Thursday, May 10, 2007

بوست مختلف بطعم تاني خالص




المره دي البوست مختلف تمام
يمكن علشان دا اخر بوست ليا هنا في مصر
والي جاي لو ربنا اراد ليا اني اكمل هيكون في مكان تاني خالص

عايزه اوصفلكم مشهدين عشت فيهم طول عمري
وكانت ايامي بتتنقل بين المشهدين دول



مشهد في صاله الوصول في مطار القاهره الدولي وانا بستني والدي



كل الوجوه هناك بيطغي عليها شيء واحد بس



النور
النور الي باين في ملامحهم
والفرحه الي بتطل من عنيهم
وضحكه بترن طالعه من نفس صافيه
وقلب بيدق وبيرقص من كتر الفرح
وطبعا اكيد الي مر بنفس الموقف دا هيحس بمشاعر مختلفه وبطعم تاني للدنيا خلال الدقائق الي بينتظر فيها اعز الناس علي قلبه
المشهد التاني
مشهد الوداع في صاله المغادره وبرضه في مطار القاهره الدولي
من اول ما خيوط النور تعلن عن مجيء اليوم دا وكل حاجه بتتلغبط
حتي وقع الدقائق علي عقارب الساعه بيكون رتيب وممل
وانقباض في القلب ورغبه عارمه في البكاء
وبعد ايام قليله من اللحظات العسيره دي
بيعود كل شيء لوضعه
الرتيب الممل
في انتظار معاد الوصول التاني
حياه بجد صعبه



صعب انك تحس ان كل مشاعرك بتتشتت من حين الي اخر في كل اتجاه
انك تنحرم من ناس بتحبهم بفعل المكان والزمن والظروف
المشكله دلوقتي اني بتعرض انا لموقف جديد يمكن من نوعه



من اول ما اتخرجت وانا بحلم تاني بالسفر
ولما اتحقق الحلم فرحت جدا جدا علشان هلاقي نفسي من جديد واحس بذاتي الي ضاعت هنا وسط الروتين والكوسه والمحسوبيه
بس الي معملتش حسابه هو مجموعه من المشاعر الي اجتاحتني خلال اليومين الي فاتو
ادركت ويمكن لاول مره
اني هبعد عن امي واخواتي واصحابي وناس بحبها
واماكن اتعودت عليها
كل شيء في اليومين الي فاتوا دول بقي ليه طعم تاني خالص
كلامي مع امي واخواتي واصحابي بقي مختلف
وكأني بشحن نفسي بكلمهم وصوتهم علشان اتصبر علي بعدهم
حتي الاماكن الي كنت بتخنق منها والشوارع الي كنت بموت من زحمتها
بقي ليها في عيني شكل تاني
وسلم بيتنا الي كان بيقطع نفسي لغايه ما اطلعه حسيت بجد انه هيوحشني
حجات كتير اتغيرت في نظرتي للامور
وفهمت منها ان الانسان بأيده انه يشكل احساسه بالاشياء علي حسب نظرته ليها
نفس الاشياء الي كنت بكرها دلوقتي بحبها
اكيد فهمنني
انا مش عايزه اطول واكون رخمه واسبب الاكتئاب لأي حد بيقراء
بس بجد انا فهمت دلوقتي انا عايزه ليه اطلع من مصر
علشان افضل احبها زي ما انا
لو فضلت فيها هكرها واكره اليوم الي رجعتلها فيه
فالاحسن اني ابعد
علشان افضل احبك يا بلدي
يارانيا يا اختي انا لازم اذكرك هنا
اختي وحببتي وصحبتي وتوؤم روحي كمان
اوع تتخطبي وانا مش موجوده هقطع خبرك والله
بحبك انت ويارا ودينا ومينا ويامن وكل الي كانوا معايا في الكليه
ويارب نفضل اخوات علي طول
عايزه اقول لكل حد دخلي هنا ونورني بكلامه ومشاركته ليا الف كلمه شكر
لكل حد سأل عليا واهتم لامري الف كلمه شكر
لكل حد انتقدني وصححلي خطئ الف كلمه شكر
لكل شخص دخلت مدونته واستمتعت بكتابته الف كلمه شكر
من دون ذكر اسماء علشان منساش حد
بحبكم كلكم والله ويارب نفضل علي طول متواصلين مع بعض
وبعتذر لو انشغلت عن حد فيكم الفتره الي فاتت بس والله هيا ظروف السفر
انا هكون يوم الجمعه بليل في مطار الكويت ان شاء الله
ويارب تكون بدايه لحياه جديده الاقي فيها نفسي
بحبكم كلكم بجد
ربنا يخليكو ليا
لا اله الا الله
محمد رسول الله

144 comments:

Bossy said...

السلام عليكم

دكتوره جيهان
مع الف سلامه ان شاء الله تروحي وتكوني بالف خير دايما
الغربه مش حاجه حلوه بس ان شاء الله ربنا يهونها عليكي
ان شاء الله هدعيلك دايما يارب نسمع عنك كل خير
لا اله الا الله

سندباد said...

محمد رسول الله اتمنالك حياة سعيدة واوصيك واوصي نفسي بتقوي الله

R.R said...

جيهان
انا مش عارفه قول ايه
لاول مره احس فيها انى مش عاوزه اتكلم بس اكيد انتى حاسه بيا
لان كلامك الى انتى كتبتيه بيوصف نفس الحاله عندى تعرفى اما قبلتك اخر مره يمكن مكنتيش واخده بالك بس انا كنت ببص عليكى وانتى ماشيه معانا وكل ما تمشى مع حد تانى من اصحابنا كنت بحاول امد والحق امشى معاكى
والنهرده وانا بكلمك كنت حاسه ان صوتك ليه رنه تانيه فى ودنى
رغم انى عارفه سهولة الاتصال والتواصل حتى وانتى بعيد بس بتصور اما فعلا احتاج اشوفك واحضنك اما اكون مضيقه واما احب اشكيلك واعيط مش هلاقيكى
هتوحشينى جدا يا جيهان
وربنا يكرمك ويوفقك
دى مصلحتك اولا واخرا
ومملكش الا انى ادعيلك واوصيك بنفسك
ربنا معاكى يا حبيبتى
كلنا بنحبك وان شاء الله هنفضل على اتصال طول ما ربنا ادلنا العمر
سلام بقى عشان مش قادره امسك دموعى

عالمى ازرق said...

وفهمت منها ان الانسان بأيده انه يشكل احساسه بالاشياء علي حسب نظرته ليها

عجبتنى قوى جملتك ووقفتنى اتأملها قوى فعلا احنا نملك نشكل احساسنا
احساسك بالسفر واقعى جدا حتى مرارته بس صدقينى هيبقي اقل من التضخم و الحنين اللى ممكن تحسي بيه فى الاول
تعرفى كمان فيه علاقات كتير بيقويها السفر
ربنا يوفقك للخير
وترجعى بالسلامه بأذن الله
ويابخت الكويت بيكى بقي

صاحب البوابــة said...

لا اعلم ماذا اريد ان اقول

مع اني لا اعرفك منذ مدة طويلة

الا انكِ اثبتي لي في هذه الفترة القصيرة

انكِ انسانة رقيقة ورائعة للغاية

بصراحة انا حزين لسفرك

لكنني اتمنى الا تغيبي عنا وانتي هناك

وفقك الله لما فيه سعادتك ورضاه

تحياتي اختي الغالية

رينـــــــــــا said...

:(:(:(:
انا مش عايزة احزنك زيادة
بجد نرجعى با الف سلامه يارب
ويحميكى ان شاء الله

ربنا يارب يوفقك لما يحب ويرضى

خدى بالك من نفسك اوى
وابا طمنينا عليكى
هناك اكيد فى نت
لا اله الا الله يا حبيبتى

الربان said...

تحياتي

أدرك تماما مشاعرك في هذه اللحظات ،يمكن لاني مررت بنفس النجربة.

ربنا يثبت خطاكي ..و يحفظك من كل سوء و ييسر لك الاسباب و يفتًح لك الابواب.

تحياتي و بالتوفيق ان شاء الله

حصان بري said...

وفهمت منها ان الانسان بأيده انه يشكل احساسه بالاشياء علي حسب نظرته ليها
نفس الاشياء الي كنت بكرهها دلوقتي بحبها

فعلا الوطن مابنحسش بقيمته غير لما نبعد
وانتي حسيتي بقيمته بدري شويه:)

يارب تحققي اللي عاوزاه هناك
وتسافري وترجعي بالسلامه يا جهينه

Anonymous said...

دكتورة جيهان انا اول مرة ادخل مدونتك الجميلة دي بس مكدبش عليكي حاسة زي ما اكون اعرفك من ميت سنة ربنا يكرمك ويوفقك وهتوحشيني واللهي بجد ويارب يوفقك في حياتك كلها

Hannoda said...

المشهدين اللي حكيتي عليهم عشتهم بالضبط في سنة مرة أول الصيف و أنا بستقبل ماما من مطار اسكندرية و مرة آخر الصيف و أنا بودعها في مطار اسكندرية

مشهدين زي ماوصفتيهم بالضبط

وتجربة قسوتها أكبر من سننا اللي كنا فيه أيامها

فكرتيني بوقت قبل أما أسافر .. كنت بودع بقلبي قطع السحاب اللب في السما

سور كوبري القطر اللي قدام بيتنا

بلوكات الكورنيش اللي عشقتها

حتى المشط بتاعي ودعته

يا رب يرجعك بالسلامة يا جيجي

ويهون عليك غربتك .. وده دعوة سهل تحققها بكل الحب و الرقة اللي جواك

غريب لمسك لقلبي ده

بتمنالك كل خير و بتمنى أقترب منك ولو إن القرب قائم فعلا

Eric Matt said...


