتولد الابداع
تحياتي وياريت متتاخريش علينا

بسمه عبدالباسط said...

كلماتك جميلة وأحساسك أجمل
تحياتى

Anonymous said...

عارفة عاملة زي السماء لما تمسك المطر لبعض الوقت ثم تنهمر علينا بمطر رخ كثير فانتي قد طال صمتك وعندما تحدثتي اثرتينا سلامي ياقمرية وتحياتي ليكي

Noony said...

بالتأكيد يتذكرون
ويتألمون
ويعانون
ولهذا تحول المنزل الخالي إلى معبد للوفاء

أقولك...كسري المعبد دة...اقتحميه واحييه من جديد
دخلي النور وأغاريد الطيور
واستمتعي
ومتعينا معاكي
;)

تسلم إيديكي يا قمر
:)
نوني

•«ρяoιd»•™ said...

الله عليكي يا جهينه



خرجت من اطلال منزلي محطمه اسير




اتخبط في جنبات الطرق كالضرير




والصوت يصرخ داخلي ويدوي




وسؤال يترنح مقتولا بغدري




الا تذكرون من انا؟




قد كنت يوما ذكري ها هنا


جامد قوي الجزء ده بجد

ابدعتي بجد

و اسمحيلي اضيف كلماتي المتواضعه

عدة تساؤلات

اتسأل بيني و بين نفسي

من هذا الكيان

صراعٌ بين نعم و لا

دوماً في هذا الإنسان

من انا ؟ .. و لما انا ؟ .. و هل انا

تساؤلات وجدان

من انا .. في هذا الكون

و من سأكون بعد الآن

و لما انا .. دوماً وحيد

و الحزن صار لي عنوان

و هل انا .. سأترك ذكري

أم وجودي و موتي سيان

عدة تساؤلات .. تعصف بي

تجعلني اسيراً للأحزان

لكني لن اترك نفسي

كي اترك عمري سطر هوان

من هو هذا الإنسان

من يترك عمره للنسيان

قد عاش حياته بلا هدفٍ

و رحل .. و كأنه ما قد كان

انا لن اكون سوي انا

في أي آوان و مكان

لن افعل كما يفعل غيري

لن ارسم حلماً بالبهتان

سأحاول أن اترك بصمه

كي تُذكر في كل زمان

فالدنيا هي رحله ذكري

فأحفر ذكراك في كل آوان

تحياتي

gohayna said...

الورده السوداء

حمدلله علي السلامه يا قمر

والله ليكي وحشه كبيره بجد

وكنت بدخل عندك علشان اطمن عليكي

ومكنتش بلاقي جديد
بس الحمد لله
شكلك خلصتي يا قمر

حمد لله علي السلامه

مش عارفه اقولك ايه علي كلامك وذوقك والله اخلاق طول عمرك

تسلميلي يا رب
بحبك من كل قلبي والله

gohayna said...

محمد فوزي ال ربيع

اهلا اهلا اهلا

يا مساء الفل والياسمين علي الناس المخلصين امتحانات

ايوه كدا هل هلالك

حمدلله علي السلامه

وبعدين تنور في اي وقت اهلا وسهلا

بحب اشوفك دايما

تحياتي

gohayna said...

سندباد

عندك حق

المعاناه بتخلق شيء جوانا قادر علي الابداع

دا لو استفدنا من شعونا صح وخليناه يعبر عننا

وعيوني حاضر مش هتأخر والله

ربنا يخليك يا سندباد والف مليون شكر علي ذوقك واهتمامك الي بيسعدني دايما

تحياتي

gohayna said...

bos bos

ربنا يخليكي

دا بس من ذوقك يا قمر

نورتيني ويارب علي طول تنوريني كدا

تحياتي

gohayna said...

قلوب حائره

وصفك وتشبيهك تعجز كلمات شكري عن التعبير بمدي امتناني ليكي

بجد اخجلني اطراءك

الف مليون شكر وبجد انت انسانه رائعه وروحك حلوه

تحياتي يا قمر

gohayna said...

نوني

انا مبسوطه اني شوفتك ورجعتي تتواصلي معانا تاني

بجد والله مبسوطه

وكلامك اكيد صحيح
لازم نهدم المعبد وندع الضوء يدخل من جديد

تحياتي ليكي ولذوقك واخلاقك

واوعي تغيبي مره تانيه ابدا

تحياتي

يا مراكبي said...

آه .. رجعنا تاني للكلام الجامد

وسؤال يترنح مقتولا بغدري
الا تذكرون من انا؟
قد كنت يوما ذكري ها هنا

الكلام ده كان على طرف لساني برضه .. وإنتي كتبتيه قبلي

gohayna said...

رامي

ايوه كدا

كلماتك الحلوه الي بتضفها كنت مفتقداها جدا

الكلمات دي

والله بوست لوحدها

تسلم ايدك يا رامي

ربنا يكرمك

gohayna said...

يا مراكبي


ايه توارد الخواطر دا حضرتك


وبعدين انت ممكن تكتبه برضه

هستناك تكتبه
اكيد هيطلع منك بشكل اروع والله


تسلم علي دخولك يا مراكبي

تحياتي ليك من القطعه العاشره

مركز الحكم ابو حليفه

ياسر سليم said...

نتشرف بدعوة سيادتكم والأسرة الكريمة لحضور إفتتاح المدونة الصاعدة بإذن الله .. كلماتى .. والعاقبة عندكم فى المسرات ..
حضروكم يسرنا ..
ودخانكم يضرنا ..

mimi said...

كلماتك اكثر من رائعة واكثر من مؤلمة احييك على عنوان القصيدة لأني بموت في الست خاصة لما بتقول
يا فؤادي لا تسل اين الهوى
كان صرحا من خيال فهوى
اسقني واشرب على اطلاله
واروي عني طالما الدمع روى

Bossy said...

السلام عليكم

المبدعه دائما

ازيك عامله ايه اخبار الغربه معاكي ايه
شكلك اتعودتي عليها
وطبعا الابداع كل المعتاد
ربنا يوفقك يارب

أحمد سلامــة said...

ااااااااه
دا اللي كنت خايف منه
الكويت بقى والعذاب والالم والغربة
-------------------------------
الا تذكرون من انا ؟
قد كنت يوما ها هنا

الا تعرفون من انا ؟
قد كنت يوما ها هنا
-------------------------------
سيدي يا سيدي
ايه ده ايه ده
انتي شعرك جه على السفر والغربة ولا ايه :)
وكمان الإسم
الأطلال
جميل اوي
مفيش حاجة اسمها الأطلال الا وتبقي جميلة كده
نصيحه أخوية يا جيهان
إوعي إوعي تقري ببيوستي الأخير

Eric Matt said...


كأننا والماء من حولنا قوم جلوس حولهم ماء

أي كلام عشان تيجي تزوريني

:(

تحياتي لك من ماناساس البلد

Anonymous said...

هاللو ياجميله
وحشتيني اوي اوي
يارب تكوني كويسه
ايه الكلمات الرائعه المؤثره دي
الله عليكي بجد
اد ايه و انا بقري الكلمات دي حسيت بأد ايه انت مشتاقه للمكان هنا
فقد جعلتي الكلمات تبدو و كأنها حيه امامي من عمق الاحساس وقت كتابتها
اتمني لكي التوفيق عزيزتي و ربنا يرجعك بالسلامه و تشوفي كل حته سيبتيها هنا و تحسي اد ايههي مشتاقه ليكي اد مانتي مشتاقلها
تحياتي ليكي ياجميله و بالتوفيق انشاء الله

كراكيب عادل said...

