Sunday, July 1, 2007

اسطوره عشق

عبر دروب الهوي
أختال بثوبي وأنا اتهادي فوق درب طويل يفصلني عنك
اقطعة بخطواتٍ ثابتة وسط أنغام الفرح وزفاف الأماني لأروع قصة حب
عرف بها الزمان وتفاخر بنقشها داخل طيات ذاكرته
بثوبٍ يحاكي بياض السماء
تغار منه اثواب الزهور الممتدة علي جنبات الطريق
تنح الألم جانباً وأنتحر اليأس والحزن قرباناً للسعادة التي استوطنت المكان
تتسارع خطواتي لأسابق الزمن واقطع تلك الخطوات القليلة لأرتمي في أحضان
من عشقته روحي قبل أن توجد
قبل ان تخلق
تتسابق الذكريات في مخيلتي لتزين لي الدقائق الباقية
كيف كنا نري الفجر كل ليله يسكب ضوئه الغامر من اقداحه معلنا قدوم الصباح
لتهمس بحروف تكتب بخيوط من نوركلمه احبك
كيف كنا ننتظر الليل نتطلع الي وجومه ونشعر بالرجفة التي تدب في نفسه كلما غاب القمر عن ناظريه
فترتسم ابتسامة علي شفتيك من اعذب ما يكون وتهمس
انتي قمري الذي لن يغيب ابدا
كم كانت تسكنك الدهشه عندما اعلن لك بأنك نار وانا جمرة اهوي الخلود في سعيرك الي الابد
فتحتضني برفق يخدر روحي ويشعرني بلذة
لا مثيل لها حتي في دنيا الخيال
كم احتارت الحروف لتعبر عن مكنونات القلوب
فتتراجع امام حديث عينين طال ترحال كلمات الحب بينهما دون عباراتٍ تنطق
كم كنت اتسامر مع أناتي تشكو أعيائها مني واشكو لها حالي في غيابك
كم اشتعلت لهفه اللقاء بين قلوبنا مزينه بفرحه القبل ترفرف فوق شفتينا
لحظات ولحظات اشبة بأغتنام ثمار السعادة من جنه الحب
مع اخر خطوه تفصلني عندك
اعود الي دنيا الواقع من جديد
لأشهد
بداية لأسطورة عشق تكتب علي اوراق الزمن
اتطلع الي عينك
فتتوقف عقارب الزمن عن الدوران
وتتلعثم الكلمات فوق الشفاه
لتتردد في جنبات الكون بضع كلمات تخترق السماء ويرددها لسان العشق الحائر
ليسجل اعترافا بأنك من طال إنتظاري لعينيه كي ترسو علي شواطئ قلبي
من سيظل ناقوس القلب يدق له
وتظل حنايا الأضلع معبده
انت كل الحب
وكل العشق في وعاء ينبض الهام من راحتي الغرام
اموت شوقا لإرتشافه
قطرة
بقطرة
من راحتيك
اعشقك بلا حدود
فأنت وأنا اسطوره عشق لن تتكرر ابدا
ولن يشهد الزمان لها مثيل
ابدا

144 comments:

Iskanderani said...

مساء الخير جيهان ؛
كما تعودت منك اقراء إبداعك القصائدى في قوة التعبير اللغوي وسوف انقلها بعد إذنك الي اللغة الالمانية قريبا


تحيات إسكندراني في بلاد الله الواسعة

Blank-Socrate said...

لا كدا كتير
كتير
قوى
انا تعبت
لاحظى اننا شباب و قدمنا 10 سنين على ما نجهز نفسنا و نرتبط

كلاماتك رائعه
و كل اناء ينضح بما داخله

احساس لسه حى said...

عزيزتى
ما احلى ان تكون نهاية قصه الحب وتتوجيها بالزواج فلا معنى لقصه حب لايوجد لها نهايه فالحب جماله فى لقائه وجمال لقائه فى زواجه
لاكن للاسف قصص الحب اصبحت وهميه ولذلك معظمها لا ينتهى بالزواج انا اعرف متى انهم يحبون بعض حب حقيقى
عندما يتزوجون مهما كانت المصاعب
الا بعض القصص المستحيل فيها الارتباط ومستحيل بمعنى مستحيل
سلاااااااااااااام

Bossy said...

السلام عليكم

المبدعه دائما جهينه
حاله خاصه بجد كلماتك حاله خاصه بتقدري توصفي الاحساس بشكل مبدع
انت فعلا اسطوره كلامك بيعيشني في حاله تانيه
ربنا يوفقك يا جهينه
ونشوف دايما الابداع ومتتاخريش تاني

كراكيب عادل said...

صباحة قيمر

هو البوست دة نزل الفجر مع الجرايد ولا اييييييييية

انا لسة كنت هنا امبارح

عبر دروب الهوي أختال بثوبي وأنا اتهادي فوق درب طويل يفصلني عنك قطعة

اية البداية الرائعة دي

ولا الباقي حكاية

بس انا شايف ان دة قمة الخضوع والاستسلام للحب

الكلام جميل يا جهينة وكل سطر بيشد الي بعدة

لو كان كدة يبقي فعلا اسطورة

:)

Ma 3lina said...

ألرحمة من عندك يا رب

جرعة الرومانسية اللى باخدها عندك كل بوست دى تكفينى سنة قدام

اللغة و الاجاسيس ماشاء الله

فعلا عند جهينة الخبر اليقين
تحياتى

الربان said...

تحياتي

ربنا يسعدك دائما...و يسعد الجميع...

تحياتي

Unknown said...

ارحمونااااااا ياخلق مش كدةةةة

بوست بيقطر رومانسية وتنهيدات واهات - اهات مننا مش منكوا ههههههههههههه - لا بجد بوست يجنن

تسلم ايديك ياقمر ويسعدكم دايما اللهم امين

اه يا دماغى said...

فعلا ابداع
جميل ان الواحد يقر يكتب ويعبر
عم اللى جواه

وعجبنى جدااا
اخر جزء
مع العلم انها كلها جميلة

ربنا يوفقك

وادعوك لزيارة مدونتى

نحياتى

loumi said...

جى جى

مشاعرك جميله جدا
وتعبيرك عنها رائع

هو انا كل مرة حافضل اقول الكلمتين دول؟؟؟
:):):)
----------------------------------
جمله بثوب يحاكي بياض السماء

----------------------------------
قصدك يعنى السما مغيمه يعنى حضرتك والا ايه؟
والا هما دهنوها ابيض من غيرما اخذ بالي
نورينى يا حبيبتي اصل كده بقا شكلى وحش
:):):):)
سيظل العشق اسطورة على مدى التاريخ
تحياتى لكلماتك واحاسيسك
اللى مشرفانا فى العالم كله
سلام يا قمر

أحمد سلامــة said...

بصراحة يا جيهان اجمل ما عجبني فيها الرقة القوية
ثواني بس هقولك يعني ايه مانا عارف ان انتي اللي كاتباها
يعني مثلا زي ما انتي قلتي كده
تنح الألم جانباً وأنتحر اليأس والحزن قرباناً للسعاد
وزي كمان اللي سحرتني جدا واراهنك انهي ساحراكي وانتي بتكتبيها
عندما اعلن لك بأنك نار وانا جمرة اهوي الخلود في سعيرك الي الابدفتحتضني برفق يخدر روحي
قوة في المشاعر ورقة قاتلة
:)
ايون كده يا ناس مش عاوزين حب تسبيل ودندنة وبس
لازمنا كده شوية نار ودخان وولعة وانتحار وحاجات من دي
هو ده
ايوه ده
هو ده الحب الحقيقي
وسلامي ليكي من هنا لعندك
يارب سلامي يوصل بالسلامة
اخوكي احمد سلامة
خدي ابقى سلي نفسك يوم الاجازة
http://mr-coffee-coffee.blogspot.com/2006/12/blog-post_23.html

buffy said...

ra2e2 moot bgd i love it so much

Hannoda said...