وفقك الله لما يحب ويرضى وقدر لك الخير و أرضاك به حيثما كان يا رب

ربنا يصبرك على غربتك و يجازيكي خيرا على صبرك و يحميكي هناك و يساعدك على وحشة و ألم الفراق

فكرتيني بنفسي الله يكرمك و يسامحك
:(

تحياتي لك من ماناساس البلد

Eric Matt said...


متنسيش وعدك ليا
:))))

تحياتي لك من ماناساس البلد

harmless said...

دوى الصمت

عندما صار للصمت دويا تعجبت
ثم استمعت
ثم استمتعت
ثم احببت
ثم عشقت
ثم اعتدت
ثم ادمنت

والدوٌى هذه المره مختلف وبطعم تانى خالص كما قلتى
فقلقت
وتخوفت
وجزعت

ثم سمعت للقلب دويا
وللروح دويا
وللتآلف دويا
وللمحبه دويا

اختاه
لا تتغيرى
اذا كنتى جعلتى للصمت دويا
فلا تجعلى للدوى صمتا

mohand said...

السلام عليكم
كنت مفروض اكون اول واحد يعلق بس معلش ظروفي اليومين دول مش ولا بد
تروحي وترجعي بالف سلامه
ولو ان الشبكه العنكبوتيه مخلتش حاجه بعيده
اراكي علي خير ان شاء الله
خدي باللك من نفسك
مهند

محض روح said...

انا كلمه سفر وفراق بتموتني
ومش عارفه اكتب حاجه
خلي بالك من نفسك
و
ربنا معاكي
ونشوفك على خير اول ماتوصلي طمنينى عليكي

لا الله لا الله

الشيطان يعظ said...

مدونتك جمنيله
بس
انتي هتروحي فين

الوردة السوداء said...

بجد مكانش اليوم طالب معايا اى حزن او فراق
لانى بجد مش مستحملة
ربنا معاكى ويصبرك
وعلى فكرة انا جربت كل الى انتى قولت عليه عشان كدة حسة بيكى اوى اوى

خلى بالك من نفسك
ولازم تبقى متوصلة معايا زى زمان
خدى ايملى من المدونة
وكلمينى
انا يمكن مشوفتكيش
بس كنت دايما بحس ان كلامك بيضحك
عشان كدة
خدى بقى الاغنية دى
...
قلو عيونوه مش فجأه بينتسوا

ضحكة عيونوا ثابتين مابينقصوا

للست فيروز

محمد رسول الله

أسوور said...

ابكيتينى يا جهينة
دموعى زى المطر ومش عارفة اوقفها عشان أكتبلك التعليق
تانى سفر ؟؟ .. تانى غربة؟؟؟
بأكره الغربة قوى .. قوى
أجمل بوست هو آخر بوست من أرض مصر

ليه السفر ؟؟ ليه الغربة؟؟
ليه الناس بتسيب هنا؟؟ عمرى ما فكرت فى كدة ابدا بحب البلد دى وباشفق جدا على اى حد بيسافر
وبيصعب علية نفسى قوى من اللى بيسافروا .. بحس انهم اتخلوا عنى انا شخصيا
بجد بحس ان مصر تبكى فى صمت وماحدش شايف دموعها
سريرك .. مرايتك .. سلم بيتكوا .. الشارع والبيت والحيطان
كلهم بيعيطوا على فراقك بس محدش بيسمعهم
كوبرى اكتوبر وشارع جامعة الدول وميدان التحرير وبرج الجزيرة وشارع السودان وكوبرى 15 مايو وسور مدرستك القيمة والجنينة اللى بقت مقلب زبالة وعمود النور المكسور وطابور الناس التعبانة فى السجل المدنى وعسكرى المرور الغلبان وبياع المناديل فى الإشارة والناس العرقانة فى الزحمة والناس التعبانة فى الأتوبيس المايل .. القهاوى والمولات .. طريق مصر اسكندرية وبورسعيد وطريق الصعيد .. التراب والطين والشارع المكسر والحفر والبلاليع وكل شبر هنا
كل شبر هنا فى مصر

هيوحشك وهتوحشيه
عارفة ايه هى الوحشة .. الوحشة دة لفظ صعب قوى ومعناه كبير قوى
مع السلامة يا جهينة .. انتى وحشتينى خلاص .. ماتغيبيش .. هأستناكى من الكويت تسيبى تعليق ونقرالك بوست جديد
قبلاتى وأحضانى وشوق لا ينتهى لجهينة الحبيبة

Anonymous said...

جيهان
اول مره ادخل مدونتك و اكتبلك حبيت اعلق علي البوت ده و اقولك اني اتأثرت اوي باللي كتبتيه
ساعات كتيره فعلا الواحده بتضطرها الظروف انها تسيب المكان اللي اتولدت و عاشت فيه
اكتر حاجه اثرت فيا من اللي كتبتيه لما قلتي انك لازم تسافري عشان لو قعدتي هنا حتكرهي البلد و مش حيبقي ليكي نفس ترجعيها
يمكن عشان نفس الشعور انا حاسه بيها و برضه بفكر اني اسافر و اسيب مصر عشان وصلت لنقطه ماعدش فيها اي امل اني افضل و ادي لنفسي مسكنات ان كل شئ تمام و قل
يمكن زي ماقلتي لو الواحده فضلت هنا حتكرهي البلد و انا مش عايزه اكرهها يمكن البعد عنها احسن حل عشان ارجعلها تاني و تاني
بتمني ليكي التوفيق في كل اللي حتعمليها و ترجعي لبلدك و اهلك بالسلامه
تحياتي ليكي عزيزتي

Hannoda said...

جيجي.. زمانك عاملة ايه دلوقت؟؟؟

حاموت وأعرف أخبار

وأساسا و حشتيني بسرعة قوي

مداح القمر said...

اول ما قريت البوست قفلت الصفحه وقولت مش ح اعمل كومينت لانى مش قادر
كلامك مؤثر جدا واثر ف كل حد قراه بعيدا عن مشاعرك اللى انتى حاسه بيها..انا حقيقى حسيت بروحى مكانك
لكنى مش ح ازعل لانك ح تفضلى موجوده على الاقل ع البلوج وح نشوف كلامك الجميل ولسه انتى معانا اللى ح يزعلنى بس هو شعورك بالحزن لفراق بلدك واهلك لكن انتى ست العارفين ان مابقاش فيه حاجه اسمها غربه زى زمان ما بقتش قاسيه زى زمان
تروحى وترجعى بالسلامه وتحققى كل امانيكى واشوفك دايما فرحانه من كلامك
ومستنى اول بوست من الكويت
بيقولوا عليهم الصعايده بتوع الخليج..من حق الكلام دا؟
هههههههههه
اوعى تقرى الكومينت وحد كويتى قاعد لاحسن تحصل مشكله..هههههه
فما بالك كويتى وصعيدى...مشكله طبعا
مستنيين اخبارك وكلامك الجميل
بالتوفيق دايما

šσяšαяαα said...

انا زيك عشت الاحساس الغريب المشتت دا
بس مع خالو اللى يعتبر زى والدى بالظبط
المطار دا بحس فيه بعالم تانى وناس تانيه حتى لو هما اللى بنشوفهم فى كل مكان

تعرفى انا اول ماسمع كلمة مطار تلاقينى اول واحده جاهزة وبعد الوقت اللى هروح فيه هناك
لانى من صغرى ودا حلمى انى اسافر واتغرب ومش مهم بقى هتألم فى الغربة دى واللا هعيش عادى يعنى ومش هتفرق كتير
لكن دا هيفضل حلمى واللى نفسى احققه فيوم

على كل حال هى دى الدنيا
وهى دى مصر
بنحبها من بعيد لبعيد
لكن اول مانقرب ليها نقول احنا ايه اللى رجعنا تانى
يعنى دا اللى بشوفه من الناس اللى بترجع من الغربة اللى مش عاجبه حد

انا صحيح لسا يادوب متعرفه عليكى لكن بجد حاسه بالكلام اللى قلتيه اوى ويادوب لسا هاقلك اد ايه مبسوطه انى اتعرفت عليكى الاقى هتسافرى:((
اتمنى نكون على اتصال وماتقطعيش التدوين:))

وربنا يوفقك ويهديكى دايما لكل خير
وهنستنى منك يوميات جهينة بعيدا عن الروتين المصراوى:))

تحياتى ليكى أختى الغالية

gohayna said...

bossy

ربنا يخليكي يا بوسي ويوفقك في امتحاناتك وربنا يتقبل منك يارب

تحياتي

gohayna said...

سندباد

ربنا يخليك وربنا معايا ومعاك

تحياتي ليك اخي العزيز

gohayna said...