كدة برضو اتاخد علي خوانة اجي ومش مجهز نفسي للحزن في كلامك القي كلام

يتغلل النفس وتتوة معاة الافكار

رحلتي وتركتي كل من يحبك وهذا هو العقاب

وبعدين فيك شكلك كدة هتشتغلي علي الوتر دة لا لا لا ارجعي مصر احسن

احنا كدة ومش قادرين

بس بجد بجد حسيت بكل كلمة وحسيت بحزن وانا بقرا

الا تذكرون لمسات حانية طبعت اناملها علي كل لوحاتي ؟؟

والسؤال الي يجنن دة

الا تعرفون من انا ؟؟

يااااااااااااه

حرام عليك وجعتينا

:(

mohand said...

السلام عليكم
جهينه
الاول
كنت نفسي اعرف يعني ايه دوي الصمت
بس اعتقد انك فهمتيني في البوست ده

مين يقدر ينساكي
محدش يقدر ينساكي اصلا

رجعتي ببوست جميل جدا
بعبر عن اللي جواكي من غربه وشوق وحنين
ومع ذلك الناس في مصر بتحسدك
كل مصر نفسها تطلع بره


وبعدين احنا مش قولنا هتكسري المود ويه
عايزين بوست اعار مفرحه
حتي لو كان نكت


انا اللي نفسي افهمه
انتي نزلتي البوست امتي والناس دي كلها دخلت امتي


اخوكي
دوما
دوما
دوما
مهند المصري

mohand said...

السلام عليكم
جهينه
الاول
كنت نفسي اعرف يعني ايه دوي الصمت
بس اعتقد انك فهمتيني في البوست ده

مين يقدر ينساكي
محدش يقدر ينساكي اصلا

رجعتي ببوست جميل جدا
بعبر عن اللي جواكي من غربه وشوق وحنين
ومع ذلك الناس في مصر بتحسدك
كل مصر نفسها تطلع بره


وبعدين احنا مش قولنا هتكسري المود ويه
عايزين بوست اعار مفرحه
حتي لو كان نكت


انا اللي نفسي افهمه
انتي نزلتي البوست امتي والناس دي كلها دخلت امتي


اخوكي
دوما
دوما
دوما
مهند المصري

قلب يحترق said...

مش عارفة أقولك ايه

مش عايزة اقول حلو و جميل لأن الكل بيقول كدة

وهو فعلا اجمل من كدة

بس بجد مع كتاباتك و كمان اختيارك الدقيق للصور بحس انك راقية اوي في مشاعرك و احساسك
بجد باين أوي في الكلام الرقي ده
ربنا يوفقك وتسعدينا بكلام احلي واحلي

أسوور said...

منتهى الشعور المؤلم بالغربة والوحشة


أنا عارفة ان أكبر مخاوف اللى بيسافر انه يتنسى .. بيخاف ان الناس هنا تنساه فى مصر .. صح؟
بس انتى لسة هنا يا جهينة .. لسة هنا فى قلوبنا وفى التدوين دليل

طب بذمتك مش التدوين نعمة؟؟
تحياتى من أرض الكنانة لست البنات اللى على البال دايما

gohayna said...

ياسر سليم

ان شاء الله نجيلك في الافراح دايما

وان شاء الله نحضر الافتتاح

تحياتي

gohayna said...

mimi

ربنا يخليكي يا قمر

الف مليون شكر علي كلامك

ولعلمك انا بحب اغنيه الاطلال جداجداجدا

يسلام ياست


تسلمي يا قمر علي دخولك وكلامك

تحياتي

gohayna said...

بوسي

حمدلله علي السلامه

اخبار الامتحانات ايه

انتي خلصتي؟

ربنا يوفقك يارب

انا الحمد لله كويسه وكله تمام

تسلميلي يا قمر علي كلماتك الرقيقه

تحياتي يا جميله

gohayna said...

احمد سلامه

منور يا بوحميد

اهلا اهلا

وشفت البوست بتاعك ووجعني اوي اوي اوي

الله يسامحك

فضول بقي تقول ايه؟

وبعدين ان والله الموضوع والفكره جت كدا معايا

تقريبا من ساعت ما جيت وانا مشاعر الحب الي كانت عندي مش لقياها

يمكن علشان وقع الحياه هنا سريع

يجوز يا ابو حميد

المهم بقي يا احمد

تسلم علي دخولك ومعلش انا روحت شوفت البوست

وهشوفه تاني وتالت واعلق عليه لما اشبع منه

تحياتي يا احمد

gohayna said...

يا عبدلله

والله انت صاروخ المدونات

الله اكبر عليك بتكتب بوست كل دقيقه

انا مش لحقاك يا سيدي

وبعدين انا مقدرش علي ذعلك يا عبدلله

حقك عليا والله هجيلك

وكلامك انا مفهمتوش

هجيلك يا عبدلله اوع تزعل

تحياتي

gohayna said...

اجندا حمرا

ازيك يا قمر

عامله ايه

انا تمام وكله كويس ووحشاني والله كتير جدا

ويارب امين ارجع الاقي كل حاجه بحبها لسه فاكراني ومنستنيش

ادعيلي والنبي يا قمر

تحياتي كتيييييييييييييير اوي
اوي
اوي

gohayna said...

عادل


حقك عليا والله

معلش

متزعلش انا اسفه علي وجعك
بس بجد علشان انت انسان حساس
وفي نفس وضعي

فالكلام لمسك

معلش يا عادل
انا بجد اسفه علي حزنك مقصدتش

وعد البوست الي جاي هيكون حلو والله وهراعي فيه النقطه دي

تحياتي يا صديقي في الغربه

gohayna said...

مهند

ازيك يا بشمهندس

انت فين
مش لاقياك خالص؟
مختفي وحتي مش بترد عندك في المدونه
الشغل الجديد خدك ولا ايه؟

البوست دا نزل يوم الجمعه

انت الي مشغول يا سيدي

ربنا يخليك يا مهند
والله انت اخويا بجد

وبعزك

تسلم علي كلامك الجميل يا اخي العزيز

متبقاش تغيب وطمني عليك

تحياتي يا عزيزي

gohayna said...

dyin_soul

مش عارفه اقولك ايه

والله احرجتيني بكلامك بجد

دايما الانسان الراقي بيري كل ما حوله في سمو ورقي

ربنا يخليكي بجد والله اثرني تعليقك

الف مليون شكر علي دخولك واطرائك

نورتيني بجد كتير اوي

gohayna said...

ياسمين

ربنا يخليكي ليا يا ياسمين

انت والله ونعم الاخت

عارفه انك مش ناسياني
بجد ربنا يبارك فيكي

اما التدوين فدا مش نعمه بس

دا دوا والله
علاج ليا من هموم كتير بتقابلني

بشوف ناس واعرف ناس زي البلسم تطيب النفس

زيك كدا يا ياسمين

ربنا يخليكي يا اختي العزيزه علي قلبي جدا جدا جدا

mohand said...

السلام عليكم
بخخخخخخخخخخخخ انا جيت تاني
اولا علشان تقوليلي رأيك في الصورة الجديده

ثانيا علشان اقولك اني بستني كل الناس تبعت وفي الاخر اقولهم انا كان قصدي ايه
فخمتو

اسكتي علي الشغل الجديد
انا في صحراء كالهاري يا ماما
تخيلي اني كل يوم بتحول لفرخه محمره
بس الحمد لله منزوعه الريش

gohayna said...