جيجي

أنا لسة مافهمتش لحد إنهارده كمية الرومانسية و الإخساس اللي بتكتبي بيهم دول إزاي صامدين و محافظين على رقتهم في وسط كل أحداث الحياه

ربنا يبارك في كل قلبك اللي عارف يتمسك بأرق شيء ممكن الإنسان يشعر بيه

كلامك مش قادرة أصدق إتقانه .. فعلا موهبتك رائعة و كلامي أبعد ما يكون عن المجاملة و أقرب إلى الحسد
:)

و الجزء ده :
تنح الألم جانباً وأنتحر اليأس والحزن قرباناً للسعادة التي استوطنت المكان

عارفة تلاحظي فيه إيه؟؟

أنا لاحظت إن ثقافة الفراعنة مأثرة في خيالك بالذات في الجملة ده... و الله أنا مستغربة.. إن يكون فيه موهبة قادرة تتخطّى كل تشوهات العصر الحالي و قادرة تستخدم في مفرداتها بكارة المشاعر

بجد
روعة

صاحب البوابــة said...

أختي الكريمة جيهان

تحياتي لكلماتك الرائعة

وانتظر تواصلك معي عبر الماسنجر

ايميلي

hasbbo@hotmail.com

تحياتي اختاة الغالية

رينـــــــــــا said...

اييييييييييييييييييييييييييه ياااااااابنتى داااااااااااااااا
وجعتيلى قلبـــــــــــى
لا بجد رائعه ياجيجى
احساسك ميتوصفش بجد
بجد تجننى يابنتى
يابختتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتته :P:P:P:P:P


على فكرة انا خلاص حجزت يوم 7/8 ان شاء الله
خدى بالك من نفسك يا جميله

šσяšαяαα said...

لااااااااااااا بجد بقى دا افترااااا

ايييه ياجمااااعة الرحمة شوية ياجهينتى كدا هفطس منك

انتى عارفة قلبى الرهيف مش بيستحمل الحاجات الجامدة دى

لا بس تعرفى احلى حاجة ايه؟؟

انى بتقدم فى التعليقات وبإذن الله اوصل للمركز الخامس قريب:)))

ربنا يكرمك ياجيجى ودايما يوفقك لكل خير

وكتييييير اسفة على تقصيرى معاكى

خللينا نشوووفك عالماسنجر انتى مختفية ليه كدا

The Manager said...

كلام كبير قوى قوى

ماشاء الله عليكى يا جهينة حقيقى مبدعة

ويابخت اى حد يتقاله الكلام الحلو دة :)

ربنا يبارك فى قلمك وفى الكى بورد بتاعك كمان

ويبارك فى عمرك وعملك يارب

جزاكى الله خيرا :)

rack-yourminds said...

كلمات ومشاعر جميله ,ديما تمتعينا

ضـوء الـقـمر said...

ايه يا جهينة ده
حراااااااااام عليكي يا بنوته
مش تتخيلي الكلام ده عمل فيا ايه ولا عدا عليا وانا بقراه ازاي

بجد حاجه كده متتوصفش كلام اقل ما يقال عنه انه رووووعه
تسمحيلي احتفظ بالكلمات دي عندي ؟
تحياتي

truelove said...

هاي ياجيجي ازيك ياروح قلبي ايهاخبارك ايه الجمال ده كلمات تفوق في جماله الواقع نفسه بل تزيد الموقف رقة ورومانسية كلمات لو قرات قبل الموقف لااكتفي المرء بهذه الكلمات عن ماسيحدث في الواقع تحياتي لحسي يارقيقة المشاعر

نقطة مية said...

الرقيقة
gohayna

دائما بوستاتك تشع احساس والواحد بيفكر في معانيها حتى بعد ما يعلق و يمشي..بجد ربنا يحميكي و يديم عليكي قوة الاحساس
تحياتي

الطائر الحزين said...

وتعطلت لغة الكلام و خاطبت فى لغة الهوى عينى عيناها
ان الصمت ابلغ كثيرا من الكلام فى مواقف بعينها
تحياتى لصمتك المعبر
و امانيك الدفينة
وحرصك على بلوغ المرام

تحياتى

سندباد said...

طبعا كان نفسي اكون صاحب اول تعليق انما يكفيني سعادتي اني اكون من ضمن السائرين خلف رومانسيتك للتعلم منك ومحاولة الوصول الي نضج الاحاسيس الصادقة
علي نغمات سلين ديون مش عارف اللي نزل من عيني دموع ولا بقايا حريق
كنت اتمني دائما ان يتنحي الالم جانبا وينتحر الحزن قربانا للسعادة وادعو الله ان تتحقق امنياتي وان تتحقق امنياتك
تحياتي يامعلمتي

mimi said...

لأشهد
بداية لأسطورة عشق تكتب علي اوراق الزمن
اتطلع الي عينك
فتتوقف عقارب الزمن عن الدوران
وتتلعثم الكلمات فوق الشفاه
لتتردد في جنبات الكون بضع كلمات تخترق السماء ويرددها لسان العشق الحائر
ليسجل اعترافا بأنك من طال إنتظاري لعينيه كي ترسو علي شواطئ قلبي
من سيظل ناقوس القلب يدق له
وتظل حنايا الأضلع معبده
انت كل الحب
وكل العشق في وعاء ينبض الهام من راحتي الغرام
اموت شوقا لإرتشافه
قطرة
بقطرة
من راحتيك
اعشقك بلا حدود
فأنت وأنا اسطوره عشق لن تتكرر ابدا
ولن يشهد الزمان لها مثيل
ابدا
مش ممكن الحلاوة دي يا جيجي
انا اللي قلبي هيقف من جمال كلامك
عظمة على عظمة على عظمة يا ست

gohayna said...

مساء الورد والريحان يا سيدي العزيز

ازي حضرتك؟

ربنا يكلرمك يا رب
والف شكر علي كلامك

واكيد مش محتاج تاخد اذني

براحتك خالص

تسلم ايدك مسبقا

تحياتي

gohayna said...

blank _socrate

هههههههههههه
ربنا يكرمك يا سيدي

وتكون سعيد في كل حياتك

وان شاء الله تكون اقل من عشر سنين بكتير كمان

هدعيلك والله

الف شكر بجد علي وجودك

تحياتي

gohayna said...

حسام

كلنا بيتمنا ان تنتهي اي قصه حب حقيقه بالزواج

دا مطلب شرعي وملح لاي شخص كان

عاشق للاستقرار والحياه الاسريه السويه

ودا بيكون برهان علي صدق المشاعر والاحاسيس

والا تكون لعب عيال وتضيع وقت علي الفاضي

كلامك كله صح يا حسام

تسلم علي وجودك الي بينورني

تحياتي

gohayna said...

بوسي

ازيك يا قمر

والله ربنا يخليكي علي ذوقك وكلامك

احرجتيني والله

تسلميلي يا قمر وربنا يخليكي ليا

وبعتذر علي التاخير بجد

بس الشغل ما بيرحمش والله

الف مليون بليون شكر

باليورو والدولار

كفايه كدا؟

تحياتي

gohayna said...

كراكيب عادل


يا اهلا وسهلا

صباحك ورد وبتنجان ابيض زي الفل يا عادل
هههههههههههههههههه

البوست نزل بليل
كتبته ونمت
انت الي بدرت شويه

مش قولتلك ابقي خبط الاول
ههههههههههه

اما الكلام


ايوه هو يمكن صوره مثاليه عن الحب

واكيد مش موجوده علي ارض الواقع

بيني وبينك محدش يستاهلها ابدا

الا لو كان ملاك بقي
ودا لسا مجاش بصراحه
مقبلتش ملايكه في حياتي


المهم ياسيدي لو حصل هقولك

وساعتها صدقني بجد هطبق الاسطوره


بس يا سيدي
عامل ايه في الحر الرهيب يا عادل
انا نزلت الشارع بليل حسيت اني فتحت الفرن بالغلط

حرام والله الي بيحصل دا

تسلم ايدك يا عادل

تحيياتي

gohayna said...