رانيا

التهارده السبت
في الكويت
بكتبلك
اغايه دلوقتي انا مش مصدقه اني في قاره تانيه خالص
انا قريت تعليقك قبل ما امشي من مصر وقد ايه اتأثرت بكل حاجه قولتيها

وصدقيني اليوم الي خرجت فيه معاكوا كنت حاسه بكل شيء
حتي باختلاف نبره صوتك
يابنتي احنا اخوات

عايزه اطمنك عليا

صحيح انا تعبانه نفسيا بس اكيد في الاول لازم كدا لغايه ما اتأقلم مع الوضع


عايزه اقولك امبارح في المطار يا رانيا كنت ببص في وشوش الناس اشوف ملامحهم كلهم شكلهم غريب غير العاده
فعلا مش بلدك وتحسي انك غريبه فيها
المهم متقلقيش عليا انتي عارفاني انا جامده وقويه

بجد والله وحشتيني

gohayna said...

عالمي ازرق

عندك حق فيه علاقات تانيه بيقويها السفر

اولهم علاقتنا بربنا


واحساسك انك ملكيش غيره مهما اختلف المكان
برضه معاكي

ربنا يخليك ودايما معايا ومنوراني

gohayna said...

صاحب البوابه واخي العزيز عليا جدا

ربنا يخليك وبجد احرجتني بكلامك

بس الانسان الاخلاق والجميل بيشوف كل شيء امامه جميل ورائع

زيك كدا

وانشاء الله انا مش هغيب
واعذرني لو اتأخرت عليك بس لغايه ما اظبت ضروفي

ربنا يخليك ليا يا اخي العزيز

gohayna said...

رينا

الي بتسد ماني عند الراقص مع الذئاب

اهلا اهلا

اكيد فيه نت وان شاء الله هتواصل تاني معاكو قريب جدا وبقوه كمان

تسلميلي يا رينا

وللمره التانيه اسمك بجد حلو اوي

تحياتي

gohayna said...

الربان

اهلا وسهلا بيك في مدونتي
وكنت اتمني تشريفك في ظروف احسن من كدا
وفعلا اكيد انت حاسس بيا علشان عشت في نفس الظرف

ربنا ما يحكم علي حد بالغربه تاني

بجد احساس مؤلم وقاتل

تحياتي واهلا وسهلا بيك

gohayna said...

حصان بري

بجد متعرفش قيمه كل شيء تمتلكه غير لما تفقده منك
وتحس انك بعيد عنه
ياريت كل واحد ياخد باله من كل شيء في حياته مما كان صغير
بجد بتفرق كتير

نورت مدونتي وان شاء الله هزورك قريب
تحياتي

gohayna said...

قلوب حائره

انا جد سعيده بمعرفتك والله واتمني تدوم وربنا يخليكي

ونورتيني والله

هتلاقيني دايما عندك

تحياتي

gohayna said...

هانووده

والله انتي بنت حلال

انا لسه عايشه الحمد لله

صحيح كان وقت صعب وقاسي جدا

بس انا فضلت متمتسكه قدامي اهلي لغايه اخر وقت هنا في مصر
واول ما نزلت الكويت حسيت بأرف شديد وكره
وعتاب

عتاب علي بلدي الي مستوعبتنيش وسابتني اطلع منها
وكره وارف لكل شيء غريب تقع عليه عيني

رغم اني عشت سنين طويله هنا
بس حاسه اني بجد غريبه وكل شيء غريب حوليا ومش متقبلاه
الحاجه الوحيده الي مهونه عليا وجود والدي معايا وربنا قبل كل شيء

واهلي علي النت
وصحابي علي التلفون والمدونه

والله لو مفيش كل دا كان زماني مت
كفايه لحظه والطياره بتطلع وانتي عارفه ان دي اخر حاجه هتشوفيها في مصر

كفايه وانا بشاور لامي واخواتي واهلي من ورا زجاج المطار وانا بداري وببلع دموعي علشان ميزعلوش واديهم القوه

والله بجد انا تعبانه اوي يا هنووده

ادعيلي ربنا يهونا عليا واستعيد قوتي بسرعه

ربنا يخليك يا هنووده

كل مره بتحرجيني بذوق واخلاق

ربنا يخليكي

gohayna said...

يا جرووم
ربنا يخليك ومتخفش انا مش ناسيه

هجبلك الاسم والله اول ما انزل من البيت واظبط اموري هسألك عليه

متخفش

ربنا يتقبل دعوتك ويخليك يا عبدلله
تحياتي

gohayna said...

هارملس
اخويا وابويا وصديقي

عايزه اعترف قدامك

اني بجد كنت فاهمه اني لما اخرج من مصر هرتاح
وهبتدي حياه تانيه من اولها هكون مبسوطه
واكتشفت
ان مفيش حاجه بتيجي بالساهل

كله من حياتك واعصابك ومن حرقه دمك

متتصورش طعم الدنيا في عيني عامل ازاي دلوقتي
مش حاسه باي طعم ابدا
حاسه اني سبت روحي في مصر مجيت هنا مجرد جسد لا اكتر
انا بجد ولاول مره في حياتي بعترف اني بحس بالضعف والالم

بجد انا تعبانه يا هرملس
بس بصبر نفسي واقول يمكن في الاول كل شيء بيكون صعب
ادعيلي يا هرملس اني متغيرش
بجد ادعيلي

ربنا يخليك ليا وميحرمنيش منك

تحياتي

gohayna said...

مهند

اخويا
عمر الشبكه العنكوبوتيه ما تغني عن ملامستك للناس الي بتحبهم ورؤيتك ليهم

ابدا

انا كنت فاهمه كدا زيك

زالزضع غير كدا خالص
مش بالسهوله دي
خلي بالك من نفسك وربنا معاك وميحكمش عليك انك تتغرب ابدا

تحياتي

gohayna said...

محض الروح

انا بجد بعتذر لو ضايقتك بكلامي هنا او عند مدونه الراقص مع الذئاب

انا عارفه انك حسيتي بيا
وبجد انا كمان بحترمك جدا والله
لانك انسانه صافيه وقلبك كبير

معلش علي دموعك والله ماقصدت ابدا

ربنا يخليكي يا محض الروح

gohayna said...

الشيطان يعظ

اسم مدونتك بجد غريب وانا شاء الله هزورها قريب

الف شكر علي وجودك ونورت المدونه

تحياتي

gohayna said...

الورده السوداء

بجد انا شكلي دايقت ناس كتير

بس انتي اتأثرتي وبكيتي علشان افتكرتي لامك عشتي في موقفي

ربنا ميرجعوش ليكي تاني

وتفضل ايامك هنا وسرور

واكيد هفضل متواصله معاكي
وهاخد ايميلك
ربنا يخليكي ليا ويوفقك في امتحاناتاك

تحياتي

gohayna said...

والله انتي الي ابكيتيني تاني لانك فكرتيني بكلامك بكا حاجه في اخر يوم

عارفه الي وصفتيه دا كل برغم متناقداته
برغم بشاعه حجات كتير

برغم تخلف وجهل اساليب كتير عندنا

برغم الروتين والطابور والعامود المكسور ومقلب الزباله
برغم كل شيء

الا ان في مصر في حياه

شمه ريحه الحياه في كل شيء
احساس بالالفه حتي مع الزحمه والحر والخنقه
احساس يا يا سمين ميتوصفش

يتحس بس في اخر ساع ليكي في مصر

بنكون ناس تانيه خالص
وزي ما مصر بتبكي في صمت علي اي حد ماشي منها زي ما قولتي

زي ما انا بتقطع وبعتب عليها انا مخدتنيش في حضنها وادتن فرصه علشان ابني نفسي جواها

هيا ظلمتني وانا خرجت منها
صدقيني لو كنت لاقيه الراحه في بلدي

عمري ما كنت طلعت منها ابدا
ان شاء الله هفضل معاكي يا ياسمين
ونفضل متواصلين
ادعيلي ربنا يقويني

تحياتي

gohayna said...

اجندا حمرا

اهلا وسهلا بيكي عندي

وبجد متاره انصحك ازاي

بمشاعري الي كنت حاسه بيها وانا في مصرونفس شعورك انتي كمان بيها

ولا بمشاعري دلوقتي وانا راها ونفسي ارعلها واترمي تحت رجلين امي وانا في نفس المكان واشم نفس الهوا الي بيتنفسوه

صعب انصحك دلوقتي

وبجد مش عارفه الي عملته دا صح ولا غلط

هل انا اتسرعت؟

كدا كدا مبقاش فيه سبيل للرجوع

بس بجد لو ليكي اي فرصه في مصر

امانه عليكي استغليها وانحتي في لبصخر علشان تحصلي عليها

الفراق صعب اوي فوق ما تتخيلي

الواحد فاهم ان بس اهله واصحابه هيوحشوه

لكن الامر مختلف كل حاجه وحشاني
حتي الهوا

فكري كويس وربنا يوفقك للي فيه الخير

تحياتي ليك وبجد نورتيني

gohayna said...

مداح القمر

بجد مش علاافه اقولك ايه

انت والله اخ وكل يوم بتثبتلي انك بجد شخصيه محترمه


ربنا يخليك وان شاء الله هنفضل متواصلين علي طول

وبجد الجوزات شمت خبر بحكايه الكويتي الصعيدي
وسألوني عنك بس متخفش انا ولا نطقت

وراك رجاله

هونت عليا والله بكلامك والحمد لله ضحكت مه اني بقالي يومين مضحكتش

ربنا يخليك واوع تزعل لو اتأخرت في زيارتك

تحياتي يا اخويا العزيز

gohayna said...