مهند

صحاري كالهاري حته واحده

تستاهل مش بتحب الاثار

فادتك بأيه غير انك تتحول لفرخه محمره ومنزوعه الريش كمان

الله يكون في عونك والله

انا هنا الحر والجو عندي لا يوصف وكل ما اسأل حد يقولولي احنا لسه في الطراوه ياشيخه متبقيش مفتريه

تقريبا هكون هسيح علي اخر الصيف

ربنا معاك

وابقي طمني عليك اول بأول
تحياتي ليك من الحر بتاع الكويت
للحر بتاع صحراء كالهاري

truelove said...

ازيك ياقمرية تقولين على قلب ذهبي وانا والله لااتعدى كوني نقطة في بحرك فاذا كنت انا قلبا ذهبيا فا انتي ياجميلة الجميلات قلبا برونزياً فهنيئا لكي بقلب مفعم بالرومانسية وعقل يتسم بالرزانة

gohayna said...

true love

يا نهار ابيض

ايه يا بنتي الكلام الجامد دا

والله انا مش عارفه ارد علي كلاك الرائع

بجد احرجتيني

ومازلت عند رأي
قلبك ذهبي

فمن تمتلك مثل هذا القلب وهذه المشاعر الجميله الرقيقه
تكون جديره بالاحترام دائما

تحياتي لقلبك ولعقلك
ومليون شكر علي كلامك الجميل الرئع

تحياتي

الطائر الحزين said...

حاولت اان الملم مفرادتى واسرع خلفك بين الابيات على اعرف من انت وجدتك اخير فى الركن البعيد المترامى الذى لا يراه احد ولا هو يسمع من ينادية لكنة جزء منا من حياتنا لا نستغنى عنه ونهملةاحيانا وينبهنا هو احيانا ونستمع لنصحة لكنه هناك موجود بين حنايانا

Ahmed taher said...

ايه يا زبادوو الحاجات الحلوة دي
يا سلام بقا لو واحد توست وتعمليلي ساندوتش منه هههههههههههههههه
ازيك يا زبادوووو اخبارك شو بدك شو تسوي انا مسوي فينو تاخدي منه حته هههه
بجد بجد حلو كلامك انت بتجيبي منين ده هذا الكلام
بس بس عرفت انت بتفتحي بق المريض وبدل مبطلعي ضروسة بتاخدي الكلام من على طرف لسانه يا بنت الايه فكرة هايلة والله
لا جادعة هههههههههه
ايه رايك في صورة عمر اوعي بقا
ولا صورتي كبرت يا زبادووو عجزنا خلاص
اهي اهي اهي اهي
بس برده ولا بيهمنا
ابقي طمنيني عليكي بقا
صحيح ايه اخبار اللي بالي بالك ؟
قال هندي قال مالهم المصريين يعني
تحياتي من احر قطعي على المكتب
باااااااااااااااي

R.R said...

حرام عليكى يا شيخه
حسه بيكى اوى يا جيهان
ربنا يصبرك ويصبر كل اللى بيحبوكى
ومتخفيش على اوضتك انا هروح اقعد فيها
كلمت طنط وهى وفقت
:)

واحب اهديلك اغنية
انا عايش ومش عايش ومش قادر على بعدك
ودى من كلنا ليكى
بحبك يا جى جى ووحشتينى اووووى
موضوع جميل ومؤثر
سلاماتى ليكى ولعمو

gohayna said...

الطائر الحزين

البليغ

الكلام دا بوست لوحده
معبر بشكل لايعقل
احيانا ما يلجمني الصمت امام وقع جمال الكلمات

فلا استطيع التعبير ابدا ابدا عما يعتلج في صدري


تحياتي

gohayna said...

احمد

يا طاهر

يا مراحب بالتلفزيون

الله اكبر علي ابنك

ربنا يخليهولك صورته زي العسل
بعدين ايه الحكايه كل ما تحط صوره لابنك تحط صوره جديده ليك
متحاولش انت مش شبهه ابدا
بلاش التلكيك دي

انا تمام الحمد لله
وكلامي مش بجيبه من بق حد
يع
يع
من دماغي

الي هنا ميعرفوش يطلعوا كلام زي داههههههههه

تواضع بقي
المهم بالنسبه للي بالي بالك فأنا غيرت الخطه

وهعمل حاجه تنايه

بس انت ادعيلي ربنا يكرمني فيها

وبابا هيكون معايا فيها

ولو فيه اي اخبار هقولك

طبعا مش فاهم اي حاجه؟

احسن خليك كدا شويه
هتفهم بعدين ان شاء الله

تحياتي ليك من البرد القارص الشديد اوي

gohayna said...

رانياااااااااااااااااااااا
ازيك والله ليكي وحشه كبيره جدا

ربنا يخليكي هتقعدي في الاوضه

كدا ضمنت

باظت باظتلا متفهامنيش غلط

باظت علشان كانت خسرانه وجدوك الي كان اكيد هيفرق كتير

شوفتي الخمسه دول

ربنا يخليكي يا رانيا

تسلميلي وبابا بيسلم عليكي والله كمان

ربنا يكرمك يا رب

اشوفك علي خير يا بنتي

BinO said...

جهينة
بجد معرفتش أقرأ القصيدة من الصورة اللي أنت وضعتيها
الرجاء أن تزيليها أختي في الله
كل من يراها تأخذي ذنبه

R.R said...

اخص على الناس
:)
انا قلت اجرب ظهور الصوره
يلا باى

Anonymous said...

حبيبه قلبي جهينه
عمر الانسانه الرقيقه اللي زيك عزيزتي ماتتنسي حتي لو باعدت بينها و بين الناس اللي بيحبوها المسافات بتفضل في القلب و لما بنشوفها بنحس ان المسافات مابعدتناش بالعكس قربت اكتر منها لانها حسستنا اد ايه هي جميله في البعد و في القرب
ربنا يرجعك بالسلامه ياجميله و يوفقك دايما

Ahmed taher said...

ماشي يا زبادووو
بقا هو مش شبهي اوكي
هجبلك الدليلي انه شبهي بكره
انتظرونا
ثانيا
محبش اكون اطرش في الزحمة
الله مش هي كانت في الزفة هههههههههههه
ربنا يسها بقا
مش تفهميني طيب غيرتي الخطة ليه يا بنتي
بعد كل التعب ده
وبرده الهندي هيعمله
ماشي يا زبادووو
اهي اهي اهي اهي
روحي يا شيخة
عمر ما صوابعي هترضي عنك ابدا
ابقي فهميني ينوب فيكي صواب
تحياتي من عند عمر الشقي
بااااااااااااي

gohayna said...

bino

والله زعلتني اخي الكريم

مالها الصوره

دي رسم وخيال يابينوا

كأنه ملاك بجناح
مش اكتر

دا رسم صدقني يا اخي العزيز

وليس حقيقه
مفيهاش حاجه والله يا بينوا
انت اتهيألك انها حقيقه

بص فيها كويس هتلاقيها رسم مش انسنه
وليها جناح ابيض يا بينو
انا يهمني رأيك وعلي عيني اني ملبش طلبك

بس والله لو شلتها لازم اكتب الموضوع تاني من غير الصوره
وساعتها كل التعليقات هتروح

وجايز يكون فيه طريقه تانيه اني اشيل بيها الصوره لو هيا وحشه اوي كدا بس انا مش عرفها

سيبك من الصوره واقرء الكلام

والله الصوره مفيهاش حاجه يا بينو والله
متزعلش مني انا اسفه بجد
علي عيني والله زعلك دا مني علشانه
صدقني هراعي الصور بعد كدا

بس هيا وحشه اوي كدا

تحياتي يا اخي في الله

ومتزعلش مني الله يخليك

gohayna said...