ما علينا
ههههههههههههههه
واله انا هليكت علي نفسي من الضحك

حلوه الرحمه من عندك يارب

ماشي يا ستي

الجرعه حلوه كدا ولا ازودها شويه

انتي تأمري يا جميله


تسلميلي يا قمر

ودايما متغبيش لو سمحتي

نورتيني بجد

تحياتي

gohayna said...

الربان

ربنا يخليك يارب

وامين يسعدنا ويسعد الجميع

امين

تحياتي

gohayna said...

انسانه

اولا اهلا وسهلا بيكي يا قمر

ودايما منوراني بوجودك

ثانيا حاضر هرحمكوا
المره الي جايه هزودها شويتين
ههههههههههههههههههه


تسلميلي يا جميله

واتمني اشوفك دايما عندي

تحياتي

gohayna said...

اه يا دماغي

سلامه دماغك يا قمر


اولا اهلا وسهلا بيكي في اول زياره لمدونتي
ويارب متكونش الاخيره يا جميله

ثانيا ربنا يكرمك علي كلامك يا جميله

تسلميلي والف شكر علي كلامك

ان شاء الله هزور مدونتك واضيفها كمان عندي

تحياتي ليكي

gohayna said...

لومي


بقي السما دهنوها ابيض
ههههههههههههههههه

يعني لازم تخدي بالك انها مغيمه

ههههههه
ايوه يا ستي مغيمه وبتمطر كمان
اي خدعه
ماشي يا لمي لما اشوفك بس اصبري عليا
هههههههههههههههه

تصدقي برضه انا مش عارفه كتبتها ليه كدا
انا دايما بحب السما وهيا مغيمه
معرفش بستخف لونها وهيا بيضه اكتر
انا حره ياستي اشوفها بيضا بتنجاني براحتي دي بتاعتي بقي
هههههههههههههههه

ربنا يكرم ياقمر ويخليكي وبرضه اصبري عليا لما اشوفك

سلام مؤقت بقي

gohayna said...

احمد سلامه

سلامك وصل بالف سلامه
ههههههههههههههههههههه
لو اقلك انا ضحكت قد ايه

علي لازمنا شويه ولعه ودخان وانتحار
مش عايزين حب تسبيل والسلام
مش هتصدق


معظم الرجال بيفضلوا الرومانسيه الهاديه وبيشفوا في الرومانسيه الشديده نوع من التصنع والخيال

معرفش انت ايه رأيك

اما الكلام الي ساحرني فانت نشنت علي احلي حته كتباها وبجد حباها
عرفت منين.؟


انا بحبها كلها بصراحه

المهم يا اخويا يا احمد يا سلامه

سلام وتحيه من هنا الكويت وبعدين لموزمبيق وبعدين لمصر
شوف المسافه قد ايه
واضربها في 300
واقسمها علي 2
واجمعها علي الورود الي موجود في الارض كلها
واعملها بوكيه كبير جدا

دا هديه مني

والله ماهو راجع يا اخي خلاص بقي خيرك سابق
ههههههههههههههههه

بجد تسلم يا احمد
بحب وجودك
ويوم الاجازه او قبلها هكون عندك ان شاء الله
تحياتي

gohayna said...

buffy

الف شكر علي الكلام الجميل

واهلا وسهلا في اول زياره
اتمني متكونش الاخيره

تحياتي

gohayna said...

هنووووده
ايه يا بنتي الكلام الكبير دا

انا مش عارفه ارد عليكي بجد تعليقك

جامد
جدا
جدا

واحرجتيني جدا جدا

ومش عارفه ارد بجد

يمكن انتي عشان انسانه جميله من جواكي حسيتي بجمال الكلمات

ربنا يكرمك يا بنتي كلامك بيديني دفعه حلوه اوي

والله انا نفسي مش عارفه ازاي لسه بكتب وانا وسط بلاوي متلتله عندي هنا

كفايه الحر يا بنتي
هههههههههههههههه

تسلم ايدك يا هنوووده
انا بجد مش عارفه اقولك ايه

اما اشوفك اعرف اشكرك صح

ابقي رنيلي لو دخلتي النت

تحياتي يا قمر

gohayna said...

صاحب البوابه

يا اخي العزيز
الف شكر علي كلماتك الجميله

وليا الشرف بالتواصل معك عبر الايميل

ان شاء اكون علي النت قريب جدا

الف شكر علي كلامك ووجودك

تحياتي يا اخي العزيز جدا جدا

gohayna said...

رينا

ربنا يخليكي يا جميله

طبعا انتي حسه بالي بكتبه اكيد يعني؟

ههههههههههههههههههه

ما علينا بقي
ربنا يسعدك ويهنيكي يارب

وتوصلي بالسلامه
نمرتي معاكي اول ما تيجي كلميني عشان اشوفك ان شاء الله

ربنا يجيبك بالف مليون سلامه يا قمر

تسلميلي يا حبيبتي

gohayna said...

صورصاره


يا اهلا وسهلا

وبعدين مالك يا بنتي ما تجمدي كدا زي
ههههههههههههههههههههههه


ان شاء الله لو وصلتي المزكز الاول هجيبلك حاجه حلوه

ههههههههههههههه
علبه ريد هديه
هههههههههههههههه

اي خدمه يا قمر

ان شاء الله اكون علي النت قريب
معلش بنام زي الكتاكيت من بعد صلاه العشا
هههههههههههههه

الشغل مرهق وعقبال ما بروح البيت بكون احوليت خلاص وعنيا اتنين قاعدين عليها بيقفلوها بالعافيه

النوم سلطان وانا بحب سلطان اوي
هههههههههههههههههه

ربنا يكرمك يا قمر
اشوفك قريب ان شاء الله
تحياتي

gohayna said...

the manager

ربنا يبارك فيك انت والكي بورد بتاعتك كمان

هههههههههههههه

ربنا يخليك علي دخولك وكلامك وذوقك

بجد منورني جدا

الف شكر

تحياتي

gohayna said...

وحيد

اهلا وسهلا بيك يا وحيد

ودايما تمتعني بوجودك

اهلا وسهلا بيك

تحياتي

gohayna said...

ضوء القمر


يارب يخليكي الكلمات والمدونه كلها تحت امرك

احتفظي بالي يعجبك
بس كدا انتي تأمري يا جميله


متشكره جدا علي كلامك واحساسك الجميل جدا

بتمني اشوفك دايما عندي

اهلا وسهلا بيكي يا قمر

تحياتي

gohayna said...

قلوب حائره


ربنا يخليكي يا بنتي
انا هاجي جنبك ايه بس

انتي كمان كلماتك واحساسك تحفه وبجد يابخته بيكي جدا

ربنا يكرمك يارب

انا كويسه وكلو تمام الحمد لله
انتي طمنيني عليكي عامله ايه يا عروسه؟

ربنا يهنيكي يارب

وتبقي اسعد واحده في الدنيا

تحياتي يا قمر

gohayna said...

نقطه مايه

يا اهلا وسهلا

بقالك كتير مختفيه خير يا قمر

؟

كل الي قولتيه من ذوقك يا جميله

ربنا يديمعليا وجودكم معايا وتواصلنا علي النت

الف مليون شكر يا جميله

تحياتي

gohayna said...

الطائر الحزين

تحياتي انا لذوقك المعبر بكلمات رائعه الجمال

وتحياتي لوجودك وارائك الي بتزيد المدونه قيمه وجمال

بجد تحياتي ليك بشده

gohayna said...