ياسمين

من كتر ما انا ملغبطه من الكومنت
بتاعك نسيت اكتب عليه انه ليكي

تعليقي بعد الورده السوداء
اقرييه
معلش انتي عارفه العياط بيبهدل الدنيا

ربنا يخليكي

gohayna said...

صورصاره

انابرضه كنت زيك بحلم تاني اسافر

بس والله لو لتحطيتي مكاني ولقيتي الامور داخله في الجد

تبصي للامور بنظره تانيه

المهم ربنا ينولك كل الي في بالك واي بتحلمي بيه

وبعدين سواء انا هنا ولا هناك هنفضل متواصلين ان شاء الله

واكيد هكمل يويات جهينه
عند الراقص مع الذئاب

تحياتي يا صورصاره

R.R said...

من ارض الكنانه الى ارض الكويت
حوّل
اهىء اهىء
عودى يا جى جى
:)
وصلتنى رنتك يا جى
خلى بالك من نفسك ومن عمو ومن أحمد
أحمد فى رقبتك
يلا هرجع تانى واعلق واطمن عليكى
اهىء اهىء
ده عياط ها
معلش شويه وان شاء الله هتتعودى لى الغربه
وربنا يصبرك
وانتى معانا على طول
وحشتينى يا بنت
:(
يلا قبلاتى
سلامى لعمو

شهر ديسمبر said...

انا
مش عارف اقولك ايه
بس اكيد المره دى مش شاى
بالسلامه

Bossy said...

حمد الله علي السلامه يا دكتوره جيهان

انا سيبت المذاكره وقلت ادخل اطمن علي وصولك حمدالله علي سلامتك ويارب تكوني احسن دلوقتي وربنا يوفقك يارب
دلوقتي انت في بلد تانيه وحياه تانيه وتجارب جديده ربنا يوفقك يارب بدعيلك دايما ونسمع عنك كل خير
يابخت الكويت بيكي اخدتك منا وان شاء الله ترجعي بالف سلامه

إبـراهيم ... said...

ياااااااااااه يا جهينـة ...(ألا انتي اسمك جهينة صحيح ) ، السـفـر والعودة ، وصالات الوصول والانتظـار !!!!
.
.
قلبتي عليـا كوووووول حـــاجة !!!


بوست بطعم راااائع ، كالعادة ـ منـك ....


حمد لله عل السلامـة ...صحيح

وتسلم إيـدك

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بجد مش عارفه اقول ايه
انا بكره الوداع ولحظات الوداع
يعني انا داخله اصبح عليكي الاقي كده خلاص سيبانا وماشيه ، لا مش مصدقك

عموما من اول مرتب ان شاء الله اشتري كمبيوتر ودخلي وصلة نت ، وعاوزينك بينا تاني اكيد ده هايخفف كتير اوي من مشقة السفر والوحده
ربنا يوفقك في حياتك الجديده ، ويسخر لك ناس ولاد حلال يقفوا جنبك

تروحي وتيجي بالسلامه

لا اله الا الله محمد رسول الله

Anonymous said...

الف الف الف حمدلله علي سلامتك ياجيهان
بجد انبسطت لما عرفت انك وصلتي بالسلامه
بشكرك كمان علي نصيحتك الغاليه صدقيني انا بقالي كذا سنه بفكر في السفر و كل مره بقول افضل و ادي البلد فرصه تانيه جايز الاقي حاجه كويسه هنا بس للاسف بتوصلي لنقطه معنيه اكيد انتي وصلتلها و تقولي مفيش فايده
انا حاسه باللي انتي بتقوليه مش بس اهلنا و اصحابنا اللي بيوحشونا لما بنبعد عن البلد لأ حتي الهوا زي ماقلتي و الأماكن اللي روحناها و شهدت ايام جميله لينا ويا ناس بنحبهم و بنعزهم
بصي عزيزتي خودي نصيحتي اوعي تندمي علي خطوه انتي عملتيها الغربه مش حلوه و عمرها ماكانت حلوه اننا نبعد عن بلدنا بس لازم نثبت نفسنا طالما سافرنا و نعمل كل اللي نقدر عليه عشان نحقق الغرض من السفر ايان كان الغرض ده لتحسين ظروفنا او اي حاجه تانيه كل تجربه البني ادم مننا بيمر بيها تثقله مش بتضره صدقيني بنتعلم منها حاجه و ممكن حاجات اهم شئ اننا نحاول بقدر مانستطيع اننا نتعلم و مانضيعش وقتنا احنا مش بنصغر و لازم كل يوم عدي علينا نستفيد بيه بأقصي مانستطيع
بتمناك من كل لبي بجد ان ربنا يوفقك و تحققي كل اللي نفسك فيه و زياده و ترجعي في الاجازات لاهلك و حبايبك و انتي سالمه و محققه كل اللي نفسك فيه و ناجحه دايما و ربنا يخاليكي لكل اللي بيحبوكي و ليا عشان انا حبيتك فعلا و تحياتي ليكي و بشكرك علي ذوقك و بتمني ماكونش طولت عليكي بكلامي

كلام لوجيك said...

حمدلله على سلامتك اولا
يبدو انى جيت متأخر وحصلت احداث كتير فى الفترة القصيرة دي
انا عاوز اقول ان بتمنالك كل النجاح والتوفيق فى هذه المرحلة الجديدة من حياتك
ومش عاوزك تاخدي الموضوع من الجانب المتعب والمؤلم
بمعنى
انسى انك نتغربة وانسى انك هتفارقى احبابك وحاولى انك تستبقلى عالمك المحيط الجديد بابتسامة ونظرة تحدي
حاولى انك تنظري للموضوع من ناحية ان فى السفر 7 فوائد وانك هتتعرفى على ناس جديدة وانك هتستفيدي من حياتك الجديدة وهتتعلمى حاجات جديدة وتطلعى على ثقافات وامور جديدة ومميزة قد لا تتاح لكى فى بلدك الام
حاولى دائما ان تحولى جميع احداث حياتك الى احداث سعيدة وان وراء كا حدث جديد متعه جديدة واستفادة اكيدة

وطبعا لن تبتعدي عنا ابدا فالعالم الافتراضى يجمعنا سويا دائما

وفقك الله واعانكى على حياتك الجديدة
خالص مودتى
ودمتم جميعا بخير

vetrinary said...

يعنى ملقتيش غير الكويت
مالها فرنسا
ايطاليا
لندن
الدول اللى تحسى انك عايشه بجد
ما علينا
اهو بالمرة تعملى عمرة ولا تحجى
هتوحشى كل حاجه فمصر يا جيهان
كوبرى اكتوبر
ومترو الانفاق
هتوحسى صعاليك وسط البلد اللى كانو بيعاكسوكى وانتى ماشيه
هتوحشى المتسولين اللى كنتى بتعطفى عليهم
هتوحشى ميدان التحرير


كفايه كده
ترجعى المخروبه
اسف اقصد المحروسه
بالسلامه

Ahmed taher said...

عزيزتي جهينة الغالية جدا
يبدو ان لديك قدرا كبيرا من الكاريزما تجعل الكثيرين يرتبطون بك ويحبونك
انت لها ان شاء الله واهم شئ ان لا تنسابي بنفسك نحو ضعف النفس وكوني قوية وخوضي تجربة ليست بغريبة عليكي اعلم ان الفراق صعب ولاكن هي خطوة وسلمة ومشوار جديد
وكما قلت انت دوما لها
تحياتي الخالصة لك دوما بالنجاح والتوفيق والسعادة وراحة البالب
يا زبادووو

gohayna said...

يارانيا

يارانيا

يارانيا

امبارح وانا ماشيه في مركز سلطان شوفت واحده شبهك
افتكرتك عملتيها مفاجأه وجيتي الكويت

والله يا بنتي وحشتوني كلكو
صحيح احنا بنرن علي بعض وبنتكلم بس الشوف حاجه تانيه

انا الحمد لله احسن النهارده ونفسيا كمان احسن

وهبدء شغلي من بكره ان شاء الله
ومتخفيش احمد اخوكي في عنيا
واول ما تيجي طنط برضه هتكون في عنياي
خدي بالك من نفسك وادعيلي يا رانيا
لا الله الا الله

gohayna said...

شهر يناير

ايوه والله مش شاي

انت مدونتك مالها انت مسحت كل الي فيها
؟

خد بالك من نفسك وشغلك وربنا معاك

تحياتي يا نمير

gohayna said...

bossy

ربنا يوقفك في كل حاجه بتعمليها وتنجي وتبقي احسن واحده في الدنيا

علشان قلبك الابيض دا

ربنا يخليكي وتفضلي كدا علي طول

خدي بالك من مزاكرتك وخدي بالك من نفسك وربنا معاكي انا كويسه الحمد لله وكله تمام ونازله شغلي من بكره خلاص
ادعيلي وربنا يتقبل منك

تحياتي يا قمر

gohayna said...

ابراهيم معايا

الله يسلمك

ومعلش علي المواجع الي اتقلبت عليك

وبعدين انا اسمي جيهان

ربنا يخليك يا ابراهيم ويوفقك يا رب

تسلم ايدك

تحياتي

gohayna said...