رانيا

نورتي يا بنت الحلال والله
بقولك ايه يا رانيا الله يخليكي

هيا الصوره الي حطاها في الموضوع وحشه يا رانيا

ميصحش احطها يعني؟

قوليلي يا بنتي والنبي

gohayna said...

احمد

انا برضه اخلي الهندي يعملها

لا طبعا

بس انا غيرت الخطه بقي وخلاص

فيه اولويات

سبني انا بس وانا هظبتلك الدنيا

وعد والله
وهعمل كل الي هقدر عليه

انت عارف غلوتك عندي
اصبر انت بس وخلي الفضول يكلك ومش هقولك

مستنيه الدليل

تحياتي يا حج

gohayna said...

اجندا حمرا

منوره يا قمر

ازيك ؟

تسلميلي يا قمر علي ذوقك
طول ما فيه ناس زيك احساسها عالي وعندها وفاء وبتحب الناس عمر الزعل او النسيان ما هيكون ليهم مكان في قلوبنا او عقولنا ابدا

تسلميلي يا قمر

وتغبيش لو سمحتي يا جميله

تحياتي

BinO said...

أختي في الله جهينة
أليك كيفية كيفية تعديل أي موضوع دون أعادة كتابته
1-أضغطي علي زر
CUSTOMIZE
في أعلي يسار صفحتك
2-أختاري
pOSTS
3-أختاري
eDIT POSTS
4-حتلاقي كل المواضيع اللي أنت كتبتيها
5-أفتح الموضوع اللي عايزه تعدلي فيه
6-أضغطي علي الصورة
7-أضغطي علي زر
dELET
علي kEYBOARD

أنا مش زعلان
ولو حتي كان رسم أختي في الله
فالموضوع سواء
ولا أيه
؟؟؟؟

المهم تكوني بخير وبصحة جيدة أن شاء الله

gohayna said...

بينو

افادكم الله

وعشان تعرف غلوتك

انا غيرت الصوره

انت تأمر

يارب تكون دي احسن

تحياتي اخي العزيز وتقبل عذري

رينـــــــــــا said...

جهينتى
وحشتينى ياجميله
وبفرح لما بشوفك اوى
كان نفسى افهم معنى كلمه دوى الصمت
وفهمته اوى وحسيته اوى
كلامك اكثر من رائع
ومهما قلتمش هوافيكى حقه
تسلم ايدك يا احلى جيجى عرفتها

BinO said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
والله يا جهينة انما غرضي هو أبتغاء مرضاة الله
ومش قصدي أني أضايقك
بس الصورة كانت مستفزة جداً جداً
وأتمني أن تكون النية حاضرة أن شاء الله وتؤجري

بالنسبة للقصيدة فهي فوق العادة كالعادة
ولو عملوا للأحزان مدرسة ممكن يعينوكي ناظرة فيها
بس واضح أن أصحابك مأثرين عليكي جامد جداً
علي فكرة
زر shift
مع حرف الصاد بيعمل تنوين
أذا اردت تزيين الكلام

أشكرك علي الأستجابة لما طلبته
وأنما يدل علي سمو أخلاقك انت
أما عن رأيي الذي تقدريه وهو لا يستحق
فلك جزيل الشكر أيضاً
وهدانا الله وأياكم الي ما يحب ويرضي

Ahmed taher said...

جبتلك الدليلي يا ستي جهينة
قال مش شبهي قال
حضرتك لو تعبتي نفسك وبصيتي في وشه من تحت كده وعملتي زووووم ان عل الصورة من تحت على ايدك الشمال كده هتلاقي حسنة جميلة جدا بس ياريت يكون معاكي ميكرسكوب بعد اذنك اصلها صغيرة شويه
روحي عندي بقا هتلاقي حسنة برده بس عل اليمين بقا كبري تاني ايوه كده برافو عليكي ها شوفتي حاجة
ايوة تمام يمين شويه يمييين لا شمال شويه شماال تمام كده يا معنمي
ههههههههههههههههههههه
اي خدعو
قال مش شبهي قال
هااااع
وبعدين هفضل كده زي البتاع مشفاهم حاجة ماشي يا زبادووو ماشي ماشي
براحتك عل الاخر
قال ايه هو البتاع ده ههههههههههههه
تحياتي يا امي ابقي طمنيني عليكي بقا
بااااااااااااااااااي

عبدالله خالد said...

أوووووووووووه حلو اوي
انا قلبي وجعني

اريد ان أقول اني تذكرت من انتي ؟
انتي من تصرخ كل ليلة في جحيم الصمت


حلو اوي احساس فظيع يهرب من بين السطور ويصرخ ويقول ها أنا أعرفتم من انا ؟

Hannoda said...

ياااااه يا جيجي


أنا مش طايقة نفسي غني اتأخرت على بوست زي ده

الجهاز كان معلق على آخر بوست فتحته عندك

المهم دلوقت .. ايه الكلام ده؟؟.. حرام عليك يا بنت ده يوجع قوي

أول مرة ألاحظ إن فيه علاقة قوية بينك و بين اللي كان ليك في الكويت.. رغم إن ده طبيعي عشان كانت حياتك في الأول هناك

س كلامك رعبني

هو ممكن الحاجات تغضب عليا لما نرجعلها

كنت ساعات بحسها غضبانة علي برضه في الأجازات

لكن بيتهيألي مع طول الأيام حانقدر نصالحها و ناخد عليها تاني و نكسر الواجز

وحشني كلامك و زعلانة من نفسي قوي

bastokka طهقانة said...

رقيقة رغم الحزن
متستسلميش
الفرح ده شئ احنا اللي بننسجه
بعد ارادة ربنا طبعا
افرحي
انت تستاهلي الفرح

اوروفوار

gohayna said...

رينا

ربنا يخليكي يا قمر

والله بتحرجيني بذوقك واخلاقك العاليه

ربنا يبارك فيكي وتيجي الكويت بالف مليون سلامه

ويارب نفضل اخوات واصحاب العمر كله

تحياتي يا حبيبه قلبي

gohayna said...

بينو

والله النيه كانت حاضره

ربنا يسامحنا بقي يا اخي الفاضل


وبعدين انا ابقي ناظره لمدرسه الاحزان

ماشي يا سيدي

بس لعلمك انا والله علي الورق وبس
لكن في حياتي الحمد لله الاحزان تقربيا مش بتزرني كتير

يمكن ذودت انا العيارين شويه المره دي


ربنا يخليك اخي الفاضل والف شكر علي نصائحك الغاليه بجد والله استفدت منك

ربنا يجعله في ميزان حسناتك

تحيتي ليك يا اخي في الله

gohayna said...

احمد يا طاهر

هو دا الدليل

انت اكيد بتهزر

حسنه ايه يا حج الي بتقول عليها
الله يجازيك هلكتني من الضحك
دي شغلانه

خلاص صدقت وحرمت

بقولك احتمال اكلمك علي الياهو

علشان عايزاك في الشغل الي قولتلك عليه

هفهمك لما اكلمك

خليك كدا بقي

يسلام

أأكلي بعضك يا حوريه
علي رأي محمد صبحي

تحياتي المؤقته لغايه ما اكلمك

gohayna said...

عبد لله خالد

سلامه قلبك من الوجع

انا بعتذر ليك

ربنا يعني ويعيني كل انسان في الغربه

تحياتي اخي الفاضل علي وجودك وكلامك الي بينورني


تحياتي

gohayna said...