سندباد

معلمتي مره واحده؟

وبعدين ليه الدموع

يا ابن الحلال حاول تدور علي السعاده

اكيد حوليك بس انت مش شايفها

بأيدك تسعد نفسك وبأرادتك تكون اسعد الناس

صدقني السعاده اراده وليست شعور

مقدره علي الشعور بالاحساس

مش نستني تيجي هيا
دور عليها في كل حاجه حوليك

ربنا يكرمك وتلاقيها يا سندباد

بحبك تكون سعيد دايما واسمع انك في احسن حال
وبجد يؤلمني لما احسك زعلان او حزين

ربنا يسعدك يارب

وان شاء الله الموضوع الي جاي تكون اول واحد ياسيدي

سواء كدا ولا كدا انت عارف مكانتك عندي

الف شكر علي كلامك يا سندباد

تحياتي ليك

gohayna said...

mimi

هههههههههههههههه

ايوه يا ست

ماشي يا قمر

تسلميلي ويسلمي ذوقك وكلامك

وسلامه قلبك
هههههههههههههههههههه
بجد يا بنتي ربنا يخليكي

اوعي تغيبي لو سمحتي

الف

مليون
بليون


عدد لا نهائي

استني
هقولهالك بالهندي
بوث شكريا

ياعني الف شكر يا بنتي والله

تسلميلي ياقمر

تحياتي

سندباد said...

جهينة الرقيقة
شكرا ياعزيزتي علي كلامك وعلي النصيحة وانا كمان احب اكون سعيد محدش يتمني الحزن وربنا يعلم انتي كمان مكانتك عتدي قد ايه علي فكرة انا صعب اتحبس في مود معين لفترة طويلة هي حالة لازم تيجي ولازم برضه تروح ودوام الحال من المحال
تحياتي ليكي ولاحساسك الجميل

Radwa said...


يا على الرقه والجمال دا مش ممكن انتى بجد جميل لان الكلام الجميل دا مش هيخرج غير من انسانه جميله

لتهمس بحروف تكتب بخيوط من نوركلمه احبك

رقة فوق الوصف روحانيه

بوست جمييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييل

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

كانت تسكنك الدهشه عندما اعلن لك بأنك نار وانا جمرة اهوي الخلود في سعيرك الي الابدفتحتضني برفق يخدر روحي ويشعرني بلذةلا مثيل لها حتي في دنيا الخيال كم احتارت الحروف لتعبر عن مكنونات القلوب ،
انتى بتجيبى الكلام دا منين !!!!!!!

اللهم لاحسد جهينه معلش يعنى يابخته يابخته يابخته يابخته يابخته ،
سبب الالهام
كفايه احسن احسدكو ، احساس ايه دا يا جماعه انا كدة بجد بغير منكو لما بتكتبو وشكلك انتى ورينا الايام دى ملعلعين اوى وعاليين اوى اوى اوى

ربنا يسعدكم وادعولى العلع زيكم كدة

معلش يا جيجي انا كل مرة باجى الاقى ناس كتير سبقونى نصيبى كدة

نسيت اقولك صحيح ، يا بخته :(

تحياتى ليكى يا جيجي

محمد فوزى

عين ضيقة said...

كويس ياجميل


وحشتينى كتير

همسات دافئه said...

وبعدين يعنى براحه علىّ مش كده ايه يابنتى دا رائع ياجىجى كلماتك بتدوخنى

من سيظل ناقوس القلب يدق له
وتظل حنايا الأضلع معبده
يابخته:)
سلام ياجميله

تامر حسين said...

جميل جدا جدا
اتمني زيارتي بالمدونه
تحياتي

Shreif fahmy said...

متشكر جدا جدا جدا على تعقيبك الكريم وان شاء الله تعجبك سلسلة يوميات محتار في السنترال
وياستي أختاري أشيك وأحلى مكان في مصر وقوليلي عليه هتروحي تلاقي أحلى كيك وشاي
والحساب مدفوع مقدما
تحياتي

Rosa said...

رائعـــــــــــــــــــــه

يا مراكبي said...

إسطورة عشق؟

من حوالي 11 سنة تقريبا كنت كاتب قصيدة بنفس العنوان .. أيام ما كنت بأعرف أكتب شعر

هأخش دلوقت أقطعها أحسن حد يشوفها ويقارن بينها وبين القصيدة اللي هنا دي

.
.
.
وبعدين إجمدي كده .. الحر الحقيقي اللي هو فوق الخمسين مئوية لسه هيبدأ .. إحنا لسة في الطراوة

Hannoda said...

قريت تعليقك فاستغربت

فرجعت أقرى تعليقي تاني و لقيت إني قلت بالضبط اللي مرسوم جوة كلمات البوست وما قلتش حرف زياده

إنت فين؟؟؟

ربنا يقويك على الشغل و الحر

أنا خلاااااص.. فاضلّي أقل من شهر و ارجع مصر

حاسة إني حايحصلي حاجة من الفرحة

واحشاني قوي و الله يا جيجي

gohayna said...

سندباد

يا اخي وعزيزي

لا يوجد اي داعي للشكر

صدقا احب ان اراك في احسن حال

وان لا تستمر حاله الحزن الدفين المزروعه بداخلك بفعل عوامل وضغوط الحياه والمواقف

يسعدني ان اراك بالف خير يا اخي العزيز

تحياتي ليك وبشده

gohayna said...

سندريلا

اهلا وسهلا بيكي يا قمر في اول زياره

وان شاء الله مش الاخيره يا جميله


طتسلميلي علي ذوقك يا سندريلا

بجد اسعدتيني بكلامك واطرائك اللطيف


اتمني اشوفك دايما يا قمر
تحياتي

gohayna said...

محمد فوزي

ههههههههههههههههههههههه

بجد ربنا يكرمك علي الضحك الي انا ضحكته

يا بخته حته واحده؟

اكيد يا بخته مامته داعيه عليه
قصدي داعياله
ههههههههههههههههههههه

وربعدين يا محمد
رينا اتكتب كتابها وليها حق تلعلع
ربنا يسعدها
ويسعدك انت كمان

وتبقي سعيد في حياتك وتلعلع زيها كدا
ههههههههههههههه


يا محمد انا مش عارفه اقولك ايه
تعليقك بجد ليه شكل تاني خالص

بحس ان الحروف بتنطق

ربنا يخليك والله
وعدين تشرف في اي وقت ومفيش معلش دي خالص
براحتك

تسلم ايدك يا محمد
والف شكر علي ذوقك واخلاقك


تحياتي يا اخي العزيز

gohayna said...

عين ضيقه

والله انتي كمان وحشتيني

وبعتذر عن تقصيري معاكي والله

ربنا يكرمك يارب
الف شكر يا جميله

تحياتي

gohayna said...

واحده من الناس


سلامتك من الدوخه يا قمر

بس انتي انفعلتي شويتين مع الكلام عشان انتي رقيقه

هعمل حسابي ومش هتقل المره الي جايه

ربنا يخليكي يا جميله
والف شكر علي دخولك

تحياتي

gohayna said...

تامر حسين


الف شكر يا تامر

وان شاء الله هزورك قريب جدا جدا

سعيده بوجودك واتمني تكررها

تحياتي

gohayna said...

شريف فهمي

ان شاء الله تعجبني من قبل ما اقرئها كمان

ومرسي جدا علي الكيك والشاي تعبت نفسك والله
ربنا يكرمك

العزومه الي جايه فين يا تري

تسلم ايدك
تحياتي

Eric Matt said...


يا سيدي

لا تعليق الحاجات دي دلوقتي بقت فوق مستوى تحملي

تحياتي لك من ماناساس البلد

gohayna said...

روزا


ربنا يخليكي

انتي الاروع اكيد

تحياتي يا قمر

gohayna said...

يا مراكبي

قصيده من 11 سنه

وبعدين يعني في توارد الافكار دا؟

صحيح من 11 سنه بس برضه

متقطعاش لو سمحت

اكتبها واكيد هتكون برضه جميله لو مكتوبه باحساس حقيقي

وبعدين محدش يقولي الحر ما ابتداش

امال الي احنا فيه هنا دا ايه بس؟

بجد انا مش عارفه استحمل
كل ماشويري بقيت بالليل زي الخفاش ومش نافع

فرن ليلي والله
والعربيه صبح وليل مولعه نار

ايه دا بس يا مراكبي؟

بتهيالي احنا في الخره مش هنتحاسب
احنا خدنا حسبنا في الدنيا خلاص
ولا ايه رايك

تسلم ايدك
تحياتي

gohayna said...