خمسه فضفضه

ربنا يخليكي وان شاء الله نفضل متواصلين من غير اول مرتب

علشان عند بابا فيه كمبيوتر ونت يعني انشاء الله مفيش غياب

المرحله الي جايه تبقي لاب توب وعليكي خير

تسلم ايدك وربنا يخليكي ويوفقك

تحياتي

gohayna said...

اجند حمرا


ربنا يخليك والله كلامك بيهون عليا كتير بجد

عارفه لما تلاقي ناس بتحبك من غير ما يكون فيه اغراض من غير اهداف

وتكوني متواصله معاهم حتي من خلف الشاشه

وتحسي انهم بيسألوا عليكي عارفه دا بيهون عليا قد ايه؟

كتير والله

انا حالتي من امبارح للنهارده مختلفه تماما الحمد لله بدأت اتأقلم علي الوضع
وانشاء الله مع كل يوم هكون احسن

وبالنسبه لسفرك فبجد لما تستنفذي كل الطرق في مصر مره واتنين وتلاته ابقي سافري

انا هنا مع والدي يعني مش لوحدي

ومع ذلك بجد تعبانه اول ما جيت

فما بالك لو سافرتي لوحدك

بجد انا اشفقت علي بابا وحسيت بكل الي حس بيه لما كان بيسافر

شيئ متعب بجد

ربنا يخليك يارب وبجد الناس الكويسه بتبان من كلامها وانتي من اروع الناس والله

ربنا يخليكي ليا يا رب ونفضل متواصلين علي طول

تنوريني في اي وقت وان شاء الله تلاقيني عندك برضه دايما

تحياتي ليك كتير من هنا لغايه مصر

gohayna said...

كلام لوجيك


اسم علي مسمي

كل الي قولته بجد صحيح ولازم اطبقه بس انت عارف اول الشيء الجديد دايما بيكون صعب

لغايه ما تتأقلم عليه
وان شاء الله مش هسيب اي فرصه غير لما استفيد منها بشتي الاشكال
علشان يكون للي بعمله فايده من كل الجوانب


الف مليون شكر علي مرورك ودخولك ودايما منورني
تحياتي

gohayna said...

vetrinary

والله مش بمزاجي
حظي ان والدي في الكويت
وبعدين يا سيدي الدينار بعشرين جنيه هنا
واحتمال يزيد بعد ما وصلت
ههه
اسلوبك وكلامك علي البد بيدل انك مخنوق منها اوي

والله انا برضه زيك طول ما انا جواها كنت مخنوقه من كل حاجه قولتها واكتر

عايزه اقولك ان الي وصفته دا موجود في كل بلاد الدنيا

صدقني لو اقولك امبارح شفت هنود بيدورو في الزباله علشان ياكلوا

في حين ان الفنادق بترمي بعد كل حفله من حفلاتهم اكل يكفي محافظه من عندنا

والله كل شيء ملغبط في كل الدنيا

ربنا معاك يا سيدي وبجد سعيده بوجودك عندي

متبأش تتطول الغبيه

تحياتي

gohayna said...

احمد طاهر

ربنا يخليك يارب علي كلامك الي كل مره بتحرجني بيه

ان شاء الله هكون قد المسؤليه زي ما قولتلك وهطول رقبه المصريين بره
استني اخباري في نشره تسعه

او الجزيره لو لتقبض عليا

عوده بقي من غير هزار

بجد انا مش عارفه اشكرك ازاي علي كل حاجه
كلامك ورفعك لمعنوياتي ملوش طريقه شكر

ربنا يخليك ويخليلك عمر وتشوفه احسن واحد في الدنيا

علشان تبقي اسعد واحد في الدنيا بيه

الف مليون تريليون شكر

ومش هنسي البي ام

تحياتي يا فرويد

loumi said...

جى جى حمدلله على سلامتك
ويارب تقدرى تحققى كل اللى بتمنيه
عارفه انك طالعه وسايبه روحك فى مصر
بس لازم تبعتى تجيبيها عشان تقدرى تتوازنى وتكملى
كل شىء ليه ثمن والحياه مش سهله ابدا بس الناس اللى قلوبها صافيه زيك ربنا بيقف معاهم ويساعدهم على قدر ما بيساعدوا نفسهم
ما فيش حد ما بيتغيرش
واتمنى التغيير يكون للافضل
تحياتى يا قمر
وطبعا اخذت معاكى كل اغانى فيروز:)

محض روح said...

حمدالله على السلامه ياجميل
ربنا معاكي

R.R said...

محمد رسول الله
اه ماانا بعتلك واحده تفكرك بيا
:)
الحمد لله انك هتستلمى شغلك من بكره
عاوزين بقى ناس ترفع راس مصر
ها
زى ما قلتلك بالظبط اعملى
الحمد لله انك ابتدتى تتعودى على المكان بكره طحنة الشغل هتخليكى متحسيش بنفسك
ماما ان شاء الله هتسافر لاحمد يوم الخميس الساعه سته
غالبا يعنى وهاكد عليكى تانى
لو طنط عاوزه تبعت معاها حاجه ليكم ابقى قوليلها كده
وانا كمان هتصل بيها اقلها
انا على فكره احتمال امسك شغل. دينا جبتهولى . يوم التلات هروح اعمل مقابله وهشوف. ادعيلى ربنا يكرمنى للى فيه الخير
وابقى قوليلى هتقعدى على الماسنجر امتى
؟
يلا يا حبيبتى ربنا يكرمك
لا الاه الا الله

R.R said...

اه متنسيش اول مرتب
لاب توب سغنتت
ليااااااااا
:)
لا الاه الا الله

Hannoda said...

جيجي زميلة الغربة العزيزة

حمد الله على السلامة... مستنية أول بوست ليك في الغربة و لو إني خايفة منه و الله العظيم

بس بدعيلك يا جميل

Van Gogh said...

عارفة
طول عمرى لما اروح المطار اوصل حد او اجيب حد...بسرح فى كل اللى انتى قولتيه ده
كل الناس سواسية..فى المشاعر على الأقل
رجل اعمال..وام شدة وراها اربع عيال
مستنين نفس الطيارة
بحس انى واقف وسط الاف القصص والحكايات
وكل طيارة جاية او رايحة شايلة كام نفس...وكام حلم...وكام غربة وكام حكاية
انا مسافر قريب...لاول مرة هسيب البلد دى...ويمكن ده مخلينى حاسس اوى بكلامك
خلى بالك من نفسك...ومن شغلك
ولو احتجتى اى حاجة فى الكويت خالتى مقيمة هناك...ويشرفنى اديكى رقمها لو احتجتى اى حاجة
يكمن اكون ملحقتش اعرفك اكتر
بس يكفينى انى بحترمك وباحترم فكرك
واكيد مع الوقت...وعن طريق نفس الدوى اللى خلقتيه لصمتك هاعرفك اكتر بأذن الله


محمد رسول الله

كراكيب عادل said...

مشاعر المسافر جسدتيها بجد

احساس غريب جدااا

وعكس فعلا الرجوع لمصر

التاني مقبوض

عموما نورتي الكويت

ولو اي خدمة من هنا انا حاضر

11 سنة خبرة كويت

:)))))))))

يا مراكبي said...

أهلا بيكي ومبروك إنضمامك لفريق المغتربين

أنا مش هأعلق على البوست ده خالص .. لكن هأطلب منك إنك تكتبي تعليق عن البوست ده بعد 3 سنين وهنشوف إيه تاني ممكن يتقال بعد ما تجربي مزايا وعيوب الغربة .. وياسلام لو لفيتي بلاد تانية كمان

عموما ربنا يوفقك .. وأرجو إنك تطمئني إن ليكي إخوة وعائلة في الكويت .. ولو إحتجتي أي حاجة إبعتيلي على الإيميل .. وحتى لو حاجة نسائية .. أنا زوجتي وأولادي موجودين هنا برضة

Anonymous said...

طب هوا أنا أغيب أسبوع

ألاقيكي رحتي الكويت

د. جهينة

الغربة وحشة

خلاص أنا هأعيط

تخيلي بأه الموقف دة صالة الوصول و الوداع
أنا ماشي في الدوامة دي بقالي خمستاشر سنة و كل سنة نفس الموقف

إهئ إهئ

تحياتي

شهر ديسمبر said...

استعجلت الرحيل
ورحلت بغير اوانك

harmless said...

عايز احكى لك حكايه تطمنك
بس حتقلق احبابك

مره اتعرفت على على بنت جميله كانت جايه تاخد كورس سريع فى مكان عملى استعدادا للسفر لابو ظبى

الكورس كان عشر ايام فقط والسفر بعد اسبوعين فقط
لكن فى خلال ايام بسيطه كانت صداقتنا حميمه جدا

ولقيتها منكده ومتضايقه وخايفه من السفر وبتقدم رجل وتاخر رجل

وكمان ظروفها فى مصر مش كويسه
مامتها متوفيه وباباها متجوز وهى مش مرتاحه مع مراته

وقبل السفر بيومين بدأت الانهيار التام والبكاء المستمر ويوم السفر باودعها فى السوبر جيت منهاره وجابولها ميه من القهوه وكانت فضيحه

واقولها يا ستى هو انتى رايحه سجن
شهر لو ماعجبكيش ارجعى

وسافرت
وكل يومين كان يجيلى منها جواب توصف وحدتها وحزنها وعدم قردتها على التأقلم وان اصحابها وحشوها

والجوابات ابتدت تقل
وبقت مجرد اخبار عن العمل والاصدقاء
وبعدين سافرت ابو ظبى وعديت عليها

استقبلتنى استقبال جيد ولقيتها متأقلمه الى حد ما لكن برضو مصر واصحابها واحشينها

وبعدين اتقطعت اخبارها سنه وجت فى اجازة وجت تزورنى

لقيتها انسانه تانيه
مبسوطه جدا من حياتها الجديده
وحبت زميل سورى الجنسيه واتفقوا على الجواز

وسنه تانيه مرت واتجوزت حبيبها السورى
والسنين عدت وحتى الاجازات بقت تسافر بره وماتجيش مصر الا نادر

و
الانسان بيتأقلم دايما
ومحدش عارف الخير فين
انتظرى وسترى

Tamer Nabil Moussa said...