هانووووده

والله لو اتأخرتي سنه

برضه هستناكي

انا عارفه انتي مشغوله قد ايه ربنا يعينك

متزعليش من نفسك ولا حاجه انتي عارفه غلوتك عندي

اما الاماكن فبجد خايفه تنساني
وكل حاجه بحبها خايفه تتغير وتنكرني لما اواجها بعودتي

ربنا يستر يا هنووده

انتي يا قمر عامله ايه

ومختفيه فين

التدريب مع الجروب الرائع بتاعك اكيد نساكي نفسك واسمك

تحياتي يا حببتي وطمنيني عليكي

gohayna said...

طهقانه

ربنا يخليكي

انتي والله كلك ذوقك
وبجد بكون سعيده بوجودك وكلاك المشجع ليا

ربنا يخليكي

تحياتي يت قمر

R.R said...

فى ناس بتضايق من الصور الملفته
فا لو عاوزه راى
بلاش عسى ان تكون سبب فى تحميلك زنوب حد من الناس دى

وانتى اولا واخيرا حره

mohand said...

السلام عليكم
جيجي
انا كنت هقولك ازاي تعملي ايدت
بس الاستاذ بينو ربنا يكرمه قام بالواجب


بس انا هقولك طريقه اسهل
تحت البوست جنب التعليقات في علامة قلم
دي تساوي ايدت
دوسي عليها كانك عملتي الاربع خطواط اللي قالك عليهم


جيجي
انا مش عارف هعرف ادخل في الاوقات بتاعتك ولا لا
بس هحاول

Ahmed taher said...

جهينة يا زبادووووووو
بقا الدليلي القاطع ده معجبكيش
هههههههههههههههههههههه
طب مهو طبعا لان مافيش حسنة عند الواد اصلا هههههههههه
قال مش شبهي قال
نيجي للمهم
انت بتقولي تكلميني عل الياهوو
ياهوو مين يا حورية ههههه
هو انت مش قلتي معندكيش ياهوو يا بنتي
في عندي ليكي فكرة حلوة
مش الماسينجر مقفول من ولاد الابلسة
الهوتميل ظبتلك حاجة حلوة اسمها
web messanger
يعني تشغلي الماسينجر من عل النت علا طول حتي لو مش نازل عل الجهاز عندك
وده اللينك بتاعه
http://webmessenger.msn.com/default.aspx?R=1
خشي واعملي لوجين
وهستناكي تكلميني عشان
افهم بقا حرام عليكي يا حورية
ههههههههه
بس حلوة حورية دي
تحياتي واخبار الساقعة ايه عندك

رينـــــــــــا said...

جهينتـــــــــى
ازيــــــــــــك
وحشتينى
مش بتدخلى ليـــــه
عايزة اطمن عليكى ياقمر

وتعالى ياجميله استلمى التاج من عندى:D:D:D

gohayna said...

رانيا

ايه دا يا بنتي؟

اللهم اجعله خير

فيه حاجه متغيره في كلامك

مالك يا بنت الحلال

انت فيه حاجه مزعلاكي ولا ايه؟
بس حلوه اخر كلمه

في الالول والاخر حره

لا اكيد فيه حاجه كانت مزعلاكي وانتي بتكتبي الكلمتين دول

قوليلي بس

وانا انزلك

طمنيني عليكي
سلام يا رانيا

gohayna said...

مهند

ازيك يا سيدي
انا شكلي باخد كورسات ومجانا كمان

ربنا يخليك يا همند

تسلملي يا سيدي

ربنا يخليك
وبعدين حاول يا مهند
انا والله السهر بيقضي عليا وبقوم الصبح كأني وخده بوكسين في عنيا

معلش بقي

حاول تدخل بدري

ولو مبينفعش

يبقي اشوفك الجمعه بعد صلاه العصلر

انا بكون موجوده ان شاء الله

تحياتي يا مهند

gohayna said...

احمد طاهر

يا هلا
يا هلا

يا هلا

الساقع في انتظارك

واهلا وسهلا بيك في ارض الكويت الحاره جدا
بقي يا سيدي

انا جربت الي قولت عليه ومنفعش

دول ولا د ابلسه يا سيدي
سيبك انا هتصرف
اما بقي موضوع الحسنه

فدا حسابه كبير اوي

انا تضحك عليا كدا يا احمد

صبرك عليا لاما اشوفك بس
حظك اني في الكويت

عموما هتفق وافهمك

استناني بقي

تحياتي

gohayna said...

رينا

ازيك يا قمر

عامله ايه

والله عقبال ما بروح بكون خلصانه خالص

الواحد كله عضمه طري مش واخد علي التعب

وبعدين ايه التاج دا

ليه كدا بس
الله يسامحك

عموما انت جيالي وربنا يسهل

الحساب يجمع بقي

تسلمي يا قمر

وبجد انت كمان وحشاني والله

-_- said...

الله عليك

مدونتى فيها موضوع ريحته وحشة
اللى بيقرف ميدخلش عندي

:)))))))

نقطة مية said...

ايه الاحساس الجامد ده..البوست تحفة و الكلمات قوية فعلا...
احييكي على ابداعك

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

جهينه:

قويه قويه قويه للصبح ، على فكرة انا بحسدك بحسدك بس الله اكبر فى عينى اللهم لا حسد ، انتى بجد كاتبه درر درر
يا فندم بنتعلم منك والله ، وربنا يوفقك .

محمد فوزى

gohayna said...

شارم

اهلا وسهلا
المدونه نورت

اما الموضوع

فأنا هدخل علشان فضولي بيقتلني وربنا يستر

تحياتي

gohayna said...

نقطه ميه

اهلا يا قمر

ازيك

انا بجد بشكرك علي كلامك وربنا يخليكي

منوراني دايما

تحياتي ليكي

gohayna said...

محمد فوزي

ايه الاحراج دا بس

بتتعلم ايه

ربنا يكرمك
دا انا الي بتعلم والله

وبعدين الي زيك مش ممكن يحسد ابدا

ربنا يخليك بجد علي كلامك ودخولك الي بينور المدونه

الف مليون شكر

تحياتي يا محمد

harmless said...

عزيزتى جهينة

لا خير فى خير آخره البعد عنك
ولا شر فى شر نهايته القرب منك

نظرت الى رقمى فى التعليق وحزنت من مشاغل الدنيا التى جعلتنى الرابع والثمانون

واذا كنا نسعى فى الدنيا لنصيب السعاده
فسعادة من عرفك ان يكون بقربك

اعتذر عن تاخيرى فى التعليق
والاعتذار ليس لكى
ولكن لنفسى
فالبعيد عنك يضار ولا تضارين

ولنا عوده

gohayna said...

هارملس

مش هتصدقني لو قلتلك ان غيابك كان مؤلم بالنسبه ليا
بس لرجوعك طعم ومذاق خاص عندي
وكلماتك الي بستطربها بتكون كالبلسم فوق كلمه عتاب تهم بالخروج لتقنعها بالعدول
لتحل محلها ابتسامه رضا تحمل الف معني ومعني

صحيح طال صمتك
لكن دوي كلامك قد صم اذان العتاب والضيق من غيابك
اما رقمك فانت عارف عندي
مش محتاجه اقولهولك
واذا كان في البعد عني كما تقول يضار البشر
ففي بعدك عني يحدث لي الف والف ضرر

تحياتي ليك ومستنيه عودتك تاني يفارغ الصبر

متتأخرش عليا

Blank-Socrate said...