هنووووده


هنووده
ايه الحر والشغل سيحوني خلاص

انا رحت مدونتك

وبجد بكرر اعتذاري مره تانيه

انا بجد الشغل مش راحم

وبنام من العشا زي الكتاكيت

ولو سهرت النهار بيكون ملون في عنيا والله

ومش بعرف اشتغل

ودا بق ناس مش لعبه لازم اركز لا اطير لسان ولا شفه
ولا عين
هههههههههه

ربنا يستر بقي

متزعليش ني يا هند

انتي عارفه غلوتك قد ايه عندي

متزعليش لو سمحتي

تحياتي يا اقمر

gohayna said...

ذا جرررررررررررروم

يا عبدلله باشا

اهلا وسهلا يا حج ان شاء الله


ربنا يخليك يا عبدلله

كفايه دخولك ومش مهم تعلق خالص

انا اطول يا حج؟

لا اطول بقي معلش
هههههههههههه


ربنا يكرمك

تحياتي يا عبدلله

ياسر سليم said...

يا سلام

مقدرش اقول كلام

بعد اللى سمعته وهنام

كلام بيخدر

وعيشنى فى احلام

وده اى كلام ده اى كلام

.........

فى كذا حته عجبتنى كده .. اسلوبها حلو وكنت ناوى امسكهم حته حته واعلق عليهم بس انا فعلا دلوقتى هنام

Noony said...

:(
أناعايزة من دة يا حزنبل
هو كل ما راوح في حتة ألاقي الناس بتكتب قصائد وقصص حب وغرام واحنا قاعدين كدة؟ المشكلة اني عويلة أوي في الكتابة والتعليق كمان
مش عارفة أقولك اية بس...جباااااااااااارة

إن شاء الله ربنا يرزقك يالزوج الصالح اللي يحقق لك كل أحلامك وأكتر كمان

اية الحلاوة دي؟
ههههههههههههه
نوني

Anonymous said...

جهينه الجميله
وحشتيييني اوي اوي اوي عامله ايه؟يارب تكوني كويسه
معلش غبت كتير انا عارفه سامحيني بس اوعدك ححاول اتواجد اكتر
بخصوص البوست جميل كعادتك دايما كلمات قويه و معبره زي ماتعودنا منك
يارب ماتكونيش زعلانه مني
ابقي طمنيني عليكي بلييز
تحياتي ليكي ياقمريه وين ماتكوني
:)))))

Anonymous said...

I wanted 2 say alot after i read ur unbelievable words but after these tru and honest comments ive no more to say but GO ON.....
u r PERFECT GiGi
enjoy and take care ya amar
miss u alot
Hamees

كراكيب عادل said...

جاي اسلم


ازيك ؟؟

hosnysoliman said...

اجمل ما فى هذه الحياة هو احاسيس الحب تلك الاحاسيس التى تفجر كل طاقات الابداع الجميلة..هذه القلوب لم تخلق الا لكى تحب واذا احبت احبت..ولا تتوقف الحياة مدام القلب مازال ينبض بالحب
جىجى العزيزة..قد اوكون توقفت عن التدوين فترة ولكنى لم انقطع عن قراءة احاسيسك الجميلة اسعدينا بحبك حتى تنبض قلوبنا بنبض حبك

صاحب البوابــة said...

أشكرك على نصيحتك التى وجهوتيها الي في البوست الأخير

لكن يا جيهان

لقد مضى عهد المهادنة

مر قطار المصالحة

لم يعد أمامنا من حل

الا التغيير بالتصادم

سأظل أفضحهم

دائماً

وأبداً

اشكرك على إهتمامك بي

تحياتي أختاة المقربة

عالمى ازرق said...

من كلماتك مع الوقت تكتسب مذاق اجمل
بالاضافه لتعبيراتك الجديده
تقبلى تحياتى

mraghy said...

كلمات جميله و معبره

احييكي عليها

تقبلي مروري

gohayna said...

ياسر سليم


ربنا يكرمك

فكرتني باغنيه ليلي مراد بتاعت كلام جميل وكلام معقول مقدرش اقول حاجه عنه


هههه

يا سيدي يا رب تكون نمت كويس وحلمت احلام سعيده كمان


الف شكر علي وجودك

نورتني

تحياتي

gohayna said...

نوني


ربنا يخليكي يا بنتي

وامين يارب

انا وانتي في يوم واحد
هههههههههههههه


تسلمي يا قمر

كلامك زي العسل زيك تمام

نورتيني يا نوني

تحياتي

gohayna said...

اجند حمرا

عارف انك مشغوله والله

انا كمان مقصره في حق ناس كتير جدا

وبعتذر بشده

ربنا معاكي يا بنتي

الف شكر علي كلامك وذوقك
تسلميلي يا قمر

تحياتي

gohayna said...

يااااااااااااااارا

ايه المفاجأه الحلوه دي

ماشاء الله
اخيرا ظهرتي

وبعدين ايه البمبه الي اتديتهالي يا عيال دي
بعد ما استنيتكم حلقتولي

ماشي يا يارا

صبرك عليا لما انزلك

ربنا يكرمك يا بنتي والله فرحتيني بدخولك

ومكالمتك انتي والعيال

قد ايه رفعتوا من روحي اعنويه

ربنا يخليكي ليا وميحرمنيش منكم ابدا

تسلميلي يا يارا

سلامي لدينا ورانيا وكل العيال يا نتي

سلام

gohayna said...

عادل

يا اهلا وسهلا يا مراحب بالتلفزيون

ازيك وازي احوالك

تسلم يا عادل علي سؤالك

اخلاق طول عمرك والله

ربنا يخليك

تحياتي

gohayna said...

استاذ حسني

ياااااااااااااااااااه

الغيبه دي طالت اوي

بجد والله وحشتني جدا
ووحشني اشوفك عندي

والله انا مصدقتش نفسي لما شوفتك عندي


ليه الغيبه دي كلها بتشوف غلاوتك عندنا ولا ايه

يارب تكون بالف صحه وسلامه

وان شاء الله اشوفك علي النت قريب جا

تحياتي واهلا وسهلا بيك

نورتني بعد غيبه يارب ما تتكرر

تحياتي

gohayna said...

صاحب البوابه

ربنا معاك يا اخي العزيز عليا جدا

والله ما قصدت التثبيط من همتك

ولكن اردتك ان تكون حذرا

اخي الغالي يؤلمني ان يصيبك مكروه

فأتخذ لنفسك وسيله اخري لتححق هدفك دون ان تتسبب بلاذي لنفسك وعائلتك واحبائك

يجب ان تجد الطريقه المثلي يا اخي

حاذر فان ساعه الظلم هيا القائمه الان

ارجو من الله ان يحفظك سالما

تحياتي يا اخي العزيز

gohayna said...

عالمي ازرق

اهلا وسهلا بيكي يا قمر

بقالك كتير غايه ليه كدا

الامتحانات مخلصتش ولا ايه؟


ربنا معاكي

اسعدني وجودك وكلامك يا جميله

تحياتي ليك كتير جدا

gohayna said...

مراغي

طبعا اتقبل مرورك

علي الرحب والسعه دائما

واهلا وسهلا بيك في اي وقت

سعيده بيك وبتواجدك
واتمني تنورني علي طول

تحياتي

شهر ديسمبر said...

انا مش عارف اقول ايه
دومتى كما انتى

harmless said...