الغربة صعبة لكن السفر جميل وتغير الاماكن اجمل

اتمنى ليكى كل سعادة فى حياتك

تحياتى

Anonymous said...

هاللو جيهان
يارب تكوني بخير و يكون الشغل تمام و عال العال
فاهماكي طبعا و عارفه ان التواصل مع ناس مالهوش اي غرض و لا هدف غير انهم يعرفوا شخصيه حلوه و كويسه بيهون علي الواحه الغربه و حتي لو الكلام من خلال شاشه مش مهم المهم اننا بنحس ببعض و بنهتم اننا نعرف اخبار بعض
انا عارفه اد ايه الغربه بتكون صعبه خصوصا لو الواحده مش معاها حد
ربنا يخاليلك والدك و يوفقك في المرحله الجايه من حياتك و تقدري تثبتي نفسك اهم حاجه ياجيهان انك ماتخاليش اي حاجه تخبطك و دايما تبصي للجانب المضئ من اي موقف يمر بيكي و طالما انتي بتراعي ضميرك في شغلك يبقي ربنا حيكون معاكي و يوفقك
تحياتي ليكي و يارب ماينقطعش الاتصال بينا و من هنا في القاهره لحد الكويت و المكان اللي انتي فيه ببعتلك تحياتي و احترامي ليكي عزيزتي

gohayna said...

loumi
الله يسلمك يا جميله الروح يا دمشقيه النشئه

الله يسلمك

واكيد حتي لو اتأقلمت
هتفضل روحي برضه في مصر

انتي اصلك متعرفنيش

في ناس بيتهيألها انها لما تلاقي راحتها في مكان معين بتنسي الباقي

انا عشريه جدا مع الاماكن وفي بيني وبينها عشره عمرها ما تروح ابدا

صحيح حياه جديده بس عمري ما هنسي ايامي في مصر

انا ممكن استقر هنا بس ضروري اكيد لازم ارجع مصر تاني ولو بعد حين

انا روحي بجد هناك يا لمي

الف مليون شكر علي وجودك بجد معايا
واكيد خدت اغاني فيروز بس للاسف مليش نفس اسمعها

او حساها مختلفه هنا

انا هتأقلم ان شاء الله

ربنا يخليكي ليا يا رب

تحياتي

gohayna said...

محض الروح

يا انقي روح والله

يابنتي انتي بتحرجيني باخلاقك

اعمل معاكي بس

ربنا يخليكي ليا يارب وتفضلي منوراني علي طول يا قمر

انا الحمد لله كويسه النهارده وهبتدي انمج مع الشغل

الحمد لله ربنا يخليكي يا محض الروح

تسلميلي

gohayna said...

والله ياربانيا نزلت علشان ابص علي اسعار الاب توب عشانك وان شاء الله من اول مرتب


مش هجيبه


بس يمكن تاني مرتب


برضه مش هجيبه
هههههههههههه

ربنا يقدرني يا بنتي واجبلك العين

قولي امين

فاهماني طبعا

وبعدين انا كلمت احمد وبابا كلمه وكلوا تمام واول ما طنط تيجي هيكلمني ويقولي

ربنا يكرمك في شغللك يارانيا
ويوفقك في كل شيء جزء قلبك الطيب

وبعدين شوفتي دينا
الي جابتهولك
سلميلي عليها والنبي

ربنا يخليكي وانا هكون علي النت يوم الخميس بلبيل بعد الشغل والجمعه طول النهار

خدي بالك من نفسك وكلي المكرونه مع البانيه

سلاماتي

gohayna said...

هانووده

رفيقه غربتي الي نفسي اكلمها واشوفها

لو عندك ايميل ابقي ضفيني عندك

انا بخير الحمد لله وكلو تمام
وان شاء الله اكتب قريب بس اجمع افكار

وفي محاولات هنا مع الصحافه علشان اكتب فيها برضه

اهه بحاول استفيد من الوقت ومن الفرص كمان

لعلمك دا سبق صحفي محدش يعرفه ابقي وطي صوتك والنبي وانتي بتقري

انتي عارفه المدونات ليها ودان

هههههههههه

ربنا يخليكي ليا يا قمر

وهجيلك قريب اوع تزعلي مني

تحياتي

gohayna said...

van gogh

ربنا يعينك يارب في سفرك وان شاء الله تكون اقوي من بكتير

ربنا يكرمك يارب علشان زوقك وادبك واخلاقك العاليه

صدقني اكيد ربنا هيكرمك سواء في مصر او براها

بس انت مقولتليش انت رايح اي بلد

يارب تكون الكويت علي الاقل تكون هنا معايا

ابقي طمني عليك الله يخليك

والف شكر علي كل كلامك
بجد بعتز بمعرفتك جدا جدا

ابقي طمني عليك

متنساش

تحياتي

gohayna said...

كراكيب عادل

11 سنه بس

حضرتك انا في الكويت من وانا عندي 14 يوم

وقعدت في مصر فتره الثانويه والكليه يعني حوالي 8 سنين

يعني عمري تقريبا كله في الكويت

بس كان معايا اهلي

علشان كدا الرجوع ليها دلوقتي صعي


بس انا الي كسبت علشان انا الي قاعده فيها اكتر

بجد ربنا يخليك علي ذوقك والله الدنيا لسه بخير والاشاعات الي بتطلع علي المصرين وتعاملهم مع بعض في الغربه شكلها كلها غلط

ربنا يخليك والف مليون شكر

gohayna said...

يامراكبي


ربنا يخليك والله انت وزوجتك واولادك كلكم اشخاص محترمين

ربنا يخليك يارب

بس بعد تلات سنين

تفتكر هستحمل بعيد عن اهلي تلات سنين

كتير اوي والله

انا هبعتلهم علشان يقضوا معانا الصيف ان شاء الله

ادعيلي ربنا يخليك

الف مليون شكر علي ذزقك مره تانيه

تحياتي

gohayna said...

محمد فوزي ال ربيع

معلش انا قلبت عليك المواجع

حقك عليا

بس كلنا بقينا في الهوا سوا اهه

ربنا يقصر غربتنا علينا ويرجعنا لبلدنا في احسن حال

خد بالك من نفسك وامتحناتك

ربنا معاك يارب

تحياتي

gohayna said...

شهر يناير


ليه ياكاظم بس كدا

في غير اواني ليه بس

والله انا اضطريت لكدا

تصدق بالله انا خريجه 2205
بتقدير جيد جدا مع مرتبه الشرف

وتكليفي جه في الفيوم

ويارتها في البد نفسها

لا في القري المحيطه
ولما روحتها صدقني هيا والذباله واحد

اعقد اعمل ايه بقي

صدقني انا ملقتش حاجه في مصر

يمكن هنا ربنا يوفقني

انا عارفه انه معايا وهيوفقني

ادعيلي انت بس

ربنا يخليك يا نمير

وافتح مدونتك بقي

متحرمنيش منها وخليك حلو

تحياتي

gohayna said...

هارملس

منورني بجد

انا عارفه الي انت بتقوله

دا مثال حي للتأقلم مع كل الظروف

بس انت زي ما شوفت اخدت وقت

والوقت الصعب دا لغايه ما يعدي
بيحتاج الكتير من القوه

ربنا كرمه بحياتها

وربني يكرمني في حياتي

بس حتي لو حصل عمري ما هنسي عشرتي الحلوه مع الاماكن الي بحبها
ولا الناس الي بحبهم وبيحبوني
انا هنا عندي صدقات مستمره في الكويت حتي بعد ما نزلت مصر

رجعت لقيتهم مستنيني ومهومنين عليا كتير



بس انا كدا هزعل منك

انت كدا عامل تفرقه
يعني هو لازم اسافر ابو ظبي زيها علشان ابعتلك جواب؟

مينفعش من الكويت يعني؟

مجرد سؤال

وعارفه عمرك ما هتجاوب

مبسوطه وسعيده بدخولك وحتي لو منغير جوابات
انا موافقه
ربنا يخليك ليا يا هرملس يا صديقي العزيز

برضه مش هترد؟

تحياتي

gohayna said...

تامر نيبل

ربنا يخليك يارب

انت تستاهل كل خير

ربنا يوفقك في حياتك ويكرمك

امين

تحياتي

gohayna said...