رحل اخى و لم يرحل اراة كل لحظه
اقتل كل لحظه
ليت له وجود مادى لــ لحظات اشتاق اليه
هو حاضر غائب استحى الخطا لانه الان يرانى فهو روحانى يجتاز كل الابواب المغلقه و يرافقنى فى كل مكان و لكنى اتشوق الى دقيقه ماديه معه

رحل و مازل موجود

هل يوجد من هو موجود و لكنه غائب عن نفسه و عنا

Ahmed taher said...

ازيك يا جهينة
ابقي طمنيني يا بنتي عليكي
وقوليلي ايه الجديد
مستنيكي بقا
متتاخريش
قوليلي هتكوني اونلاين امتي
بااااااااااااي

šσяšαяαα said...

السلااااااام عليكم

التعليق ال88 ولله الحمد

انا حظى كدا دايما ياربى بس المرادى ظروف قاهرة مقهورة

وبالنسبة بقى للبوست واللى كاتباه فيه








ايدى عاجزة عن الكتابة بجد مع كل الجمال والروعة دى

ربنا يحميكى ودايما مبدعة ياجهينتى

سلااااااااااام

أسوور said...

جيت اسلم واقولك انى بافرح لما أشوف تعليقك عندى

وعاوزين بقى بوست جديد لست البنات

تحياتى للجميلة جهينة

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

فين الكلام دا من زمان
تصدقي مش عارف اقرأه
اتعودت كل يوم علي نشيد الجيش بتاع رسمنا علي القلب وجه الوطن ونشيد الكلية والاغاني الوطنية بس
مسمعتش كلمات رقيقة بقالي فترة
بس بجد موضوع عمل ريفرش ورجع خلفيات قديمة من شهر ونص
والله انا مش ببالغ يا جيهان
انا فعلا نسيت حجات كتيرة اوي
اقسملك بالله اني نسيت القبلة اول ما
دخلت البيت
فرشت المصلية وقعدت تايه وطبعا امي مصدقتنيش وانا بسألها
ونزلت اشحن الموبيل معرفتش وكان شكلي وحش والراجل صاحب مكتب الاتصالات بيخدوا من ايدي وبيشحنلي
حتي العربية كنت ماشي بيها زي العيال الصغيرة ومش عارف اركز

ممكن تقولي عليا ببالغ
بس اقسم بالله دا حصل بجد

بس الحمد لله رجعت تاني زي الاول في فترة
بسيطة

المهم الموضوع جميل اوي ورجع الواحد تاني يفتكر الكلام الجميل...معلش مش هقدر اعدي علي كل المواضيع
انا بخطف اي موضع كدا عشان الوقت ضيق اوي زي ما انتي عارفة
إن شاء الله همشي الناهرده بعد المغرب
دعواتك بقي معانا
دمتي في خير

gohayna said...

blank-scorate


طبعا

يوجد من هو موجود ويظل دائما وابدا موجود برغم غيابه المادي الي ان روحه تحلق في سماء دنيانا وتخترق ارواحنا وقلوبنا
اتظل ذكراه العطره تذكي مجالسنا وامسياتنا وتزين حروف كلامنا وتطل صورته من انعكاسات الضوء الساقط علي عيوننا ليظهر بيرق كالشمس في توهجه ينير دنيا

عزيزي واخي

رحل اخوك بجسده ولكنه باق بروحه
وذكراه ستظل تتردد داخلك وفي محيطك الي الابد

اعانك الله علي فراقه
تحياتي يا عزيزي

gohayna said...

احمد طاهر
والله شكله كدا مفيش جديد

هفهمك انا هكون اون لين بعد صلاه العصر عندكوا ان شاء الله

gohayna said...

صورصاره

اهلا وسهلا

انا عارفه انك مشغوله والله

وكنت برد علي مهند مكنتش اعرف انك عنده والله معلش نمت زي القتيله بقي

وبعدين يا ساره انتي ازاي اهلاويه ومنضمه لهذا الحزب

ازاي يعني كدا

تصدقي عيب خالص

تسلميلي يا قمر وربنا يخليكي

تحياتي يا عسوله

gohayna said...

ياسمين

يا اهلا يا اهلا

اشرقت الانوار

والله انا الي بكون سعيده لما الاقي اسمك مزين التعليقات

بجد انتي شخصيه ليها وزنها وقينتها وبعتز بمعرفتك جدا جدا

البوست الجديد والله لسه بعمله

انتي عارفه الغربه هنا احاسيسها وحشه

ولو هكتب هتكون حاجه كئيبه والناس بيني وبينك زهقت بقي

ربنا يسهل وان شاء الله يكون فيه جديد

يسعدني سؤالك ووجودك والله دايما

ربنا يخليكي يا سمسم

تحياتي

gohayna said...

الراقص مع الذئاب

اخويا محمد


ياااااااااااااه ليك وحشه والله حتي البوست نفسه مبسوط بوجودك
عملت طعم تاني للموضوع
بجد افتقدتك يا محمد

انا عارفه انك ممكن تكون نسيت حجات كتيره اوي علشان طبيعه الحياه الخشنه في الجيش والحياه العسكريه
اكيد لازم يكون فيه تغير

بس بيني وبينك انا شايفه التغير للافضل
باين في اخر موضوع كتبته
فيه نضج كدا وتحس ان راجل عنده اكتر من 25 سنه الي كاتبه
فيه احساس بالوطنيه والحماسه وارجوله المفقوده في الزمن دا
بجد الموضوع اثلج صدري واداني الامل من جديد في حياه احلي هتكون علي اديك وايدين الي معاك وزيك

انا عارفه انك واخد اجازه بالعافيه ومقدره والله انك مش فاضي وبجد مش عارفه اقولك ايه علي كلامك ووجودك الي اسعدني

رغم انشغالك الا انك دخلت
ودي كبيره عندي اوي اوي

تروح وترجع بالف مليون سلامه يا محمد
ودايما طمني عليك
وان شاء الله المره الي جايه تأخد اجازه اكبر وتقعد معانا حبه حلوين يا حضرت الظابط

ربنا يوفقك يا محمد

تحياتي وسلامي ليك يا اخي العزيز

loumi said...

جي جى
والله ما انا عارفه اقولك ايه
بس بجد ازاى حصل كده؟
طبعا انت مش حتزعلى
عشان عارفه
ههههههههههههه
البوست رائع بس تصدقى كان نفسى اشوف ايه الصورة اللى كانت محطوطه قبل دى
ههههههههه
غتاته بقا
تحياتى يا قمر
و ان شاء الله
مش حيتكرر اللى حصل
طبعا انت عارفه
سلام

gohayna said...

لومي

يا اهلا وسهلا

ايوه انا عارفه

بس لعلمك والله انا مكنتش عارفه اني عارفه
عارفه كأنها لعبه مكعبات
ماعلينا
انا مقدرش ازعل منك يا قمر والله انتي بس بتوحشيني

اما الصوره الي كانت محطوطه
فأنا والله كنت شيفاها عاديه لانها رسم

بقولك ايه هبقي ابعتهالك يا ستي
انتي تأمري

بس اديني الايميل يا ستي وهتلاقيها عندك

تمام كدا؟

مش سامعه
طيب خلاص ودني وجعتني
تسلميلي يا قمر

Hannoda said...

جيجي

أنا جيت قلت يمكن آلاقي تحفة جديدة من بوستاتك

بس أنا مستنيّة

أما الجروب بتاعي قرّبوا يخلصوا الكورس بتاعهم و كلهم بيغيظوني إنهم أول ما يخلصوا حايسافروا مصر

يعني مش بس حايسيبوني .. دول حايسيبو قطر كلها

بس مش مهم.. ولا بيهمني
:)

مستنين البوست الجديد
وما تخافيش
أصلي كنت خايفة كده زيك بالضبط.. بس اللي عرفته إن اللي شايل بلده فقلبه لما بيرجع كل حاجة كانت تعرفه فيها بتاخه تاني في حضنها من غير لا زعل ولا خصام

ربنا يرجعك بالسلامة .. ويرجعك بكل اللي جواك من غير ما الزمن يمسّه

loumi said...