بعض الكلام يحكى قصه
ويعضه يرصد حاله
وبعضه يوصف موقف
وبعضه يعرض رايا
وبعضه يقدم فنا
وبعضه يحقق ابداعا

وكلامك يا جهينه يخلق دنيا
دنيا ومخلوقات وسماء وارض وشمس وقمر
ونسيم وبحر ورمال
وحبيب وحبيبه
وملائكه ترعاهم

كلامك يا جيهنة لا اقرأه
كلامك اعيشه

كلامك لا يستوعبه عقلى
كلامك تعيشه روحى

ساكتفى ولن اكمل
فليس كل ما فى النفوس يقال
ولاتنسى انى رقم ال90 مره اخرى

حقى اهرتل said...

احساس رقيق فى خواطرك

gohayna said...

شهر يناير


انت فين يا بني؟
ربنا يخليك يا سيدي والله
من غير ما تقول حاجه

كفايه اشوفك عندي
طمني عليك دايما يا نمير

Ahmed taher said...

جهينة زبااادوو
بجد مشعارف اقولك ايه
يارب متكونيش زعلانه مني
غصب عني والله
انا عارف انك هتقدري ومشهتزعلي
بس فعلا مشغول موووت
انا مشجاي اعلق لاني عارف انك موهوبة هوفر الكلام ده لحد جديد
لاكن انا جاي اقولك
متزعليش بليييييز
كان غصب عني صدقيني
وحشاااااااااااااني والله

gohayna said...

هارملس الرائع الي الابد

بعض الكلمات عندما تقرئها
تتأثر ولكن بدرجات متفاوته

ربما يدق قلبك
ربما يرتعش جسدك
ربما تظل بعض الحروف تتردد في ذاكرتك
شيء اعتيادي

ولكن الغير مفهموم هو ان تتغلغل الكلمات الي قلبك لتطرق بابه بشده
ان تتلمس الكلمات بغيه الوصول الي ما في خلفها


ان تسبح في بحر من الابتهالات لحروف طالما استحلفتها لتنطق وتفصح عن كاتبها


صدقا ليس كل ما في النفوس يقال
وصدقني لم لن وانسي انك الرقم المحبوب لدي مره اخري

ادام الله وجودك بجانبي الي الابد


امين

تحياتي يا عزيزي

gohayna said...

حقي اهرتل


اهلا وسهلا بيك
والف شكر علي كلامك

نورتني واتمني اشوفك تاني
تحياتي

gohayna said...

احمد طاهر

يا ابن احلال انت عارف مقدرش ازعل منك
انا والله بس عايزه اطمن عليك واعرف عامل ايه في شغلك الجديد
والدنيا عامله ايه معاك

وبعدين ليك حق يا سيدي تبقي مشغول موت
مين قدك بقي

هههههههههههه

ربنا معاك وخد بالك من نفسك

ابقي طمني عليك يا احمد

ربنا معاك يا احمد ويوفقك في كل شيء

واكيد مش زعلانه منك يا احمد

وبجد برضه انت كمان ليك وحشه


تحياتي يا احمد

S H A H said...

مدونتك تجنن

انا شايف قصائدك هتترجم في المانيا يعني الزيارة الجاية هلاقي حاطة لوجو النازية

عجبني قوي البوست ده و من اكتر الكلمات اللي حسيتها قوي:

تنح الألم جانباً وأنتحر اليأس والحزن قرباناً للسعادة التي استوطنت المكان

تشبيه اول مرة اسمعه عن السعادة

و اقبليني بقى صديق و زائر دائم و تقيل و لزقة في مدونتك

و سلام مؤقت

R.R said...

بقى تحطى اسمى بعد كل الناس دى
اخص على الصداقه طيب ايه رايك انا قريت الموضوع ومش هعلق بقى
:(
ومش هكلمك تانى
ها بس
متقليليش ترتيب ابجدى
مش هقبل كده
امشى يا بت مش هكلمك

مداح القمر said...

حاسس كأنى مثلا رجعت لبيتى او مكان متعود اجى فيه والاقى فيه اجمل مشاعر وكلمات
ازايك يا جهينه؟ ان شاء الله تكونى بخير وكل شىء يكون تمام عندك
اول انطباع ليا سألت لنفسى سؤال...هو فيه حد مممكن يحب كدا؟ فيه واحده تحس الاحساس دا كله؟؟
ماهو اما هى دى اللى بيقولوا عليها ف الحواديت وخرجت من كتب الحكايات...زيا ماما حبيبها هو اللى قدر يوصلها للدرجه دى من العشق ويخليها تقوله
اعلن لك بأنك نار وانا جمرة اهوي الخلود في سعيرك الي الابد
معلش انا توهت شويه عن الموضوع...بس يمكن عشان مش مصدق ان فيه واحده ف النديا ممكن تحب..وتكون زى ما طول عمرى بحلم بيا انا شايف واحده فى خيالى كل ليله بروحها ودمها...كل حاجه فيها بتحب وتعشق لكنى لحد دلوقت مش لاقيها..و شوفت لحد دلوقت ناس كتير شجعونى انى اقول كدا فعلا واما اشوف حد بيعشق كدا زى بطلة اسطورة العشق دى...يبقى كان لازم اسأل
ماعلينا
انا مش عارف قولت ايه
المهم بقى
كلامك حاسس فيه بتطوير شويه؟؟روح وكلمات جيده كدا..فيه سحر...فيه اشتغالات...هههههه
عبر دروب الهوي أختال بثوبي
الجلمه دى بتنطق حقيقى يا جهينه وبرضه
كم كنت اتسامر مع أناتي تشكو
أعيائها مني واشكو لها حالي في غيابك
برضه بتنطق
انا كدا طولت عليكى جدا جدا...بس عشان واحشنى اقرأ كلام زى دا
نفسى بقى تكتبى بوست وحش عشان امسكك انتقدك...انا اصلى وحش اوى ف الحاجات دى...ههههه
سلام

S H A H said...

مازلت اقرا مدونتك الجميلة كل ما اخلص قصيدة تشدني اللي بعدها

احساسك جميييييييييييل جدا, ميقولو غير شخص جرب انه يبقى عشاق و معشوق لاقصى درجة

شدني كمان بروفايلك الجميل, حسيتك يا جهينة جاية من الستينات و الايام الجميلة

و سلام مؤقت

صاحب البوابــة said...

أين جديدك ؟؟؟

لا تتأخري علينا أكثر من ذلك

تحياتي عزيزتي

Hadota ... حدوتة said...

مدونة رائعة
وبوست رااااائع جدا
احييييييييييكى
انتى مبدعة فعلا
الرومانسية بتاعتك تحفة
وتجيب حالة تخدير فعلا

محض روح said...

اسطوره ياجي جي
ديما بحسك بتكتبي من دنيا تانيه
دنيا نفسي تكون موجوده
بجد رومانسيتك
مختلفه
بحس مابتذليش مجهود علشان تطلعي الكلام

ربنا معاكي
ياقمر
ويارب تكوني بخير

gohayna said...

shah

اهلا وسهلا بيك يا شاه

ويارب يخليك علي كلامك

بجد دا بس من ذوقك

مبسوطه ان الكلام عجبك

واكيد هقبلك صديق دائم بس اكيد مش لازقه

يا شاه

دا انت تنورني يا سيدي في اي وقت

ياسلام؟

بجد نوررتني يا شاه

وسلام مؤقت يا شاه

gohayna said...

رانيا

يا خبر ابيض

انا اقدر برضه علي زعلك

يا بت انتي الي في القلب سيبك انتي
والله انا رتبتهم ابجدي
عشان بتطلغبط بجد

وبعدين عيني يا ستي
فوق راسي كمان يا رانيا

بس تعالي هنا نهارك الوان

انا ادخل اكلمك علي النت تحلقيلي
اقعد انادي عليكي متعبرينيش

؟؟؟؟؟؟؟ايه

النظام يا بنتي

؟

gohayna said...