اجند حمرا

انا واول عربيه عجيبها هنا هتكون حمرا

علشان نكون متفقين في اللون

ربنا يكرمك بجد علي دخولك الي بينورني

وصدقيني انتي انسانه تستاهل كل خير

انا الحمد لله كله تمام والشغل بسخن لسه فيه

يعني واحده واحده هسبت نفسي

متخفيش عليا انا جدعه وبشتغل بضمير

وان شاء الله ربنا هيوفقني
اوعي تنسي تدعيلي

العوده بظهر الغيب مستجابه

ربنا يخليكي ليا ونفضل متواصلين علي طول

تحياتي ليكي ياقمر

احمد عبدالحي said...

يا بختك
هتشوفي ناس جديدة وتعاملي ناس جديدة وهتكتسبي صداقات جديدة ونحن لنا الله فقد تعودنا علي كتاباتك
الي انت تعودي للتدوين ارجو من الله ان يحفظك وتوصلي بالسلامه يا ست الكل
محمد رسول الله

أسوور said...

ربنا معاكى يا جهينة فى الغربة
ايه أخبارك
بقالى كتير ما سمعتش عنك
طمنينى أول ما يقع تحت ايدك جهاز كمبيوتر
تحياتى

harmless said...

انا مثلى مثل كل محبينك
لا احتمل زعلك ولا استحقه

وهل يدوم زعل بين محبين ومحبوبهم يا ملاك النت؟

ولا يخفى عليكى ان الدنيا تطورت
ومصلحة البريد تعانى البطاله وقلة العمل بعدما استبدلها المتراسلون بالبريد الالكترونى الاسرع والاضمن
وبريدى وبريدك منشوران والحمد لله ولا يمنع المراسله مانع

حتى كلامنا على المدونات مراسلات
قلت وقلتى ورددت ورددتى وعرفت عنك ما عرفت وجهلتى عنى ما جهلتى

والحمد لله الذى سخر لى النت وهيأ لى هذا العالم الافتراضى لاعرف انسانه رائعه مثلك لا سبيل لمعرفتها فى العالم الحقيقى

تحياتى

صاحب البوابــة said...

مررت لأعرف جديد أخبارك

فلم أجد شيئاً

ارجو أن تطمئنينا عليك سريعاً يا اختاة

وانتظر زيارتك لي قريباً

gohayna said...

احمد عبد الحي

ربنا يخليك

صحيح هشوف ناس جديده وهعرف ناس كتير

اهم حاجه بس اني الاقي نفسي فيهم

سهل انك تعرف ناس لكن صعب انك تحس بروحك معاهم اكيد الموضوع محتاج وقت

الف مليون شكلر علي دخولك
ودايما منورني

تحياتي

gohayna said...

ياسمين

يا اختي العزيزه

ربنا يخليكي علي سؤالك

واكيد همر عليكي دلوقتي ان شاء الله
هسهر وادخل عند كل الناس انشاء الله
الف مليون شكر يا ياسمين

تحياتي يا قمر

gohayna said...
This comment has been removed by the author.
محمد عز الدين said...

تروحي وترجعي بالسلامة
السفر رغم البعد له فوائدة
افعلي ما تشعري بصحته
ف الحياة قصيرة
تحياتي

Hannoda said...

شدّي حيلك يا جهينة و الله فرحانة إنك بتدوري على نفسك من أولها.. عجبني خبر الصحافة.. وعجباني الطاقة للي جواك.. يا رب يحافظلك عليها

وأنا زعلانة بقى و حاهد الدنيا و أعمل دوشة جامده جدا

طبعا بهزر

ده إنت بطلة إنك لاقية وقت تردي ع الكومنتس

حلوة أرواح الناس لما تتلاقى على فكرة

حلوة قوي

Van Gogh said...

دخلت اطمن
لقيتك الحمدلله زى الفل
استمرى...وربنا يحميكى

للأسف انا رايح السعودية
ليا اصحاب كتير فى الكويت وقطر
بس مفيش نصيب غير فى السعودية
الحمدلله
اللى مهون عليا الفكرة
هى انى عقدر احج
وازور مكة والمدينة بأستمرار
ودى مش حاجة قليله


عموما
مين يعرف
ممكن كام سنة كدة وتلاقينى ناطط على الكويت

خلى انتى بالك من نفسك
وخليكى بالجو

مستنى بوستك الجديد

Iskanderani said...

مساء الخير عليك ،

أتمني لك التوفيق وراحة البال في مكان إقامتك أينما كنت والسعاده النفسيه

تحيات إسكندراني في بلاد الله الواسعة

أسوور said...

جهينة العزيزة
ايه يا بنتى زعلانة من هارملس ليه؟
دة انسان فى منهى الذوق والاحترام
وهو فعلا الإيميل بتاعه موجود على المدونة وفى متناول الجميع
انا شخصيا اتواصل معه عبر الماسنجر بإستمرار وغيرى كثيرون
وهو لا يبخل على الجميع لا بوقت ولا بفكر ولا برأى
انا مش فاهمة ايه الموضوع بس شكلك زعلانة وانا ما اقدرش على زعلك بجد
تحياتى من قلب مصر

šσяšαяαα said...

انا جيت اسلم بس

ونلتقى بعد الفاصل:))))

el2ahwagi said...

فكرتينى بلحظات
عمرى مانستها

بالتوفيق

Ahmed taher said...

جهينة
يا رب يكون اول يوم عدا عليكي تمام
انا امبارح كتبت اسال عليكي هنا بس مش لاقي التعليق وكنت بطمن عليكي عايز اعرف عملتي ايه ويارب يكون اول يوم عمل يسر باذن الله ليكي فالانطباعات الاولي تدوم
خير ان شاء الله وباذن الله اكلمك قريب واطمن بنفسي
بس في حاجة صغنونة اسمحيلي اوجهك ليها
اعتقد انك فهمتي كلام الاخ هارملس بشكل غير صحيح فاعتقد ان كلمة لا سبيل المقصود بها ان مثلك غير موجودون في الحقيقة لما يتمتعون به من كرم اخلاق عالي وحس وذوق عالي جدا وبالتالي لا سبيل ان نجد من هم مثلك كثيرا في دنيانا
فانت نادرة يا عزيزتي
تحياتي وقد كنت اكلم اختي الغالية وارجو الا يكون تطفلا
تحياتي الخالصة جدا

رينـــــــــــا said...

جهينتى يا جهينتى
عامله ايه
يارب تكونى بخير يا قمر
طمنينى عليكــــــــــى

الملكة هند said...

Alienation difficult to imagine where I live great, but the comfort of familiarity us anyway

Anonymous said...

جهينه ياجميله
اخبارك ايه؟يارب تكوني كويسه
ماشي ياقمر اول عربيه تجيبيها تكون حمرا عشان نكون متفقين و انا هنا حشرب عصير و لبن جهينه علي اسم الدلع بتاعك عشان افتكرك دايما ايه رأيك؟
بدعيلك و الله دايما ربنا يوفقك و يخاللي كل ايامك سعاده و خير
انتي انسانه رقيقه و بتراعي ضميرك و اكيد ربنا حيقف جنبك دايما
المهم انتي ياقمر خودي بالك من نفسك و ابقي طمنيني عليكي
تحياتي ليكي و ربنا يوفقك

R.R said...

حاضر هاكل المكرونه مع البانيه
:)
يابنتى الاب توب ده عاوزله مش سفريه
ده عاوزله هجره
وقد 10 مرتبات كده
ماما ان شاء الله هتسافرى بكره
الساعه 5 مساءا باذن الله
وطبعا فهماكى
بس بلاش امين
خليه توتو او سوسو
خليكى روشه ياجى جى
:)
ربنا يخليكى يا جميل كلك ذوق
ابقى اشكرى عمو على الاتصال ده
يلا اشوفك بعد فتره على خير
انا سلمتلك على دينا وهى بتسلم عليكى واظاهر هغير راى
فى موضوعها
يلا كله خير
ربنا معاكى يا جيهان
ويكرمك ويقعدك هناك بالسلامه
وتجلنا كمان بالسلامه
اختك المصريه
:)
سلام يا جميل

أحمد سلامــة said...

مع اني مش اعرفك غير عن طريق المدونه والتعليقات
بس اتوجعت من البوست ده قوي
يمكن عشان اليومين دول الدنيا ملغبطة معايا
ويمكن عشان الكلام الحزين بتاعك ده فكرني بالموقف الصعب قوي ده
خلي بالك من نفسك وركزي في هدفك وربنا يوفقك انشاء الله
اسف ان التعليق جاي متاخر قوي وعلى ما يوصلك هيكون زمانك اخدتي الجنسية الكويتية :)
المهم تقريه وانتي بالف خير و سلامة ومبسوطه يارب
لا اله الا الله
محمد رسول الله

R.R said...

جيهان
حاولى تعملى ايميل على الياهو بكره عشان دينا مش عندها ايميل على الماسنجر ومش عارفه تعمله
اعملى انتى واحد على الياهو اسهل لحد ما اعملها واحد
اما افضى
ماشى ولو مش عارفه انتى كمان قوليلى وانا اعملك واحد

ردى عليا اما ترجعى بكره من الشغل عشان الحق ابلغ العيال على معاد الشات
وهبعتلك الايميلات
يلا سلام

khaled said...

ترجعى بالف سلامة

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

جهينه :

محمد رسول الله ، يارب تنولى كل اللى فى بالك وتحققيه ، واحنا مستنينك ترجعيلنا تانى بكل خير ومتستنيين كتاباتك ، وياريت ماتغيبيش علينا ، انتى عارفه انتى غاليه عندنا كلنا .