هههههههههه
حلوة لعبه المكعبات دى
يا سيتى ما تشوفيش وحش
:):)
naw38@hotmail.com
تحياتى يا قمر

Anonymous said...

الله عليكى ياست رجعتينا لايام زمان وليالى زمان اوعى تغيبنى عنا ياحلوتى لاننا بنشتاق لاشعراك يالا بقى هل علينا ياقمر




ريهــــــــــــــــــام

sakayar said...

بجد الصور اللي انت مستخدماها في الشعر دي فوووق الهايلة
تحياااتي

Anonymous said...

جهينتي الجميله
وحشتيني اوي فحبيت اجي و اسلم
ازيك؟يارب تكوني كويسه و كلو تمام
انا الحمدلله الحال ماشي هنا
ابقي طمنيني عليكي و حياتي عندك
بتمنالك ويك ايند جميل زيك
:))))))سلام ياقمريه

Rosa said...

يا يا جهينه
بجد ماعنديش اي تعليق مناسب على الكلمات الي بتمس الروح وتوصل القلب من قوتها ومشاعرها
تحياتي

gohayna said...

هانوووووده
ازيك عامله ايه؟

والله واحشني

ومش بشوفك علي النت

صحيح انا مش بقعد
بس اكيد انتي مش بتدخلي عليه

بعد نظر
شوفتي

الجروب المصري خلاص هيسيب قطر

بقولك ايه مش تعلميني ينوبك فيا ثواب

حاكم انا في الكومبيوتر برفكت يعني مش عايزه اقولك

المهم خدي بالك من نفسك وطمني عليكي يا جميل

تحياتي

gohayna said...

لومي

مسائك ورد وياسمين

مرسي يا جميله علي اليميل

ولعلمك انا هستغله واكلمك بقي

غتاته تقدري تقولي

ان شاء الله في اول لقاء بينا هبعتلك الصوره يا قمر

عيني حاضر

نورتيني يا جميله

gohayna said...

ريهام

طبعا انا عارفه انتي قد ايه بتحبي الست

لا وكمان صوتك حلو

سمعته وانتي قاعده تغني جنبي

يا جماعه ريهام دي صدقتي العزيزه في الشغل

وربنا كرمني بيها في غربتي علشان تهون عليا وحدتي

بجد انا بقولك ربنا يخليكي ليا يا ريهام ويديم بينا المعروف علي طول

تحياتي بقي واشوفك بكره

gohayna said...

sakayar

الحمدلله ان الصوره عجبتك

والله متغلاش عليك ابدا

تقدر تسيفها ولو حابب ابعتهالك

نورتني واهلا وسهلا بيك في مدونتي يا اخي الكريم

gohayna said...

اجندا حمرا

منوره يا جميله

عامله ايه

انتي اختفيتي علشان تعرفي معزتك عندي ياعني؟

انا الحمد لله كويسه واموري كلها تمام
والحمد لله خدت علي الوضع
وبقالي صحاب كويسين جدا ربنا كرمني بيهم

الحمد لله علي كل شيء

وفوق كل دا

ربنا كرمني بمعرفتك انتي وكل الناس الي بتدخلي وبعتز بيهم جدا جدا

دايما كدا تسألي عليا وتسعديني

تحياتي ليك كتيييير جدا

gohayna said...

روزا


اهلا وسهلا

انتي فين حضرتك

عليكي غرامه تأخير

عامله ايه يا جميله

تسلميلي علي ذوقك وكلامك ربنا يخليكي

متغبيش لو سمحتي كدا تاني

تحياتي من اعماق قلبي

mohand said...

السلام عليكم
انا دخلت بدري اهوه ومع ذلك مش لاقيتك
يا تري ليه؟


هعملك شغل جديد
بس تحولي لاهلاويه بقي
وريحيني
:P:P:P:
تحياتي

gohayna said...

مهند
احول للاعداء؟

دا كلام برضه

احول دا كلام احول يا سلام؟

انا مليش في الكوره زي ما انت عارف بس انا بحب اغيظك بس يا مهند

مش اكتر

المهم انا هحاول اقعد اهه
ربنا يسهل

تحياتي وتسلم ايدك يا اهلاوي
ربنا يكرمك

R.R said...

انت فين يا هانم؟
انا ايه بس اللى هيزعلنى انا زى الفل الحمد لله
انتى بس خلى عندك ...
وادخلى اون لاين

يلا اللى اللقاء

gohayna said...

يا رانيا انا هحاول والله اقعد بس الجهاز الله يهده مقرف وبيفصل
تقريبا انا اثرت عليه برضه

فاهماني طبعا يا بت يا رانيا

معلش هحاول والله اقعد

متزعليش بقي الله لازم ازعق يعني

Anonymous said...

أنا مش فاكر إني علقت ع التدوينة دي
بس و ياللصدفة لقيت نفسي تاني واحد ف التعليقات

عموما بما إني مش فاكرة فلازم أعلق تاني

مدونة أختي بقى و أعلق على مزاجي

أكتر حاجة عجبتني مجموعة الأسئلة اللي ف الأول دي

على رأي أستاذ العربي : توالي أساليب الإستفهام يقودنا إلى حقيقة مهمة ألا و هي أن الشاعر يحاول إطلاق مجموعة من الأحكام ليجعل المتلقي يشاركه في الشعور الوجداني

دا النقد دا حاجة توحفة

تحياتي

vetrinary said...

مش عارف
بس اظاهر ان الزهايمر اللعين بيتملك منى اليويمن دول
انا قريت البوست قبل كده
وفاكر انى علقت كمان
وبدور على التعليق مش لاقيه
المهم
مصر بتقلك اخبارك ايه

ذو النون المصري said...

كلماتك خفيفه و رقيقه و فيها ملامح شعر حقيقي
تحياتي

gohayna said...

محمد فوزي ال ربيع

يا اهلا وسهلا

علق براحتك

البيت بيتك

بس ايه دا انت شاكلك خارج من الامتحانات طازه ولسه مقصره عليك

علشان بتفسر اسلوب الاستفهام

بلاغه بقي وعربي

تسلم يا محمد

ودايما منورني كدا علي طول

وادخل ميهمكش ابدا

تحياتي

gohayna said...

الراحلون

بعد الشر عليك من الزهايمر

بس انت يمكن تكون قريت لكن معلقتش

انا الحمد لله
بخير وبصحه

وبجد مصر وحشاني جدا جدا جدا جدا

فوق ما تتخيل

يمكن متصدقش
لكن بجد وحشتني بكل ما فيها من لغبطه وحجات ممكن متعجبش
بس برضه وحشتني

ربنا يخليك يا محمد

والف مليون شكر علي سؤالك
تحياتي

gohayna said...

ذو النون المصري

اخير لقيتك عندي في مدونتي

اشرقت الانوار

اهلا وسهلا بيك

بجد وجودك اسعدني بشده

واتمني تكررها تاني

تحياتي ليك ولكلامك ودخولك

اعشق فى الليل ضوء القمر said...

السلام عليكم
كالعاده
كلماتك روعه بجد

الا تعرفون من انا ؟
قد كنت يوما ها هنا


هذه طاولتي واقلامي قد قتلها الشوق لفراقي

جملتين وغيرهم كثير أثروا بجد

بجد كلماتك جامده
تقبلى مرورى

farfasha said...