مداح القمر

اهلا وسهلا
انت ازيك عامل ايه؟
انا تمام الحمد لله وكلوا جميل

بالنسبه لكلامك
بص يا سيدي
قلوبنا دي عامله زي المعادن فيه منها الغالي والي تحس بقيمته ويبقي من حظك ونصيبك لو لاقيته واجتمعت بيه

وساعتها اكيد هتلاقي الحب الجميل الي بتدور عليه

عمره ما بيجي بالتمني

احنا الي بنخلقه بايدنا
بمشاعرنا
بتعاملنا

صحيح الحياه مش كلها حب في حب وحياه ورديه وسط جنه مفيهاش اي منغصات
اكيد لا
بس بايدك انك تخلق عالمك الخاص بيك لوحدك
تعيشه زي ما انت عايز
مع الشخصيه الي اختارها قلبك
تنفذ فيها كل احلامك
وتطلع فيها كل مشاعرك الجميله من غير خوف ولا قلق

وفيه قلوب زي المعدن الرخيص
اي مسمي سميه
شكله قلب لكن جواه فاضي فراغ
هو
ملوش لزمه
حتي مش بيدق
ودا ربنا يبعدك عنه
عشان هتتعب اوي لو ارتبط بيه وحبيته
هتدوخ السبع دوخات
وهترجه وايديك فاضيه من غير اي مكاسب
بس هيكون معاك ذكري جرح تفضل ملازماك طول حياتك
وساعتها بتقفد الثقه في كل شيء
وتفقد معاها التميز بين الغالي والرخيص

يعني بالمختصر

الحب الي بتكلم عنه
موجود صدقني
بس المشكله انك تلاقيه
وتلاقي الشخص الي يكون مثال ليه

بجد بشكرك علي كلامك كله وحوارك الجميل

وان شاء الله اكتب حاجه وحشه عشان اشوفك هتنتقدني ازاي
يا اهلاوي
ههههههههههههههههههه


تحياتي كتييير جدا ليك

gohayna said...

شاه

ايه النور دا يا شاه

بجد سعيده بتجولك في المواضيع وقرايتك ليها
واهم حاجه انها عجبتك

وحلوه اوي جايه من الستينات دي

عمر الرومانسيه والحب ما كان ليهم وقت

عيب زمنا بس هو الي مش مبين الحجات الحلوه الي فينا
ايقاع العصر السريع وارتم القاتل بتاعه موت الجمال في كل شيء

بس بايدك انك تتمسك بجمال مشاعرك وتدور علي الي شبهك كمان

بجد يا شاه

نورتني والله
وسعيده بوجودك
واتمني اشوفك دايما عندي

gohayna said...

صاحب البوابه

ربنا يخليك يا اخي العزيز علي سؤالك عليا

انا موجوده والله
وبدخل النت كمان دلوقتي
بس انت الي مش بتكون موجود

اما الجديد فيمكن يتاخر شويه
مش عارفه اجمعه
يعني ربنا يسهل يا اخي العزيز

يارب تكون بالف خير وصحه

تحياتي يا عزيزي

gohayna said...

حدوته

يا حدوته
انتي الي رائعه

ووجودك هنا كمان رائع
وكلامك كله جميل

ربنا يخليكي يا جميله ليا

وتفضلي منوراني علي طول

تحياتي ليكي

gohayna said...

محض الروح
ازيك يا دينا

انا بخير الحمد لله
وكله تمام

ربنا يخليكي يا جميله
يارب يرزقنا انا وانتي بالدنيا التانيه دي ونعيشها زي ما بتحلمي وبحلم


قولي امين بصوت عالي عايزه اسمع

تحياتي يا جميله ومتغبيش تاني لو سمحتي

S H A H said...

من القوات الجوية من منطقة راس السالمية بجوار شوبيز
الى مقر الحكم في الفححيل المنطقة العاشرة

اول حاجة مبسوووووووط جدا طلع في حد معايا هنا اخيييييييييرا

انا رديت عليكي عندي بقى خلاص
-----------------------------
بس حبيت اغلس تاني و اسلم بقى و تماحيك و كدة

و تسلمي على زيارتك الجميلة

وسلام مؤقت

maioya said...

اول مره اجي هنا
ومش هاتبقي اخر مره
حلوه المدونه اوي
كلامك جميل اوي

اعشقك بلا حدود
فأنت وأنا اسطوره عشق لن تتكرر ابدا
ولن يشهد الزمان لها مثيل

ابدا
فنانه يابنتي
ربنا يديمها عليكي يارب;)

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة اله وبركاته

جميله جدا ومبدعه عكعادتك

ازيك يا د/ جيهان اخبارك ايه وعامله ايه في الغربه ، يارب تكوني بخير وسلام

تحياتي يا قمر

الدمعه said...

ما شاء الله دائما متألقه ومبدعه

ربنا يحرسك يا رب

ومرسي حببتي على سؤالك عليا
انا بخير الحمد لله
تقبلي تحياتي

شيماء الجيزى said...

أسطورة عشق

بداية ونهاية مخفيه وشعور ابدى يحمل اهداب الحب الرقيقة
بين مقلتيكِ

عزيزتى جيهان

انتى رقة تسير على ارجل فى ارض قاسية
فتوزعى رقتك العذبه على انهار البشر
لنشرب منها ونمحى الألم

ابدعتى فى تلك الاسطورة

تحياتى يا عزيزة القلب

mraghy said...

جميله جدا ومبدعه
تقبلي مروري

Anonymous said...

احساسك جميل بيخلي الكلمات تتدفق دون عوائق
ويبدو من كلماتك انك فتاة تهوى عالم الخيال والأساطير
ترى
من يكون صاحب هذه البسمات؟

BinO said...
This comment has been removed by the author.
حصان بري said...

ليسجل اعترافا بأنك من طال إنتظاري لعينيه كي ترسو علي شواطئ قلبي
من سيظل ناقوس القلب يدق له
وتظل حنايا الأضلع معبده
انت كل الحب

اسطوره بجد يا جيجي
احساسك عالي جدا
كانه ملاك بيحب
عندك واحده بتحب كده؟

Anonymous said...

مدونتك جميله وتدويناتك اجمل
والبوست ده فيه مشاعر واحاسيس
عجبانى
واتمنى زيارتك

Anonymous said...

هنقول ايه ونعيد فى ايه
والله احنا تعبنا
مدونتك جميله
وسلام

اسكندراني اوي said...

بما ان انا ممكن اكون اخر تعليق وكل الناس اللي قابلي قالو بما فيه الكفايه
بس برضه حقول
حلوه اوي

تحياتي

gohayna said...

شااااااااااااااه

من مركز الحكم ابو حليفه

لمين ياتري؟؟؟؟؟؟؟؟
اصل السالميه مش معروفه اوي
هههههههههههههههههه


وانا كمان مبسوطه ان فيه حد طلع معايا هنا

وياسيدي سلم وادخل ولا يهمك ابدا

اهلا وسهلا بيك يا شاه

سلام مؤقت

gohayna said...

may

ربنا يخليكي علي زيارتك الجميله يا قمر
سعيده بيها وسعيده بزيارتك

واتمني اشوفك دايما

والف شكر علي كلامك الرقيق دا بس من ذوقك

تسلميلي يا جميله

تحياتي

gohayna said...

خمسه فضفضه

والله بكون مبسوطه جدا بسؤالك

ولما بشوفك عندي بجد بكون سعيده

عارفه انا مقصره معاكي جدا
بس سامحيني والله غصب عني

انا بخير الحمد لله طول ما انتي بتسألي يا قمر

تسلميلي يا رب

الف مليون شكر

تحياتي

gohayna said...

الدمعه

اتمني متغبيش كتير اوي كدا
قلقتيني عليكي

وكنت مفتقده كلامك

نورتيني بكلامك يا جميله

تحياتي

gohayna said...