محمد فوزى

BinO said...

أنا أتأخرت في كتابة رد
رغم اني قرأت الموضوع أول ما كتبتيه
عادة بكتب ردود البعض يفهم من سطحها السلبية
ورغم أني أضمن من خلالها شئ أخر
:)
علي كل حال ربنا يحفظك
وترجعي بالسلامة
وأتمني أنك متكونيش مسافرة دولة أجنبية
ولا تكوني مسافرة وحدك

Noony said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نصيب إني أول مرة أدخل عندك القي وداع وفراق وناس رايحة وناس جاية

على العموم، ربنا يوفقك ويحميكي ويعينك في البعد عن أهلك

نهاد

بسمه عبدالباسط said...

تروحى وترجعى بالسلامة هاتوحشينا قوى
وأكيد مش هاتسيبى المدونة
ربنا يوفقك فى حياتك
تحياتى

كلام لوجيك said...

السلام عليكم
ازيك دلوقتى ؟؟
أتمنى ان تكون الايام الاولى قد مرت بسلام وان تكونى قد تأقلمتى على وضعك الجديد واسترحتى لحياتك الجديدة
واذا احتجتى لأي شيء فلا ترددي ابدا بإخبارنا
ربنا معاكى
خالص مودتى
دمتى بكل خير

Blank-Socrate said...

ربنا معاكى

gohayna said...

محمد عز الدين

اهلا وسهلا بيك في مدونتي

واشكر ليك اهتمامك

الف مليون شكر

تحياتي

gohayna said...

هانووده

انتي لحقتي زعتيها في السي ان ان

كدا برضه

يابنتي ربنا يخليكي ليا
ونفضل اخوات

والله انا مش عارفه اشكرك ازاي

تحياتي

gohayna said...

van gogh

ربنا يكرمك ويسعدك علي قلبك الابيض واخلاقك العاليه

يارب يوفقك في كل شيء ومكان تروحه

واكيد لازم نفضل علي تواصل
مهما اختلفت الاماكن
تحياتي اخي العزيز جدا عليا

gohayna said...

اسكندراني

رفيق الغربه العزيز

يمكن انت اكيد حاسس بكلامي

انا بتمني السعاده ليك من كل قلبي
والف شكر علي كلامك ودخولك

تحياتي

gohayna said...

ياسمين

هو باين عليا اني زعلانه؟

ينهار الوان
ليفهم غلط

انا يمكن كنت مدايقه من كلمه كتبها وجايز اكون فسرتها غلط بنائنا علي خلفيه سابقه وراي سمعته لما سألته سؤال مشابه لدا

جايز اكون اتسرعت وفهمت غلط

وجايز برضه اني اكون فهمت صح وبالشكل دا يبقي انا بتطفل عليه

بفرض نفسي يعني

انا مش عايزه حد لا يدايق ولا يزعل

وانا ابدا عمري ما ازعل منه
يمكن اختلا وسوء فهم ويعدي

انتي عارفه انا بحترم هارملس وبعزه بجد قد ايه
وبجد بتمني اني اوصل في يوم من الايام واكون بمستوي عقله

وازا كان وفهمته غلط يبقي انا مدينه ليه بالاعتذار

بس لازم يوضحلي هو الاول
وبعدين مش بس انا الي بعزه وبحترمه

دا واضح ان حبايبه كتير والي بيدافعوا عنه اكتر

يابخته بجد بمعرفتك

ويابختي انا بمعرفتكم

ربنا يخليكي يا ياسمين

والف شكر علي اهتمامك

تحياتي

gohayna said...

صورصاره

اهلاااااااااااا وسهلا

هشوفك بعد الفاصل

ربنا معاكي

gohayna said...

الاهوجي


اهلا وسهلا بيك

خطوه عزيزه

والف مليون شكر ليك واتمني متحرمنيش منك

انا هكون عندك قريب ان شاء الله

تحياتي

gohayna said...

احمد طاهر


انا كمان عايز اطمن عليك واكلمك

الحمد لله الامور بخير وبحاول اخد وضعي واثبت نفسي

الموضوع بجد بقي ومفيش مجال للتهريج خالص

ربنا يسهل
اما بالنسبه لهارملس

فأنا عايزه اقولك انه بيعنيلي الكثير وجوده في حياتي

متتصورش انا بستفيد منه قد ايه
زي ما اتكلمنا قبل كدا وقلتلك انه عقليه بجد بتبهرني وانك كتير منه

انا مقدرش ازعل منه او من اي حد بحبه وبعزه

ممكن يكون سوء فهم من عندي

وجايز برضه اكون صح

هفهمك لما اكلمك

بس ايه الكلام الجامد دا
انا كدا هاخد قلم في نفسي
ربنا يخليك يا احمد

صحيح انت مثال حي للمقوله الي بتقول

رب اخ لك لم تلده امك

ربنا يخليك يا احمد
تحياتي

gohayna said...

رينا

يا رينا

يا رينا

انتي مسافره فين يا بنتي

حرام عليكي اعقلي

هبقي انا وانتي؟
طمنني عليكي

gohayna said...

سبيدر مان

اشكر ليك دخولك واهلا وسهلا بيك

تحياتي

gohayna said...

اجند حمرا

ربنا يكرمك يارب
ويوفقك لكل جميل

بقولك ايه
ايه سر اللون الاحمر

اوع تكوني اهلاويه

ازعل اوي


هزورك قريب

تحياتي

gohayna said...

رانيا

اول لما توصل هكلمها ان شاء الله

وهطمنك

وبعدين حاضر هعما علي الياهو

انتي تامري

اما دينا فانا قولتلك وطلعت صح في الاخر

هاتي الخمسه جنيه الي عليكي بقي

ابعتيها بالبريد السريع

هدخل النت واكلمك احسن

بكره

تحياتي

gohayna said...

احمد سلامه

مش متاخر ولا حاجه

والله انا بيشرفني دخولك

الف مليون شكر وربنا يتقبل منك

دايما منورني يا احمد

ومتخفش لسه مخدتش الجنسيه

ربنا معاك
تحياتي

gohayna said...

خالد

الله يسلمك

الف مليون شكر

تحياتي

gohayna said...

محمد فوزي

اهلا اهلا

طولت الغيبه

عليك غرامه تاخير بوستين بحالهم
وهتدفع


ربنا يتقبل منك
وان شاء الله منغبش عن بعض ابدا

تحياتي ليك

gohayna said...

بينو

همر تعليقاتك ما كانت سطحيه ابدا بالنسبه ليا

خير الكلام ماقل ودل

انا مع والدي الحمد لله مش لوحدي
وفي الكويت

متقلقش عليا

جزاك الله كل خير

تحياتي ليك

Anonymous said...

كعادتى متأخرة أوى

سيدنا محمد رسول الله

gohayna said...

نهاد

معلش والله نصيبك كدا

انا عارفه اني دايقت ناس كتير وتعبتهم نفسيا معايا

بس لعلمك انا مبسوطه بكل حد سأل عليا ودعالي

ربنا يكرمكو كلكم

اهلاو سهلا بيك

واتمني تشرفني دايما

تحياني

gohayna said...

كلام لوجيك


ربنا يخليك والله
انا كويسه جدا الحمد لله
وبتأقلم مع الوضع

الحمد لله

صدقني وجودكم معايا مهمون عليا كتير

انا لما بروح البيت وبعد ما بكلم اهلي علي النت
بدخل علشان اسلم علي كل واحد فيكم

وبجد انا بحبكم كلكم والله

الف مليون شكر ليك

وبجد مبسوطه بنورك الي مليت بيه المدونه

تحياتي ليك

gohayna said...
This comment has been removed by the author.
gohayna said...

bos bos

الله يسلمك وان شاء الله مش هسيب المدونه

مش علشان الكتابه

لكن علشان الناس الحلوه الي بتعرف عليها كل شويه

بجد مبسوطه جدا بوجودكم معايا

الف مليون شكر علي دخولك وتحياتي ليك علي الدوام

gohayna said...

blanksocrate

امين يارب

الف شكر

ودايما منورني

gohayna said...

نبيذ

حتي لو متاخره

مفيش مشكله

انتي تنوري في اي وقت يا قمر

ربنا يخليكي

متغبيش عليا تاني لو سمحتي

حقى اهرتل said...

وبحس ليه صوت الوصول من جوه قلبى
هو طيارة حنينك قربة سلمها ربى
ولا شوقى المختلف عن طول بعادك
لسه قادر يختفى ورا منه كربى

BinO said...

الحمد لله
ترجعي سالمة أن شاء الله
في حفظ الله

gohayna said...

بينو

الله يسلمك
ويسلم ذوقك واخلاقك العاليه

فعلا الناس المحترمه بتبان

تحياتي ليك

mimi said...

انا مستجدة في المدونة
اتاثرت بكلامك انا على وشك خوض التجربة اتمنى تشجعيني البوست اللي جاي

gohayna said...

mimi

اهلا وسهلا بيكي قي عالم التدوين


واكيد هشجعك

انا هزورك قريب جدا وهضيفك عندي كمان

اهلا وسهلا بيكي يا قمر

الف شكر علي زيارتك

عمرو غريب said...

موضوع جميل

gohayna said...

عمرو غريب

الف مليون شكرا
دا من ذوقك بس

نورتني جدا