انا عامله فكره جديده ومحتاجه التشجيع ياريت تقولى رايك في الفكره وياااااارب تكون اول استفتاحي وتكون اول مشارك معايا في الفكره
تحياتى لك

الطائر الحزين said...

ياريت تنورينى

عين ضيقة said...

قد كنت يوما ها هنا

ياترى المكان فاكرك؟

كويس العمل

للأمام

Anonymous said...

انا أتذكر
اتذكر كل شئ
الخطوات
الأنفاس
الدموع
والأشواق

ربما لأن الكلمات مستني
كلماتك لها عبق وسحر رائع
جعلني أطير للحظات

شردت حقاً مع كلماتك

حقيقة
انت رائعة
تقبلي مني أرق التحيات

همسات دافئه said...

جيجى جيجى
وحشتينى أوى ازيك وايه أخبارك أنا أسفه اوى على التأخير بجد كان غصب عنى أنا خدتلى لفه كده وعرفت شويه أخبار ربنا معاكى فى غربتك وشغلك يارب طمنينى عليكى
***********
البوست بأه واضح فيه المعاناه أسلوبك
ما شاء الله قوى جدا جدا
بجد كل ما أعمل سيليكت على أجمل جمله ألاقى الى بعدها أروع تحياتى الشديده ياوحشانى أوى
ان شاء الله كده والنيه لله أنا المره الى جايه هاكون التعليق الى قبل الميه:))))

Anonymous said...

جهينيتي
طمنتيني عليكي يابنتي انتي كنتي واحشاني اوي اوي
يعني بنختفي كده عشان مانبقاش مملين علي قلبك
;)
بجد فرحتيني لما قلتيلي انك اخدتي وضعك هناك و ربنا كرمك باصدقاء كويسين يارب دايما تكوني محبوبه ياجميله انتي تستاهلي كل خير و الله
و بشكرك علي ذوقك و فعلا انتي و نعم الاخت و الصديقه و بشكر فعلا الظروف اللي عرفتني بشخصيه رقيقه زيك
ماتغبيش بقه عليا اوكي؟و خاليني اطمن عليكي
انا هنا تمام الحمدلله الشغل ماشي و بحاول زي ماقلتلك اشوف شغل بره و يامسهل ادعيلي ياجميله
تحياتي ليكي كتير اوي اوي اوي و بالتوفيق دايما
:))))

gohayna said...

اعشق في الليل ضوء القمر

الف شكر علي مرورك الكريم

وبجد اسعدتني كلماتك جدا جدا

متبقاش تغيب عليا

تحياتي اخي الكريم

gohayna said...

فرفاشه

ان شاء الله اكون معاكم في المدونه وان شاء الله اكون من المشجعين

الف مبروك مقدما علي نجاح الفكره

تحياتي ليك واتنمي تفضل منورني

gohayna said...

الطائر الحزين

والله انا رحت مدونتك بس مسبتش تعليق

لكن بجد انا عارفه اني مقصرخ معاك وبشده

بس والله الشغل مش راحم

بعتذر بجد

واستني مني زياره قريبه ان شاء الله

تحياتي اخي الكريم

gohayna said...

عين ضيقه

اشكرك يا عزيزتي

تحياتي كتير جدا لمرورك

تحياتي

gohayna said...

ابراهيم محسن

بجد اشكرك علي ذوقك واطرائك الجميل

الف مليون شكر

سعيده بزيارتك جدا

وان شاء الله تنورني دائما يا عزيزي

ترقب مني زياره قريبه ان شاء الله

تحياتي

gohayna said...

واحده من الناس

حمدلله علي السلامه يا قمر

انتي خلصتي امتحانات الحمد لله

تمام كدا

نورنيني والله بجد ليكي وحشه

هستني اكل الجاتو والحلو عندك حلاوه النجاح
بقي


اوعي تزوغي

حمدلله علي السلامه يا قمر

هجيلك علي طول ان شاء الله

تحياتي

gohayna said...

اجند حمرا

ربنا يكرمك يارب ويوفقك ان شاء الله
وتلاقي شغل يناسبك وحياه تعشيها وتكوني سعيده فيها

الف شكر علي سؤالك عليا
ويارب تكوني سعيده دائما في كل شيء

ربنا يكرمك يارب

حياتي يا جميله

شـريف الصيـفي said...

لاسباب تقنية تغير عنوان المدونة
من الغد تواصل هيباتيا الكتابة في موضوع : الله .. النص ... البشر
http://hypatia-theu.blogspot.com

Blank-Socrate said...

اشكرك
كلماتك طيبت قلبى المجروح

الدمعه said...

بجد انا بفتقد كلامك الي اكثر من رائع
انتي فعلا هايله
وذوقك هايل في اختيار الكلامات
واحساسك اجمل

بس دة مش جديد على جهينه الي عودتنا دائما بالتألق والانفرااااااااد

تحيااااااااااتي

smraa alnil said...

يااااااااااااااااااه يا جهينة
حلو اوي الحوار بين الذكري وبينك دة

ولكن اعلمي انهم بالفعل يتذكرون

فلا تشغلي بالك بذلك
فقد ضيعت سنين من عمري في ذلك السؤال
هل يتذكرون؟
ولكني اكتشفت انهم لا يستحقون الذري
فلتبتسمي وتضحكي
ولتضربي بذكرياتك عرض الحائط
فلا يفيد الندم
انه شعور احمق يولد لدينا الاختناق
وحشتيني

gohayna said...

هيباتيا

ان شاء الله تغير موفق

انتظري مني الزياره

تحياتي

gohayna said...

blank-s

العفو

لاداعي للشكر

وكلنا اهلك واحبائك
واقاربك

اذا سمحت لنا

تحياتي

gohayna said...

الدمعه

ازيك يا قمر

عامله ايه

انا اتمام الحمد لله

الف شكر علي كلماتك الجميله

وياريت متتأخريش علينا تاني يا قمر
تحياتي

gohayna said...

سمراء النيل

ربنا يخليكي

انتي كمان وحشتيني يا قمر

كلامك كله صحيح بجد

هو احساس سخيف بيتولد من شعورنا بغربتنا

الحمد لله

تحياتي ليكي علي الدوام

وان شاء الله هزورك يا جميله

تحياتي

Amany Y. El-Saeed said...

كلامك رقيق أوى يا جوجا...و الحوار حبيته أوى...ترجعي بالسلامة إن شاء الله...ولا رجعتي خلاص؟
:)

gohayna said...

اماني

ياريت اكون رجعيت

لا لسه والله
انا في الكويت

ربنا يخليكي يا جميله

بس اطمني عليا انا تمام الحمد لله

تحياتي ليكي كتير جدا

Iskanderani said...

صباح الخير جيهان ؛

انا قمت بنقل قصيدتك الأطلال الي اللغة الالمانية ويمكن قراءتها في هذا اللينك:
http://iskanderani.blogspot.com/search/label/Lyric

أرجو أن أكون وُفقت في دقة النقل للغة والمحتوي بدن تحريف للمعاني في القصيده وأرجو من المتمكنين من اللغتين أن يُقيموا التجربة والنقل اللغوي للمحتوي والمعاني ويسعدني دائما قراءة الآراء والنقد اللغوي
والي لقاء آخر مع قصدة أخري لك
وطاب صباحك؛

تحيات إسكندراني في بلاد الله الواسعة

DARK said...

بجد لوحة فنية متكاملة