شيماء

مش ممكن الي بتقوليه دا

اطرائك وكلامك اكتر من اني اوفيه حقه من الشكر

بجد يا بنتي مش معقوله وصفك
كتير عليا جدا
بجد احرجتيني والله يا شيماء ومش عارفه ارد

ربنا يخليكي ليا يا جميله

ودايما اسعد بوجودك وكلامك الجميل
من انساهن في منتهي الذوق والاخلاق

الف مليون مليون

مليون
شكر

تحياتي

gohayna said...

مراغي

طبعا بتقبل مرورك
وسعيده بيه كمان

والف شكر علي كلامك

اتمني اشوفك دايما

تحياتي

gohayna said...

ابراهيم محسن

يمكن دا الي باين من كلامي
اني بحب الخيال والاساطير
بس انا مش معاك في الرأي دا

عمر الحب ما كان اسطوره
صحيح ممكن بيكون نادر
لكن عمره ما كان اسطوره ابدا

اما صاحب البسمات
فهو اكيد موجود

واكيد كمان سعيد
وهكون سعيده اكتر لو اعرفه
هههههه

ربنا يخليك علي مرورك الكريم
واتمني اشوفك دايما

تحياتي

gohayna said...

بينو

انت عارف اني حسيت بكلامك دا قبل ما تكتبه

لانك دخلت الشات بوكس عندي وسلمت من غير تعليق
ودا مش عوايدك ابدا
ساعتها قولت اكيد فيه حاجه معجبتكش


ثانيا يا بينو

انا معتقدش اني كلامي مخجل بالشكل الي يخليك متكملش الموضوع
انا حاسه كاني كتبت كلام مش محترم
او دا الي انت بتحاول توصلهولي

ودا برضه الي حسيته لما دعوتني لقراءه موضوعك الاخير
ولو فاكر انا سالتك اذا كان الموضوع ليه علاقه بيا او لا
وانت جاوبتني بالنفي

انا كنت حاسه بالي عايز تقوله يا بينو

بعيد عن اي احراج
وبعيد عن اي مجامله
انت عارف بعتز برايك قد ايه
ولو حد غيرك كان قال الكلام دا
مكنتش هعتد بيه بصراحه

عشان بكل اسف
مش حاسه اني كاتبه حاجه اخجل منها يا بينو

وعمري ما كنت بكتب بهدف اثاره الغرائز
او بنتهج نهج نزار قباني
او اي كلمه اهدف منها خدش الحياء العام

وعمري ما قصدت اني اعرض كلام الاحباء في خلواتهم زي ما بتقول

بتهيألي كلامي موصلش للمرحله دي يا بينو

يمكن الاحساس مع التعبيرات
بيحسس الي بيقرء بصدق الكلام وعشان كدا بيحسه

لكن عمر القصد منه اثاره غرائز او لا

زي ما انت ممكن تعمل حاجه وبتتوقف علي نيه الطرف التاني
ممكن كلامي دا ناس ترككز في قوه البيان
الاستعارات
والتصويرات
الجو العام

وممكن واحد يقعد يسرح بخياله ويعيشه وساعتها ممكن يتخيله
بس مش لدرجه انه يثير غرائزه يا بينو

يعني كل حاجه وطريقته يا بينو

جايز يكون البوست دا فيه مشاعر زياده
جايز التصوير واضح زياده
بس مش لدرجه انه يخد الحياء والذوق العام؟

مش ممكن تكون انت الي بتقولي كدا يا بينو

انت عارفني وعارف طريقتي
ويمكن فاهمني بدليل انك بتاكد انك عارف نيتي

يبقي ازا تفكر اني ممكن اكون بهدف لكدا بقصد او من غير قصد


ثالثا

انا مش همسح التعليق
لانه مفيش حاجه اخجل منها
رائيك بحترمه

وليا مطلق الحريه اني اخد بالنصيحه او افكر فيها وممكن اقتنع وممكن لا

واكيد مفيش احراج في الكلام دا

وبرضه عايزه ااكدلك اني مش زعلانه ابدا من كلامك

انا يمكن الي مزعلني ان الكلام دا يجي منك وانت عارفني

عموما يا بينو
انا هفكر في كلامك
وهخده بعين الاعتبار

وصدقني لو اقتنعت اني بغضب ربنا بكلامي دا
انا هتوقف فورا
وهقفل المدونه كمان

جايز يكون كلامك صح يا بينو
وجايز برضه تكون متشدد زياده

وجايز اكون غلطانه

عموما اوعدك اني هفكر في كلامك
وهخده بعين الاعتبار في مواضيعي التاليه
ان كتب ليا ربنا الكتابه تاني

شكرا علي اهتمامك بالنصيحه
ولتاني مره
لا فيه احراج ولا فيه زعل

علي الرحب والسعه دايما يا اخي العزيز
تحياتي

gohayna said...

حصان بري


ايوه فيه كتيير بيحبو كدا صدقني
بس العيب فينا احنا الي مش بندور او هما الي بقو عمله نادره شويه

ربنا يخليك ويكرمك بحب يهني قليك ويكون زي ما بتتمني

تحياتي ليك كتير جدا

angelic devil said...

hi gigi,
دي اول زيارة ليا عندك لكن مش حتكون اخر زيارة الا لو نفذ امر الله.........
انا بجد مش لاقية كلام اقوله غير ان الصمت في معبد الجمال ......جمال
تحياتي ليكي و اتمنالك السعادة

R.R said...

بت يا جى جى
وحشتينى يا ..... انتى عارفه الباقى
:)
الكلمه الى انتى بتحبيها
خلى عندك دم وانزلى قريب بقى الناس كلها بتنزل
أهىء أهىء
وابقى ادخلى اون لاين يا ...نفس الكلمه بردو
سلامات

gohayna said...

محمد جادوا

اهلا وسهلا بيك
وبجد سعيده بزيارتك الجميله دي وتن شاء الله قريبا ازورك

الف شكر علي كلامك وتعليقك

بجد نورتني

تحياتي

gohayna said...

اسكندراني اوي

اخر تعليق واجمل تعليق

ربنا يخليك يارب

الف شكر علي ذوقك

تحياتي

gohayna said...

angellic devill

ربنا يخليكي يا جميله وبجد بشكرك جدا علي زيارتك الرقيقه


وكلامك ومجاملتك الارق

اتمني اشوفك دايما يا جميله

تحياتي

gohayna said...

رانيا

ايوه والله الناس كلها بتنزل

وانا هنا مزروعه في الهم دا

ربنا يسهل يمكن انزل علي رمضان يا رانيا

وبعدين انا برضه الي ادخل النت

انا دخلت وكلمتك ومردتيش عليها
......يا

الكلمه الي بحبهاهههههههههه
وحشتيني والله يا رانيا

خدي بالك من نفسك

عبدالله خالد said...

ازيك يا جهينه انا عارف اني بقالي فتره مش بكن مجود بس رجعت علي بوست بجد رائع

اري الأمل في كلامتك وعالم يختلط علي بين الخيال والواقع

تحياتي

gohayna said...

عبدلله خالد

حمدلله علي سلامتك

ويارب متغبش كدا تاني

وسعيده جدا بكلامك الجميل
الف مليون شكر
نورتني

تحياتي

محض روح said...

جيت أسلم حضرتك
:)

BinO said...
This comment has been removed by the author.
نفسنا said...

ندعوكم لزيارة العدد الثالث لمجلة نفسنا

Monzer said...

آسف على أن تعليقى خارج الموضوع ، وأرجو ان تغفر لى ذلك

ولكن ما يعوض ذلك

ثقتنا الكاملة فى وطنيتكم وحرصكم على سلامة شباب الامة
ندعوكم للانضمام فى حملة افضح تجار الكيف
وهي تهدف إلى تقديم كل ما تعرفه من معلومات عن من يقومون ببيع هذه السموم سواء كانوا فى منطقة إقامتك أوعملك أودراستك أو ناديك

http://elbawaba.blogspot.com/

والتفاصيل والبانارات على هذا الرابط

وجزاكم الله كل خير

sahr said...

احب اثبت وجودي واسكت احسن